Köpguide Ford Mondeo Mk1 (1993-1996)

Buiko

Köpguide Ford Mondeo Mk1 (1993-1996)

Inlägg av Buiko »

Mondeo är billiga och pålitliga mellanklass-bilar oftast generöst utrustade.

Har haft min 2.0GLX HGV 1994 i drygt två år. Mina erfarenheter av bilen är mycket över förväntan.

Vanliga fel:

#Dåliga bussningar i främre länkarmar. Lyssna efter missljud.
#Fram och bakvagn som står fel, bakvagn går att ställa in. Kolla att ratten sitter rätt, kontrollera väghållningen och att bilen inte drar åt något håll.

#Rost OBS! bilen kan se mycket fräsch ut ovantill, men vara genomrostad undertill, alltså kolla undertill, speciellt de bakre tvärstagen och länkarmarna kan rosta. Det är sällan som de bakre skärmkanterna är rostfria.

#Hjullager fram, drivaxlar. Pga av svagt byggd framvagn slits dessa detaljer fort.

Summa summarum:

Mondeo har främst problem med framvagnsdetaljer.

Användarvisningsbild
Rali
Legend
Inlägg: 1316
Blev medlem: sön feb 27, 2005 11:00 am
Namn: Robin Asplund
Kör: 2 Sierra Cossies, Skoda, Turkos Volvo 140!
Ort: Västerås
Medlemsnummer: 69

Blivande vinterbil???

Inlägg av Rali »

Tack för infon! / R :thumb: :thumb:

Buiko

Inlägg av Buiko »

Innan jag köpte min Mondeo 1994 hade jag en Sierra 2.0 GL 1988.

Jämfört med Mondeo är Sierran en MYCKET stabilare konstruktion, Mondeons väghålling känns sämre, fjädringen är stötigare och styrningen känns oprecis. Däremot är med säkerhet Mondeon mer driftsäker, under de 2 år jag haft min Mondeo har den alltid startat, inget strul med tändning eller insprut.

Sierra och Mondeo är verkligen två helt skilda modeller.


Uppdatering 06-10-12

har varit och besiktigat min Mondeo GLX 94

fick nedslag på båda spindellederna :mad: det sämsta med FORD är att spindellederna sitter nitade i länkarmarna :mad: Alltså måste man byta hela länkarmen, i samband med att man tar bort bussningarna, kan det bli tal om att byta dem också, så två spindelleder blir lätt 2500 kr.

Alltså Mondeo innebär fel med spindelleder, drivknutar, bussningar. Jag har haft bilen i 2år och jag har haft problem bara just där.

Nilsson

Inlägg av Nilsson »

Spindelleden går fint att byta, bara att slipa bort nitarna och ersätta dom med bult.

gorbro

Inlägg av gorbro »

Komplett länkarm inklusive spindelled kostar 349:- på biltema. Ett fynd tycker jag. Då får man ju friska bussningar på köpet och en framvagn som beter sig som den ska.
Bakre längstgående stag är ett lite känsligt kapitel också. Det är väldigt lätt hänt att man sätter domkraften under dom och försöker lyfta bilen där. Inte så bra då dom inte tål det. Stagen kommer att böja sig och i värsta fall gå av. Kan vara värt att titta lite på dessa stag om man ändå är under bilen.

Annars kan jag bara hålla med om jämförelsen med Sierra. Sierran är betydligt trevligare och framför allt mycket mer lättmekad. Det är trångt som f-- i motorrummet på Mondeon. Bakre bromsrör är så där halvkul att byta på Mondeon också. Det går men roligt är det inte.

Jag har skrotat ett par Mondeos och då fått många förfrågningar om spoilers/stötfångare fram och bak. Dessa är mycket svåra att hitta begagnade. Nu är dom inte så katastrofdyra till sedan och kombicupemodellerna men den bakre till kombin kostar 2300-2500:- i grundmålat skick.

De5t finns mycket bättre bilar än Mondeo men som kombi är det mycket bil för pengarna, tycker jag.

Göran

Peter H
Legend
Inlägg: 6165
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Är själv inne på min tredje Mondeo hgv (-93, -94 -99,,) och är helnöjd som sådan och trots att jag är bilmek har det inte varit mer mekande än motsvarande annat märke, och helt klart är att man får otroligt mycket bil för slantarna.

Men kan hålla med om att framvagnarna har det varit "något" över genomsnittet som löpande fått ses över med bland annat lager och bussningar och dessa spindelleder är inga som helst problem med att byta separat med bultförband.

Trångt å trångt i motorrummet,, allt är relativt,, lyckades i alla fall utan problem montera en bränsledriven värmare i egna mondeon, så nu är det alltid varmt å gosigt med varm bil.

Låst