4st v6,or skänkes för snabb hämtning

Annonsen börjas med ett "S:" eller "B:". Endast bildelar/övrigt i denna avdelning!
Användarvisningsbild
Ankan-78
Veteran
Inlägg: 200
Blev medlem: ons jan 04, 2012 8:31 pm
Namn: Tom Karlsson
Kör: Ford Transit
Ort: Kalmar

4st v6,or skänkes för snabb hämtning

Inlägg av Ankan-78 »

Motorer 70-tal. finns utanför emmaboda, kalmar län, har stått utomhus några år, ej kompletta och skick okänt, antagligen dåligt, de ska hämtas så fort som möjligt, priset är noll kronor.

Pris/utgångsbud: 1
Plats/närmaste stad: emmaboda

Pris/utgångsbud: 1
Plats/närmaste stad: emmaboda
Bilagor
20191031_161507.jpg

Tags:

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Inlägg: 2317
Blev medlem: tis jun 09, 2009 9:04 pm
Namn: Robert Åhlin
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
Ort: Ljusdal

Inlägg av fordmaffian »

Ankan-78 skrev:Motorer 70-tal. finns utanför emmaboda, kalmar län, har stått utomhus några år, ej kompletta och skick okänt, antagligen dåligt, de ska hämtas så fort som möjligt, priset är noll kronor.

Pris/utgångsbud: 1
Plats/närmaste stad: emmaboda

Pris/utgångsbud: 1
Plats/närmaste stad: emmaboda
Motorn med förgasar insuget, vet du vilken motor volym de är?
The show must go on..:dance2:

De var bättre förr när man kunde skruva själv :jobbar5: :av-26: ...

kör dagligen onykter..... scorpio 2.3 konverterad till e85

Användarvisningsbild
Ankan-78
Veteran
Inlägg: 200
Blev medlem: ons jan 04, 2012 8:31 pm
Namn: Tom Karlsson
Kör: Ford Transit
Ort: Kalmar

Inlägg av Ankan-78 »

Nej tyvärr, vet bara att den var trimmad och renoverad när den följde med en granada vi köpte för många årsedan, nån har sagt 2.8 vill jag minnas, men jag tror det är en 2.6

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Inlägg: 2317
Blev medlem: tis jun 09, 2009 9:04 pm
Namn: Robert Åhlin
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
Ort: Ljusdal

Inlägg av fordmaffian »

Ankan-78 skrev:Nej tyvärr, vet bara att den var trimmad och renoverad när den följde med en granada vi köpte för många årsedan, nån har sagt 2.8 vill jag minnas, men jag tror det är en 2.6
Ah de är såpass ja. Ja den kan vara intressant beroende naturligtvis lite på huruvida man kan lösa de med hämtning 😂😅🤔. Jag bor ju uppe i Hudiksvall så de är ju inte bara bara till att kasta sig iväg från familjen 😅
The show must go on..:dance2:

De var bättre förr när man kunde skruva själv :jobbar5: :av-26: ...

kör dagligen onykter..... scorpio 2.3 konverterad till e85

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Förgasare pekar väl mot 2.6, har för mig att insprutare var det normala för 2.8 i Europa p g a skärpta avgaskrav men jag kan ha fel. Enligt en tysk Granada-historik togs insprutarversionen 2.8i fram först och förgasarversionen var avsedd främst för export på pall till USA med sitt sämre bränsle där den monterades i Mustang II och en del annat.

Står inte volymen i liter (utan decimalmarkering) angiven på blockets högra sida (färdriktning) nertill nära framkanten i stora reliefsiffror likt Pinto? 26 eller 28 i detta fall, då. Har för mig, bara...:kopfkratz Taunus/Köln V4:orna ska iaf ha det så (12/15/17/18).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Förgasare pekar väl mot 2.6, har för mig att insprutare var det normala för 2.8 i Europa p g a skärpta avgaskrav men jag kan ha fel. Enligt en tysk Granada-historik togs insprutarversionen 2.8i fram först och förgasarversionen var avsedd främst för export på pall till USA med sitt sämre bränsle där den monterades i Mustang II och en del annat.

