Välkommen till vårt uppdaterade forum!
Klubbens forum har fått sig en välbehövlig uppfräschning och vi hoppas att du snart känner dig som hemma här igen.
Tveka inte att lämna eventuella synpunkter eller ideér till oss, mer information hittar du här: LÄNK

Lösenord
Inga lösenord har kunnats flyttas med då de är krypterade. Tryck bara på knappen "Jag har glömt mitt lösenord" när du loggar in och följ instruktionerna för att ange det igen.
Behöver du ändra din e-postadress så skicka ett meddelande till info@fordclubsweden.se med ditt användarnamn samt gamla och nya e-postadressen.

MVH,
Styrelsen i Ford Club Sweden

En liten guide om pintons tomgångsmotor

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Inlägg: 8455
Blev medlem: fre aug 08, 2003 10:00 am
Namn: Peter Persson
Ort: Nyland
Kör: mest traktor
Kontakt:

En liten guide om pintons tomgångsmotor

Inläggav Persson » lör apr 29, 2006 8:25 pm

Så här ser den ut, alltså tomgånsmotorn, anledning att den kallas motor och inte ventil är för att man inte direkt kan kalla den ventil då den styrs av PWM (Pulse width modulation) samma som en spridare så det är inte en vanlig on/off ventil.
Bild
Den funkar så att den tar luft innan spjället och skickar det bakom, det är så styrboxen kan reglera tomgången.
Bild
Plockar man isär den så ser man hur det fungerar, ett hål går till före spjället och det andra går efter.
Bild
Här är den helt isärtagen.
Bild
Den fungerar så att magnetventilen trycker på pinnen, pinnen är fjäderbelastad och iochmed att den är lite intryckt så kan luft passera genom, så genom att skicka olika pulser till magnetventilen så kan styrboxen reglera tomgången.
Bild
Här syns magnetventilen.
Bild

Felsökning och test är lätt, ta isär den helt och kolla så att pinnen går lätt, fyll hålen med tex 5-56 och försök rengöra/smörja så gott det går. Magnetventilen är mycket sällan sönder, vanligast är att det kommit in massa smuts så pinnen kärvar och öppnar inte ibland och stänger inte ibland. Men om man kopplar 12v till den så ska den öppna eller flytta pinnen en liten bit men tänk på att den är gjord för pulser och inte för konstant ström så ha inte ström på för länge, det räcker att "dutta":) Har man allt isär så går det inte att testa magnetventilen för den är redan i sitt yttersta läge då.