Hur man mäter TPS, MAP-sensor och Lambdasonden
- Persson
- Legend
- Inlägg: 8455
- Blev medlem: fre aug 08, 2003 10:00 am
- Namn: Peter Persson
- Kör: mest traktor
- Ort: Nyland
- Kontakt:
Hur man mäter TPS, MAP-sensor och Lambdasonden
Vi börjar med TPS eller "Throttle Position Sensor", "Spjällägesgivaren", "Spjällgivare" mfl... Kärt barn har många namn?
Den fungerar så att styrboxen skickar ut en 5volt signal genom stift 26 (brun kabel) som "matar" TPS, den skickar i sin tur tillbaka en signal på mellan 0,5 till 5volt beroende på vilket läge du håller gasen, ju mer gas ju mer volt. Retursignalen går till stift 47 (brun/grön kabel) den sista kabeln är en jordkabel (brun/svart) och går till en gemensam jordpunkt för TPS och map-sensor, de går till stift 46.
Man mäter TPS genom att koppla in sig bak i styrboxen på stift 47, med tändningen på och motorn av. med ingen gas så ska det vara kring 0,5 volt och med full gas ska det vara kring 5volt. Det är mycket viktigt att det är en fin kurva jämt med hur mycke du gasar, det får inte vara några "hopp" där volten dalar.
Den fungerar så att styrboxen skickar ut en 5volt signal genom stift 26 (brun kabel) som "matar" TPS, den skickar i sin tur tillbaka en signal på mellan 0,5 till 5volt beroende på vilket läge du håller gasen, ju mer gas ju mer volt. Retursignalen går till stift 47 (brun/grön kabel) den sista kabeln är en jordkabel (brun/svart) och går till en gemensam jordpunkt för TPS och map-sensor, de går till stift 46.
Man mäter TPS genom att koppla in sig bak i styrboxen på stift 47, med tändningen på och motorn av. med ingen gas så ska det vara kring 0,5 volt och med full gas ska det vara kring 5volt. Det är mycket viktigt att det är en fin kurva jämt med hur mycke du gasar, det får inte vara några "hopp" där volten dalar.
- Bilagor
-
- Persson
- Legend
- Inlägg: 8455
- Blev medlem: fre aug 08, 2003 10:00 am
- Namn: Peter Persson
- Kör: mest traktor
- Ort: Nyland
- Kontakt:
MAP-Sensorn. Manifold Absolute Pressure, alltså det absoluta trycket/vakumet i insuget. Matas med 5volt från stift 26 (brun/gul kabel) (samma som TPS) och ger tillbaka en signal i Hz (Hertz) till stift 45 (brun/gul kabel) beroende på vakum.
Man mäter den först med tändningen på och motorn av, vid atomsfärstryck (som det är då) ska den ge ut en signal på 160Hz och med motorn på tomgång som är typ 6-700mbar vacum så ska den visa ca 100hz. Testa peta lite på gasen och se om den verkar reagera "normalt"
Man mäter den först med tändningen på och motorn av, vid atomsfärstryck (som det är då) ska den ge ut en signal på 160Hz och med motorn på tomgång som är typ 6-700mbar vacum så ska den visa ca 100hz. Testa peta lite på gasen och se om den verkar reagera "normalt"
- Bilagor
-
- Persson
- Legend
- Inlägg: 8455
- Blev medlem: fre aug 08, 2003 10:00 am
- Namn: Peter Persson
- Kör: mest traktor
- Ort: Nyland
- Kontakt:
Lambdasonden, även kallad syresensor. Den känner av syrehalten i avgaserna och genererar en spänning på 0-1 volt beroende på blandningen (lambda 1 är 0,455 volt), när den arbetar normalt så säger den helatiden åt styrboxen "för mycke", styrboxen sänker soppan, "för lite", styrboxen höjjer soppan, "för mycke" styrboxen.... ja ni hajjar?
Detta arbetssätt kan man se "live" och det är det bästa sättet att avgöra om en lambdasond fungerar som den ska, koppla in dej bak på styrboxen på stift 29 och far ut och kör, bilen ska vara varmkörd och bästa sättet att se när lambdan jobbar är att hålla jämnfart (säg 70km/h) hoppar värdet mellan 0-1volt helatiden så är det lambdans arbetstakt jag just beskrev du ser.
Vid fullgas förbiser styrboxen lambdan så då kommer du inte kunna se det, samma sak vid tomgång.
Lambdan har en så kallad "system jord" (på vissa bilar), istället för att jorda i karrosen som vanligt så går det en separat kabel direkt från styrboxen till lambdan, detta för att det är så låg spänning att resistansen i karrosen (ohmen) kan störa signalen för mycke. Denna jordkabel har en förmåga att tappa kontaketn med jord på Sierra med DOHC motor (N9C) så jag rekomenderar alla som har en att löda in en kabel på stift 49 och dra direkt till minuspolen eller lägga ihop den med stift 40 eller 60.
Detta arbetssätt kan man se "live" och det är det bästa sättet att avgöra om en lambdasond fungerar som den ska, koppla in dej bak på styrboxen på stift 29 och far ut och kör, bilen ska vara varmkörd och bästa sättet att se när lambdan jobbar är att hålla jämnfart (säg 70km/h) hoppar värdet mellan 0-1volt helatiden så är det lambdans arbetstakt jag just beskrev du ser.
Vid fullgas förbiser styrboxen lambdan så då kommer du inte kunna se det, samma sak vid tomgång.
Lambdan har en så kallad "system jord" (på vissa bilar), istället för att jorda i karrosen som vanligt så går det en separat kabel direkt från styrboxen till lambdan, detta för att det är så låg spänning att resistansen i karrosen (ohmen) kan störa signalen för mycke. Denna jordkabel har en förmåga att tappa kontaketn med jord på Sierra med DOHC motor (N9C) så jag rekomenderar alla som har en att löda in en kabel på stift 49 och dra direkt till minuspolen eller lägga ihop den med stift 40 eller 60.
- Bilagor
-