S: Atlas axel till Taunus
-
- Nybörjare
- Inlägg: 4
- Blev medlem: tor maj 24, 2012 9:05 pm
- Namn: Magnus Widerdal
- Kör: Taunus kombi -72
- Ort: Finspång
S: Atlas axel till Taunus
alltså en atlasaxel som är fräsch med undantag av ett hjullager som måste bytas, utväxling 4.11.
Jag kör lastbil och kan leverera i södra sverige = från stockholm och neråt.
Pris 1000 eller högstbjudande.
Pris/utgångsbud: 1000
Plats/närmaste stad: Finspång
Jag kör lastbil och kan leverera i södra sverige = från stockholm och neråt.
Pris 1000 eller högstbjudande.
Pris/utgångsbud: 1000
Plats/närmaste stad: Finspång
Tags:
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
- Ort: Västernorrland
142 cm både fram och bak ska det vara på alla årsmodeller vad jag vet. Detaljnummer för hjullager etc. på Atlas och andra axlar (på EG/EU-byggda Taunus förekom bara Atlas/Salisbury och Köln): http://www.fordopedia.org/varia/rear-ax ... l-bearings
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
- Ort: Västernorrland
Lite lurigt att svara på rakt av (finns detaljritningar med alla mått angivna om man har tid att nosa runt webben, har iofs sparat men inte sorterat). Man brukar tala om 8" eller 9" trummor men nu blev jag osäker på om det avser innerdiametern eller total omkrets. Atlas har alltid 9"-trummor då de satt under bilar med mer effekt/belastning, men det skiljer i bredd om den suttit under en sedan/coupé eller en kombi (mer beläggsyta).
Tyvärr kommer jag inte på mera spontant just nu, men får se om jag har en stund över sen att bläddra lite i "gröngölingshandboken" med samlade ströfakta, så återkommer jag i frågan om jag hittar nåt
.
- Okay, in med tant Edit då
- detta fann jag (åhh, vet jag har alla mått nånstans
:rolleyes:):
1970-75 (serie TC1) Taunus 2000 och 2300 (Köln V6) har trumdiameter 228,6 mm (det är 9", det - 8" = 203,2 mm och då hittar man samma trummor på bl a Escort mk III/IV CL). Effektiv bromsyta 390,0 cm2 (vilket gissar jag rimligen ska vara mm2? - uppgiftskällan var en eftermarknadsbok, inget foruminlägg etc). För 1977-upp anges siffran 377,6 i bromsyta vilket kan tolkas som att dessa bromsar är aningen bredare.
Hursomhelst, att byta från lilla axeln till en Salisbury eller Atlas axel med de större bromsarna brukar inte påverka bromsverkan så att huvudcylindern måste bytas, har själv gjort det flera gånger utan ökad låsningstendens eller dylikt (och bromstestvärden inom normalt). Obs. kolla vad du har för utväxling; numeriskt högre innebär sänkt toppfart (men bättre bottenvrid/acc
). Det står på en liten bricka fäst bakom en av skruvarna på axelns kåpa. 4.11:1 säger det är en kombi-axel, alltså den starkaste och med största/bästa bromsarna.
Kanske nåt av lagren SandrisGT annonserar ut (till bl a Taunus) passar? http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=73965
Tyvärr kommer jag inte på mera spontant just nu, men får se om jag har en stund över sen att bläddra lite i "gröngölingshandboken" med samlade ströfakta, så återkommer jag i frågan om jag hittar nåt

- Okay, in med tant Edit då


1970-75 (serie TC1) Taunus 2000 och 2300 (Köln V6) har trumdiameter 228,6 mm (det är 9", det - 8" = 203,2 mm och då hittar man samma trummor på bl a Escort mk III/IV CL). Effektiv bromsyta 390,0 cm2 (vilket gissar jag rimligen ska vara mm2? - uppgiftskällan var en eftermarknadsbok, inget foruminlägg etc). För 1977-upp anges siffran 377,6 i bromsyta vilket kan tolkas som att dessa bromsar är aningen bredare.
Hursomhelst, att byta från lilla axeln till en Salisbury eller Atlas axel med de större bromsarna brukar inte påverka bromsverkan så att huvudcylindern måste bytas, har själv gjort det flera gånger utan ökad låsningstendens eller dylikt (och bromstestvärden inom normalt). Obs. kolla vad du har för utväxling; numeriskt högre innebär sänkt toppfart (men bättre bottenvrid/acc

Kanske nåt av lagren SandrisGT annonserar ut (till bl a Taunus) passar? http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=73965
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
