Lite info om byte av fjädrar bak på Sierra och Scorpio

SK Racing

Lite info om byte av fjädrar bak på Sierra och Scorpio

Inlägg av SK Racing »

(Detta ämne kan diskuteras vidare här - Moderator FAQ)

Ja, jag tänkte dela med mig av lite enkelt mek som utförts på min lilla brukis, kanske någon kommer att få nytta av det hela :)

Det finns olika sätt att göra detta på o innan så har jag använt mig av fjäderspännare o det var inget roligt... :Odd:

Nu gör jag som så att jag lossar bromsrör/slang och stötdämpare(bild 1), länkarmen kommer nu ner något mer och bromsslangen klarar sig hel från detta äventyret.

Därefter så lossar jag bakvagnens infästning(bild2) och därefter så kan jag ta ner bakvagnen med hjälp av ett rör/spett(bild3) och mickla ut den gammla fjädern och sätta dit den nya relativt enkelt.

Jag hade nere hela bakvagnen för ca 5 årsedan på denna bilen o innan jag monterade ihop allt så slafsade jag på rikligt med kopparpasta och som bild 4 visar så sitter den kvar och rostangrepp på skruv och gängor avsaknas helt :)

När man ändå har det hela nere så är det lämpligt att då även passa på o byta ut den sladdriga std bussningen till nått bättre(bild5) std bussningen skär man av med en vass kniv på ovansidan av balken o den nya pressar man lätt i med en domkraft på undersidan och en plankstump som mothåll mellan bakvangsramen och bilens balk.

Ett stort problem är att skruvarna på bild 2 är oftast helt ihoprostade på vinterkörda sierror så det vill jag nämna att dom problemen har jag stött på, på många sierror inklusive min egna.

på flera/alla import cossor jag varit med o pillat på så har det bara varit o lossa dom som om dom vore ditsatta igår
Bilagor
IMG_2767-Powerflex bussning.jpg
IMG_7475.jpg
IMG_7474.jpg
IMG_7473.jpg
IMG_7472.jpg

Låst