Uppgradera från 2.8 till 2.9 i Sierra

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10655
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Uppgradera från 2.8 till 2.9 i Sierra

Inlägg av therealpinto »

Hej

Jag tänkte att det kanske finns fler som är intresserade av att uppgradera från 2.8 EFI till 2.9 i sina Sierror?

Förra helgen gjorde jag det med stor hjälp av Tomas "Maverick" Andersson (utan honom hade det inte gått). Så jag tänkte berätta ungefär hur vi gick tillväga.

En donatorbil är ett stort plus om man ska genomföra ett liknande byte. Då kan man plocka alla små pinaler man behöver och man kan också provköra bilen/motorn innan. Tänk på att du bör ha en manuell donatorbil om du ska stoppa motorn i en bil med manuell låda (databoxen skiljer, även om man kan få det att funka ändå).

I mitt fall var det en XR4x4 -88 som jag stoppade 2.9 i, donatorbilen var en 2.9i GL (rwd) -89.

Börja med att plocka motorn ur donatorbilen (jag tycker det är smidigast att ta ut motor och låda samtidigt). Ta även ur kabelhärvan till motorstyrningen (separat från resten av bilen på V6), det är trångt men det går bra att ta ut den hel. Det är två större kontaktstycken under/bakom instrumentpanelen plus själva databoxen. Ta också med kolkanistern och reglerventilen till den, samt MAP-sensorn. Du behöver också gasvajern från 2.9. Downpipes skiljer också och du ska ju ändå ta med katalysatorerna så enklast är att spara hela avgassystemet från 2.9.

Nästa steg är att ta ur motorn från mottagarbilen. På XR4x4 tyckte vi det verkade enklast att ta ut motor och låda nedåt, då släpper man ned hela framvagnsbalken och drar ut paketet framåt. Kräver att man kan lyfta upp bilen högt i framkant och har vettiga saker att lyfta med, men det gick smidigt.

Vi använde förstås XR4x4:ans växellåda (typ 9) vilket betyder att man får flytta över svänghjulet från 2.8 till 2.9-motorn. Det är "tunnare" och även lite lättare. Även motorfästena flyttades över.

Om mottagarbilen också är en rwd är det ofta klokt att ta med lådan från 2.9 också, förutom att MT-75 anses hålla bättre så innehåller den också en hastighetsgivare som krävs för att allt ska bli riktigt bra (mer om det senare). Då tar man enklast även kardan och växellådsbalk från donatorbilen.

Om du gör som vi, byter motor i en 4x4 behöver du förstås oljetråg med framdiff från en 4x4. 2.8-tråget passar på 2.9 men oljepickupen från 2.9 rwd får inte plats. Det bästa är förstås att leta rätt på pickup från en 2.9 4x4, men vi lyckades inte så det blev till att kapa och hårdlöda ihop rwd-pickupen (2.8 passar inte alls på 2.9 oljepump). Trial and error gäller här, det är trångt!

Skruva ihop motor och låda igen, använd startmotorn som hör till växellådan du använder (2.8 i vårt fall alltså).

Innan du lyfter in motorn är det klokt att byta kabelhärvan till sprutet, det är enklare med gott om plats i motorrummet. 2.9-härvan pluggar rätt in i bilen (de två kontakterna bakom panelen) och det är bara att skruva dit motsvarande plusmatningar och jordkablar (en jord sitter på passagerarsidans A-stolpe, långt ned, de andra i motorrummet - glöm inte den vid diagnoskontakten...).

Sedan är det bara att lyfta upp paketet i bilen igen.

Det går bra med 2.8:ans kylare men 2.9:ans kylarslangar och helst expansionskärl bör du flytta över. Likaså gasvajern som sagt (den sitter bara med en gummiplutt på gaspedalens översida, tryck den rakt uppåt så släpper den).

Koppla ihop kabelhärvan med givare etc. som sitter på motorn, och montera avgassystemet - det passar även om fästet under växellådan inte riktigt stämmer på XR4x4.

