Konvertera 4x4 till rwd

Användarvisningsbild
Salar
Veteran
Inlägg: 226
Blev medlem: sön okt 21, 2012 10:00 pm
Namn: Salar Havaszadeh
Kör: Volvo 740 GLT & 240 T5
Ort: Stockholm / Sollentuna

Konvertera 4x4 till rwd

Inlägg av Salar »

(Detta ämne kan diskuteras vidare här - Moderator FAQ)

Hej! Vet inte om jag postar under rätt men flytta gärna tråden isåfall!

har lite frågor angående en konvertering som jag ska göra på min bil.

-Passar Rwd kardanen mot 4x4 diffen i bak? om den gör det, hur blir det med utväxling osv mot T5 lådan.

-Framvagnen. Måste man byta framvagn till RWD? isåfall måste man ha rwd länkarmar, styrväxel? om man måste byta framvagnen går det att köra 4x4 styrväxeln på rwd framvagnen? Rwd Spindlar?

-Hastighetsvajer?

-Kopplingsvajer?

-Kopplingslamell, tryckplatta, urtrampningslagret?

-oljetråg, oljepump?

Har nog säkert missat något. Vill göra så seriös konvertering som möjligt men vill helst inte byta för mycket på en gång. Vill kunna få den rwd körklar och byta ut grejjer lite då och då tills det blir 100%.

Tacksam för alla svar!

anledningen till konvertering är att jag vill behålla min bil, vill inte sälja och köpa en rwd ifall någon undrar varför jag lägger ner tiden osv på att göra detta när det säkert är enklare att byta till en rwd! sen kan man nog få en slant för 4x4 drivlinan

Mvh, Salle

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Inlägg: 5377
Blev medlem: tor sep 04, 2003 10:00 am
Namn: Bror H
Kör: Mercedes Benz
Ort: Alingsås

Inlägg av mr Costin »

Så här är det:
-Kardanen passar på slutväxeln
-Du kan använda 4x4 framvagnsbalk, styrväxel och bärarmar med 2wd spindlar MEN du får mer camber, knappt 3 grader. Bra på banträffarna!;)
-4x4 fjäderben passar INTE i rwd spindlar
-4x4 styrväxel passar inte på rwd framvagn
-Du kan ha kvar 4x4 sumpen, men det är inte snyggt :rolleyes:
-T5 lådan och MT75 (från DOHC) funkar med rwd (eller pinto) hastighetsmätar wire
-Du kan ha kvar 4x4 framvagnsbalk komplett med yttre drivknutar, spindlar och bromsar
-Oavsett hur du gör så måste du ha en rwd hastighetsmätarwire
-4x4 oljepump går in i rwd tråget, efter bearbetning av tråget
-Kopplingen ställer inte till några problem, så länge du använder det urtrampningslager som hör till lådan du ska använda
-Plåt mellan motor och låda från den växellåda du ska använda

Spelar ingen roll vilken låda du använder, T5 eller MT75 funkar lika bra. Men det blir lite fix med starten om du ska använda MT75 från en DOHC. Inga stora grejer.
Fästet i karossen för rwd cosworth växellådsbalk högra sida finns inte i 4x4 karosserna. Man får använda dohc balk och borra om den så den passar mot t5 lådans kudde.

En seriös konvertering är en konvertering som inte syns. I så fall ska du köra rwd grejer fullt ut, låda, sump och framvagn, finns ingen genväg där.

Jag har byggt om flera 4x4 till rwd och reggat om dom till rwd, så det är inget problem. Så länge man vet vad man gör. Alla klarar inte det, men jag har kommit på hur man gör. Vill du ha hjälp med den biten så får du köra hit kärran.
Transit TDi :turtle:
Lotus Cortina -65 :racesmile
Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:
Svart flügel :jump:
Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:
IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:
Hungrig Rottweiler :skull:
Blondin (inte jag) :image037:
Ford betyder First On Racing Day:cool:

Låst