Isärtagning och uppsmörjning av låskista fram - Mk3 (2001-2007)
-
- Veteran
- Inlägg: 656
- Blev medlem: sön dec 30, 2007 2:38 pm
- Namn: Danne S
- Kör: Kuga PHEV
- Ort: Linköping
Isärtagning och uppsmörjning av låskista fram - Mk3 (2001-2007)
(Detta ämne kan diskuteras vidare här - Moderator FAQ)
Tänkte visa hur man kan ta isär låskistorna fram för att rengöra och smörja dom för att avhjälpa spökande centrallås. (Så slipper man kanske att köpa nya...
) (Ursäkta de dåliga mobilbilderna). Det har funkat bra de gånger jag gjort nedanstående men det finns ju inga garantier för att det funkar för alla.
1. Ta bort klädselpanelen (6 stjärnskruv i kanten på panelen, 1 torxskruv bakom plastplugg vid öppningshandtag, 2st stjärnskruvar under plastkåpa vid stängningshandtag.) (Plocka bort sargen runt öppningshandtaget) (Lossa kabeln till elhissarna, se till att fönstret är stängt)
2. Skär försiktigt bort folien i bakkant på dörren (skär av limsträngen) samt lossa ut folien.
3. Ta bort plastpluggen i gaveln högt upp på dörren och lossa torxskruven. (lossa bara, ta inte bort).
4. Plocka bort plastbiten runt nyckelhålet, för handtaget bakåt och lyft ut handtaget.
5. Lossa den lilla torxskruven på insidan av handtagskonsollen och ta sedan bort den vita plastdetaljen på utsidan av dörren.
6. Lossa de tre torxskruvarna som håller fast låskistan på gaveln.
7. För nu handtagskonsollen framåt så lossnar den från dörrplåten.
8. Lyft ut låskistan ihop med handtagskonsollen och lossa vajern och kontaktdonet.
9. Dela på handtagskonsollen och låskistan (två torxskruvar, ett klips till låsstaget, det andra staget lossar man genom att vrida kistan 90 grader.)
10. Dela på låskistan genom att bryta metallpinnen till rakt och lossa 5st snäppfästen. Bryt försiktigt isär kistan med en mejsel enligt bilden nedan (spricker plasten lite kan man alltid smälta ihop den med lödkolv etc) bild 1
Låskistan delad, rengör hela rasket med avfettning eller bromsrengöring: bild 2
Lossa de små stjärnskruvarna och lyft ur motorpaketet, rengör även där: bild 3
Smörj sedan länkar och mekanism och snäpp ihop kistan igen.
Montera allt i omvänd ordning. (Kan vara lite kenpigt uppe vid handtaget men har man varit lite uppmärksam när man tagit isär grejerna löser man det.) Skulle någon ha något att tillägga så fyll gärna på i tråden..
Tänkte visa hur man kan ta isär låskistorna fram för att rengöra och smörja dom för att avhjälpa spökande centrallås. (Så slipper man kanske att köpa nya...

1. Ta bort klädselpanelen (6 stjärnskruv i kanten på panelen, 1 torxskruv bakom plastplugg vid öppningshandtag, 2st stjärnskruvar under plastkåpa vid stängningshandtag.) (Plocka bort sargen runt öppningshandtaget) (Lossa kabeln till elhissarna, se till att fönstret är stängt)
2. Skär försiktigt bort folien i bakkant på dörren (skär av limsträngen) samt lossa ut folien.
3. Ta bort plastpluggen i gaveln högt upp på dörren och lossa torxskruven. (lossa bara, ta inte bort).
4. Plocka bort plastbiten runt nyckelhålet, för handtaget bakåt och lyft ut handtaget.
5. Lossa den lilla torxskruven på insidan av handtagskonsollen och ta sedan bort den vita plastdetaljen på utsidan av dörren.
6. Lossa de tre torxskruvarna som håller fast låskistan på gaveln.
7. För nu handtagskonsollen framåt så lossnar den från dörrplåten.
8. Lyft ut låskistan ihop med handtagskonsollen och lossa vajern och kontaktdonet.
9. Dela på handtagskonsollen och låskistan (två torxskruvar, ett klips till låsstaget, det andra staget lossar man genom att vrida kistan 90 grader.)
10. Dela på låskistan genom att bryta metallpinnen till rakt och lossa 5st snäppfästen. Bryt försiktigt isär kistan med en mejsel enligt bilden nedan (spricker plasten lite kan man alltid smälta ihop den med lödkolv etc) bild 1
Låskistan delad, rengör hela rasket med avfettning eller bromsrengöring: bild 2
Lossa de små stjärnskruvarna och lyft ur motorpaketet, rengör även där: bild 3
Smörj sedan länkar och mekanism och snäpp ihop kistan igen.