Ska du vara noga (och det ska man ju...) så ska du också dra ett rör från tankavluftningen fram till kolkanistern. Motorn går ändå men det är ju trevligt att slippa bensinångorna.

När du fyllt vatten och olja, monterat rotorn som du glömde att du tagit bort och skruvat dit jordkabeln du missat bör motorn starta. Glöm inte att fylla olja i styrservot om du tagit isär slangarna (2.9 servopump funkar bra).

Kvar är då hastighetsgivaren, om du inte tog med MT-75 växellåda. Jag har inte löst det än men planen är att ta givare från en Sierra med Pinto och kat - den har en "lös" givare på hastighetsmätarvajern som sitter bredvid säkringsdosan.

Jag bytte ut en vattensjuk och lite trött 2.8 mot en aningen fräschare 2.9, och fick en mycket trevligare bil. Den rycker inte, den drar bättre och är dessutom snällare mot miljön. Strikt sett ska bilen regbesiktas med nya motorn (inga problem eftersom du sätter en motor med kat i en bil som inte hade kat, och effekt/vrid ändras knappt).

Är det värt jobbet? Knappast om man inte har en hyfsat fräsch bil och hittar en billig donator. I mitt fall så köpte jag Xr4x4:an billigt och den är precis lagom fräsch att bruksa med, därför ville jag behålla den men kände inte för att ordna nya toppar.

Det tog oss en hel plushelg (började vid 18 på fredag, klar vid 21 på söndag) och då har Maverick skruvat rätt mycket XR4x4 förut. Vi hade också en stor och bra verkstad med gott om verktyg vilket förstås underlättar. Ska man göra motsvarande i ett "vanligt" garage och inte har så stor mekvana bör man nog avsätta minst dubbla tiden.

Frågor på det? ;-)

/Gustaf (och som sagt, enormt stort tack till Maverick, utan den hjälpen hade projektet varit totalt omöjligt)
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

reez
Veteran
Inlägg: 293
Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:02 pm
Namn:

Inlägg av reez »

Jag har satt på sprut från 2.9 på min 2.8 för att jag ville ha lambdastyrning. Motorn har bara gått 15000 mil så den är helfräsch.
Bara det bytet gjorde skillnad som natt och dag, motorgången blev som en mycket nyare bil, tyckte 2.8an gick lite rått och otrevligt, jämför jag hur min går efter styrsystembyte med 2.9or jag kört så är det ingen större skillnad.
Klurade mkt på hur jag skulle lösa hastighetssignalen till boxen. I min bil satt det redan hastighetsgiverare liknande den från pinto med kat, men denna gör ingen skillnad om den är ikopplad eller inte. När jag lusläst specifikationer har jag kommit fram till att hastighetsgivaren som är avsedd för mt-75 avger en digital fyrkantsvåg medan den från pinton ger vanlig växelspänning. Pinto med kat: 2 V/5 ms MT-75: 5 V/50 ms, detta är inställningar för oscilloskop, vågorna ser helt olika ut.
Kommer någon med en listig ide hur man kan koppla in rätt sorts hastighetsgivare är jag förstås intresserad.

Jag har kört utan några hundra mil och bilen har aldrig dragit så lite soppa eller gått så bra som nu.

Kan rekomendera byte av styrsystem endast om man som jag inte orkar byta hela motorn. Bytet tog bara en halv dag, inkl borrning och svetsning av lambdamuttrar. Gjorde en dummy instället för evap-ventilen då jag är lat....

/A

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10655
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Hm...tog för givet att signalerna var lika. Då blir det till att vara lite kreativ då. Undrar om det skulle gå att använda själva givaren från MT-75 till tandhjulet från Pinto.

Jo, att bara byta styrsystem är ingen dum idé om man har en frisk 2.8.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

reez
Veteran
Inlägg: 293
Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:02 pm
Namn:

Inlägg av reez »

Berätta gärna om du kommer på något listigt sätt att lösa detta på.

