Dimljus omkoppling
- Keller
- Legend
- Inlägg: 8938
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
- Namn: Simon Keller
- Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
- Ort: Sjöbo
- Medlemsnummer: 190
- Kontakt:
Dimljus omkoppling
Dimljus om koppling för Ford Probe 1st Gen.
På alla Probe 1st gen med dimljus som standard så fungerar enbart dimljusen när halvljusen är på. Dvs att tänder du helljuset så släcks dimljusen också.
Det behövs inte dras några nya kablar överhuvudtaget, inga nya relän eller liknande.
Det är så enkelt att det är skrattretande!
1. Koppla loss minus kablen.
2. Ta loss ratten.
3. Ta loss instrument klustert, den svarta ramen med alla manöverknappar.
För enkelhetens skull så ta loss alla sladdar som går in i vardera manöverknapp.
Till huvudstrålkastare/dimljus/p-ljus går ett grönt kontaktstycke.
#1. Röd kabel med svart linje = P-ljus
#2. Svart kabel med gul linje = Dimljus
#3. blå kabel med gul linje = Huvudstrålkastare/aktiveringskabel.
Använd en skarv kontakt som gör att du inte behöver skala någon kabel. (Quick-splice, U-tap). Klipp #3. isolera änden som fortsätter in i instrumentbrädan. Använd skarvkontakten och sätt den på #1 och den avklippt #3 i skarvkontakens andra ingång. Se till att alla kablar (de tre ovan nämnda) sitter fast ordentligt.
Nu kan du se om det fungerar, montera sedan ihopa allt i omvänd ordning.
Denna omkoppling gäller för tysksålda/europa sålda modeller.
För USA sålda så plockar man bara av dimljusreläet, som sitter ovanför kopplingspedalen på torpeden, och bryggar detta. Alltså tvingar det att vara stängt.
Enjoy!
På alla Probe 1st gen med dimljus som standard så fungerar enbart dimljusen när halvljusen är på. Dvs att tänder du helljuset så släcks dimljusen också.
Det behövs inte dras några nya kablar överhuvudtaget, inga nya relän eller liknande.
Det är så enkelt att det är skrattretande!
1. Koppla loss minus kablen.
2. Ta loss ratten.
3. Ta loss instrument klustert, den svarta ramen med alla manöverknappar.
För enkelhetens skull så ta loss alla sladdar som går in i vardera manöverknapp.
Till huvudstrålkastare/dimljus/p-ljus går ett grönt kontaktstycke.
#1. Röd kabel med svart linje = P-ljus
#2. Svart kabel med gul linje = Dimljus
#3. blå kabel med gul linje = Huvudstrålkastare/aktiveringskabel.
Använd en skarv kontakt som gör att du inte behöver skala någon kabel. (Quick-splice, U-tap). Klipp #3. isolera änden som fortsätter in i instrumentbrädan. Använd skarvkontakten och sätt den på #1 och den avklippt #3 i skarvkontakens andra ingång. Se till att alla kablar (de tre ovan nämnda) sitter fast ordentligt.
Nu kan du se om det fungerar, montera sedan ihopa allt i omvänd ordning.
Denna omkoppling gäller för tysksålda/europa sålda modeller.
För USA sålda så plockar man bara av dimljusreläet, som sitter ovanför kopplingspedalen på torpeden, och bryggar detta. Alltså tvingar det att vara stängt.
Enjoy!
/Keller
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"