Montera allt i omvänd ordning. (Kan vara lite kenpigt uppe vid handtaget men har man varit lite uppmärksam när man tagit isär grejerna löser man det.) Skulle någon ha något att tillägga så fyll gärna på i tråden..
- Bilagor
-
-
-
-
- Nybörjare
- Inlägg: 12
- Blev medlem: tis maj 10, 2016 5:09 pm
- Namn: Magnus Svensson
- Kör: Mondeo V6
- Ort: Lund
Isärtagning och uppsmörjning av låskista fram - Mk3 (2001-2007)
Har haft problem med att centrallåset spökar, dörrarna kunde plötsligt låsa sig under färd. Ibland låste dörrarna upp sig direkt efter att man låst med fjärren på nyckeln. Efter ett tag så slutade centrallåsmotorerna i både förar- och passagerarsidan att fungera, dom tystnade helt.
Tog mig nu tid att riva ner båda dörrarna, och plockade ut låskistan. Finns flera youtube-filmer om hur man gör detta.
https://www.youtube.com/watch?v=SEF2RGogkaA
Det finns många begagnade låskistor till salu på Ebay och skroten, men jag ser ingen vits med att köpa en begagnad låskista för 3-500kr som kan gå sönder när som helst. Dessutom ingen garanti...
Så, istället gav jag mig på att renovera låskistan.
Ta loss den vita låskistan från handtagets stag, på förardörrens låskista sitter även två skruvar som måste skruvas bort.
Fila sedan ner sidorna på niten(se bild), och dela låskistan genom att försiktigt öppna snäppfästena som sitter på sidorna. Min bil är 15 år gammal, så plasten har blivit skör och spricker lätt.
Sedan skruvar man bort de åtta torx6-skruvarna till locket, innuti sitter 2-4 mikrobrytare och växellåda+motor till låset.
Motorn ska ha ca. 3.1 ohm på varje lindning, har den inte det så går det att öppna motorn och slipa försiktigt på rotorn tills det blir bra kontakt mellan kol och rotor igen. 5-56 hjälper också.
Mikrobrytarna ska ha < 1 ohm i resistans. De är tvåpoliga , (eller SPDT).
Har dom > 1 ohm i resistans, så går det att med skalpell skära bort den röda bälgen runt knappen och spruta in t.ex. 5-56 där, och massera brytaren tills resistansen kommer ner under 1 ohm igen.
Jag fick borra ett litet hål i en av brytarna för att kunna tvätta bort oxiderna.
När allt verkar fungera igen så fetta in ordentligt kring brytarna.
Hoppas detta kan hjälpa fler med samma problem.
Tog mig nu tid att riva ner båda dörrarna, och plockade ut låskistan. Finns flera youtube-filmer om hur man gör detta.
https://www.youtube.com/watch?v=SEF2RGogkaA
Det finns många begagnade låskistor till salu på Ebay och skroten, men jag ser ingen vits med att köpa en begagnad låskista för 3-500kr som kan gå sönder när som helst. Dessutom ingen garanti...
Så, istället gav jag mig på att renovera låskistan.
Ta loss den vita låskistan från handtagets stag, på förardörrens låskista sitter även två skruvar som måste skruvas bort.
Fila sedan ner sidorna på niten(se bild), och dela låskistan genom att försiktigt öppna snäppfästena som sitter på sidorna. Min bil är 15 år gammal, så plasten har blivit skör och spricker lätt.
Sedan skruvar man bort de åtta torx6-skruvarna till locket, innuti sitter 2-4 mikrobrytare och växellåda+motor till låset.
Motorn ska ha ca. 3.1 ohm på varje lindning, har den inte det så går det att öppna motorn och slipa försiktigt på rotorn tills det blir bra kontakt mellan kol och rotor igen. 5-56 hjälper också.
Mikrobrytarna ska ha < 1 ohm i resistans. De är tvåpoliga , (eller SPDT).
Har dom > 1 ohm i resistans, så går det att med skalpell skära bort den röda bälgen runt knappen och spruta in t.ex. 5-56 där, och massera brytaren tills resistansen kommer ner under 1 ohm igen.
Jag fick borra ett litet hål i en av brytarna för att kunna tvätta bort oxiderna.
När allt verkar fungera igen så fetta in ordentligt kring brytarna.
Hoppas detta kan hjälpa fler med samma problem.

- Bilagor
-
-