Står inte volymen i liter (utan decimalmarkering) angiven på blockets högra sida (färdriktning) nertill nära framkanten i stora reliefsiffror likt Pinto? 26 eller 28 i detta fall, då. Har för mig, bara...:kopfkratz: Taunus/Cologne V4:orna ska iaf ha det så.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10227
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag skulle nog vilja hävda att 2.8 med förgasare var vanligt ute i Europa cirka 1976-82-83 i alla fall. 2.8i såldes aldrig i någon Ford i USA, de använde sin egen variant av 2.8 med förgasare, lägre kompression och topparna med tre avgaskanaler istället för siamesportarna i Europa.

Det blir förstås spekulation om motorn är en 2.6 eller 2.8, det ger inte så mycket. Men om den satt i en Granada är det troligaste 2.6 förstås.

Motorer som legat ute på det där sättet får nog mest anses vara stommar (block, topp, vevaxel, kolvar och stakar kan gå att använda men det är ett lotteri).

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Ankan-78
Veteran
Inlägg: 200
Blev medlem: ons jan 04, 2012 8:31 pm
Namn: Tom Karlsson
Kör: Ford Transit
Ort: Kalmar

Inlägg av Ankan-78 »

Ja, som sagt. Kostar inget, körs till skroten ikväll gissar jag

Användarvisningsbild
Ankan-78
Veteran
Inlägg: 200
Blev medlem: ons jan 04, 2012 8:31 pm
Namn: Tom Karlsson
Kör: Ford Transit
Ort: Kalmar

Inlägg av Ankan-78 »

fordmaffian skrev:Ah de är såpass ja. Ja den kan vara intressant beroende naturligtvis lite på huruvida man kan lösa de med hämtning 😂😅🤔. Jag bor ju uppe i Hudiksvall så de är ju inte bara bara till att kasta sig iväg från familjen 😅
Ja tyvärr måste dom bort fort, så antagligen körs dom till skroten redan ikväll

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Inlägg: 2317
Blev medlem: tis jun 09, 2009 9:04 pm
Namn: Robert Åhlin
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
Ort: Ljusdal

Inlägg av fordmaffian »

Ankan-78 skrev:Ja tyvärr måste dom bort fort, så antagligen körs dom till skroten redan ikväll
Ah okej 😐, de var ju lite synd 😔
The show must go on..:dance2:

De var bättre förr när man kunde skruva själv :jobbar5: :av-26: ...

kör dagligen onykter..... scorpio 2.3 konverterad till e85

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Inlägg: 2317
Blev medlem: tis jun 09, 2009 9:04 pm
Namn: Robert Åhlin
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
Ort: Ljusdal

Inlägg av fordmaffian »

Ankan-78 skrev:Ja tyvärr måste dom bort fort, så antagligen körs dom till skroten redan ikväll
Du har pm
The show must go on..:dance2:

De var bättre förr när man kunde skruva själv :jobbar5: :av-26: ...

kör dagligen onykter..... scorpio 2.3 konverterad till e85

Peän
Veteran
Inlägg: 415
Blev medlem: ons aug 06, 2008 4:30 pm
Namn: Peter Karlsson
Kör: Busbil: Escort mk1 1300L (RS2100)-74 Peters edition, RS2000 4x4 -95b, Sommarbrux? Taunus kombi 2,0+ -81 Brux: Escort 1,8 Ghia kombi -94
Ort: Gränna
Medlemsnummer: 337

Inlägg av Peän »

PM

Användarvisningsbild
Ankan-78
Veteran
Inlägg: 200
Blev medlem: ons jan 04, 2012 8:31 pm
Namn: Tom Karlsson
Kör: Ford Transit
Ort: Kalmar

Inlägg av Ankan-78 »

Hur tar man bort denna tråden? Motorena finns inte kvar.

Låst