Sida 1 av 1

Byte av bussningar till främre & bakre krängningshämmare - Mk1 & 2 (1993-2000)

Postat: lör maj 19, 2007 5:34 am
av RickardEM
Byte av bussningar fram
Den främre skruven till bygeln för krängningshämmarens bussning går att skruva ur utan problem men den bakre går bara att skruva ut en bit. Det ska tydligen gå att byta bussningen utan att få ut den bakre skruven helt men lättast är nog att lossa den bakre skruven för motorns kryssramsbalk och sedan bända ner balken så pass att man kan skruva ur bygelns skruv.
Om nu svetsmutter till skruven för motorns kryssramsbalk skulle lossa så kan man komma åt inifrån bilen och hålla fast den, se beskrivningen längre ner på sidan.
När du ändå har av hjulet så kontrollera alla stag och leder i framvagnen också.

Demontering
-Hissa upp bilen och stöd den på pallbockar, inte på motorns kryssramsbalk eftersom den måste kunnas sänkas lite, samt ta bort hjulet.
-Lossa den bakre skruven för motorns kryssramsbalk och bänd sedan ner balken så pass att man kan skruva ur de båda skruvarna till bygeln för krängningshämmarens bussning bild 1. Använd mycket rostlösningsolja och backa skruven lite om det går för tungt.

Montering
-Montering sker i omvänd ordning av demonteringen, var noga med att göra rent ytorna som den nya bussningen kommer i kontakt med så att den inte slits ut i förtid.
-Tänk på att dra moment på skruvarna när bilen står på backen och inte när den står på pallbockar, detta för att förhindra att bussningen vrider sig i fästet.

Åtdragningsmoment
Bygel krängningshämmare, skruv 24Nm
Kryssramsbalk, skruv 130Nm

Verktyg
Kofot
Hylsnyckelsats
Fasta nycklar
Momentnyckel
Domkraft
Pallbock

Övrigt
Om du hittat några fel eller skulle vilja lägga till något till texten så PM'a mig

Postat: lör maj 19, 2007 5:34 am
av RickardEM
Åtkomst till kryssramsbalkens bakre skruvs svetsmutter
Till detta behövs det en bit asfaltsmatta för att täcka över gallret när allt är klart, så att vatten och annat inte letar sig in i kupén.

Demontering
-Vik undan golvmattan och staga upp ljudisolering för aktuell sida, hacka sedan bort asfaltsmattan som finns över gallret bild 1.
-Vrid pinnarna på gallret och klipp av så pass många att du kommer in med ett verktyg för att hålla fast muttern bild 2.
-Håll fast muttern bild 3 och skruva ur skruven, den kan sitta rätt så hårt så fram med det lååånga ledhandtaget eller vad du nu föredrar.

Montering
-Äntra skruven men vänta med att dra moment på den. Om du nu har tillgång till svets så kan man svetsa fast muttern så kanske det går att få loss skruven utan problem nästa gång.
-Bänd tillbaks pinnarna och sätt dit en bit asfaltsmatta över gallret.
-Vik tillbaks ljudisolering och mattan.
-När bilen står på backen, dra moment på kryssramsbalkens skruv.

Åtdragningsmoment
Kryssramsbalk, skruv 130Nm

Verktyg
Stämjärn eller liknade
Hylsnyckelsats
Fasta nycklar
Momentnyckel
Domkraft
Pallbock

Övrigt
Om du hittat några fel eller skulle vilja lägga till något till texten så PM'a mig

Postat: lör maj 19, 2007 5:34 am
av RickardEM
Byte av bussningar bak
Den bakre krängningshämmaren finn i 2st storlekar, 16mm för 1,8l/2,0l och 18mm för diesel/V6.
Vid byte av bussningen till den bakre krängningshämmaren kan det vara en god ide att byta krängningshämmarlänkarna och dess bussningar också.
Det finns 3st olika krängningshämmarlänkar bild 1:
93/01-94/10, Mutter undertill och påtryckt på krängningshämmaren
94/10-98/07, Mutter undertill och genomgående skruv med mutter från sidan till krängningshämmaren
98/07- , Genomgående skruv genom länkarmen och upp genom krängningshämmaren med bussning imellan

Demontering
-Hissa upp bilen bak och stöd den på pallbockar.
-Beroende på modell, lossa muttern/muttrarna bild 2 till krängningshämmarlänken och ta bort den.
-Lossa skruvarna, sedan/kombikupé har 1st sexkants skruv/sida, kombin 2st torx skruvar/sida, till bygeln för krängningshämmarbussningen bild 3. Använd mycket rostlösningsolja och backa skruven lite om det går för tungt, så är chansen större att skruvarna inte går av. Det finns dock gott om utrymme (i alla fall på kombin) att borra ur skruva om olyckan skulle vara framme.

Montering
-Montering sker i omvänd ordning av demonteringen, var noga med att göra rent ytorna som de nya bussningarna kommer i kontakt med så att dem inte slits ut i förtid.
-Tänk på att dra moment på skruvarna när bilen står på backen och inte när den står på pallbockar, detta för att förhindra att bussningarna vrider sig i fästet.

Åtdragningsmoment
Bygel krängningshämmare (sedan/kombikupé), skruv 25Nm
Bygel krängningshämmare (kombi), skruv 23Nm
Krängningshämmarlänk , mutter 35Nm

Verktyg
Hylsnyckelsats
Fasta nycklar
Torx hylsa T25 (kombi)
Momentnyckel
Domkraft
Pallbockar

Övrigt
Om du hittat några fel eller skulle vilja lägga till något till texten så PM'a mig