Vad är det förresten för skillnad på expansionskärl mellan 2.8 o 2.9?

Hur sitter givaren på mt-75 4x4? Samma som på RWD? Det verkar enl. microcat finnas hm-vajrar till 4x4 som är delade där givaren på pinto sitter.
Jag har inte undersökta var givaren (den analoga) sitter på min bil, det är iaf inte a la pinto på vajern.

/A

Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2739
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander S
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
Ort: Skeå

Inlägg av Big Al »

mt75 4x4 har ingen
den tar hastighetsmätarvajern från vänster sida nästan vid drivaxeln (vad jag vet)

är mt75 rwd som har har mätningen i sig den jag kikade på såg det ut att både finnas uttag för elektronisk och mekanisk mittemot varann
kanske nån har större koll?
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10655
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Rimligen borde MT-75 4x4 ha givare inbyggd i lådan men jag är inte säker, får kolla Microcat när jag hinner.

Skillnaden på expansionskärl är bara form och hur nedre anslutningen pekar.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

reez
Veteran
Inlägg: 293
Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:02 pm
Namn:

Inlägg av reez »

quote BigAl mt75 4x4 har ingen
den tar hastighetsmätarvajern från vänster sida nästan vid drivaxeln (vad jag vet)
/quote

Hastihetsmätaren och boxen använder inte samma givare på mt-75 rwd. Då hastighetsmätardrivningen för sierra är mekanisk.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10655
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Tittar man på givaren i MT-75 så har den ju 3 kablar vilket kan tyda på att det är en Hall-givare, på Pinton är det två kablar och en VR-givare.

Man skulle haft lite mer specar på MT-75:ans givare...

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

reez
Veteran
Inlägg: 293
Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:02 pm
Namn:

Inlägg av reez »

Har du någon uppdatering på hur bilen går / hur mkt soppa den drar ?
Jag upplever ett litet ryck när jag går mellan ingen last och dellast, undrar om det kan bero på avsaknad av hastighetsgivare. Hur uppför sig din vid sådana tillfällen?

Mvh A

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10655
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag har inte hunnit köra tillräckligt än...men jag tycker mig känna att den tvekar lite när man kliver på, kan vara samma sak som du upplever.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

reez
Veteran
Inlägg: 293
Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:02 pm
Namn:

Inlägg av reez »

Hur b eter sig bilen vid motorbroms? Funderar på om det är pga hastighetsgivaren eller något annat som min inte klipper bränslet alls vid motorbroms. den ilgger istället och lambdareglerar. Kommit på nån lösning för hastighetsgivare förresten?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10655
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag tycker den motorbromsar normalt men kan inte se om den lambdareglerar (har ingen display inkopplad). Det är dock inte orimligt att fuelcut vid motorbroms inte går in om man inte har signal från hastighetsgivaren.

Jag är fortfarande inne på att bygga om en Pintogivare, "bara" montera hallgivare istället. Alternativt hitta nåt smart sätt att driva en MT-75-givare, klurade lite på att använda en Pintogivare med ett drev eller en rem som driver MT-75:ans givare. Men det blir mycket rörliga delar.

Idag hittade jag ett insugsläckage och gjorde rent lufttempgivaren samt "nollade" boxen, får se om det gör någon skillnad.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

reez
Veteran
Inlägg: 293
Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:02 pm
Namn:

Inlägg av reez »

Du som haft ner tråget. "Röret" som mellanaxeln till vänstra drivaxeln går genom, är det fast eller går det att ta loss? Min verkar läcka olja på vänstersidan av tråget där det kommer ut.? Vet att jag hittat bra bilder ang. tråger på xroc men hitter dessa inte mer.

mvh A

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10655
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag är osäker, vi lät allt sitta ihop. Jag har för mig att röret såg ut att sitta ganska fast men jag är inte säker...

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Låst