Väghållning på Capri och Escort MkI och MkII

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Väghållning på Capri och Escort MkI och MkII

Inlägg av therealpinto »

Hej

Jag tänkte lägga in en text jag skrev som svar på lite Caprifrågor på Zatzy. Texten beskriver lite om väghållning på Capri, och det mesta kan man också föra över till Escort MkI och MkII.

Det är få saker som är svåra att göra med en Capri, däremot är det ibland klokt att ha ambitionsnivån klar för sig innan man börjar handla prylar. Det är till exempel ingen mening att köpa nya stötdämpare och bladfjädrar bak, om man ändå får för sig att bygga fyrlänk.

För att få grepp om allt skulle vi egentligen gå igenom Caprins förutsättningar.

Det är en bil med bra balans, rätt vridstyv kaross (Capri MkI i alla fall, MkII/III är inte lika bra, Escort är bättre - den är kortare) och hjulupphängningar som är simpla men som med relativt enkla medel kan fås att funka otroligt bra. Layouten är samma som Escort MkI/MkII.

Framvagn
Problemen med framvagnens konstruktion kan sägas vara:
A. Kränghämmaren är det enda som håller hjulen i längsled. Vid kraftig inbromsning händer två saker;
- kränghämmaren kröks på mitten vilket ger toe-out (framhjulen "dras" ju bakåt med stor kraft)
- fjädringen komprimeras eftersom kränghämmaren sett från sidan sluttar bakåt/nedåt (dragkraften från hjulen vill räta upp den, då dras bakre änden av kränghämmaren uppåt)

B. Cambervinkeln är lite snål för banåka

A löses genom anti-divekit, man sänker infästningen för kränghämmaren i karossen, genom att sätta en ny balk i dess fästen. Balken (cirka 20-25 mm hög) har också ett extra fäste på mitten för kränghämmaren. Bild nr 2 här http://www.geocities.com/therealpinto/blmc11.htm visar en sådan balk. Tillsammans med en sänkning på 20-30 mm brukar kränghämmaren peka nästan rakt bakåt. Detta leder dock till C!

B löser man genom att köpa justerbara övre infästningar till fjäderbenet eller genom att borra ett nytt hål för bärarmens inre fästbult i framaxelbalken - cirka 7-10 mm längre ut och UPP (här stod det fel förut, tack för hjälpen ni som uppmärksammade det!).

C. När man sänker bilen och/eller monterar anti-divekit, kommer kränghämmaren att peka mer rakt bakåt. Då skjuter den tillbaka hjulet (eftersom den pekar rakt bakåt blir den "längre") och det gör att castervinkeln minskar. Detta gör bilen spårkänslig och vinglig, löses till exempel genom att "halsen" på kränghämmaren - den del som går genom bussningen i bärarmen - förlängs "framåt", så att man via brickor kan shimsa bärarmen framåt.

Dessutom är förstås alla gummibussningar slitna efter 30-35 år, ersätts lämpligen med polyuretan. Viktigt - superviktigt - är de som håller styrväxeln i framvagnsbalken. De är nästan alltid som tuggummi! Styrväxeln kan ibland röra sig centimetervis i sidled, och det gör förstås ingen glad.

Bakvagn
Problem:
D. Axeln sitter original bara i bladfjädrarna och en klen kränghämmare. Det finns inget som håller den i sidled (mer än fjädrarna) vilket gör att när man svänger, så förskjuts axeln i sidled.

E. Det enda som håller i axeln så att den inte roterar på bladen är i princip en klen kränghämmare (undantag tidiga bilar, som har stag enligt lösningen nedan). Med mycket effekt och bra grepp studsar axeln vid acceleration

D kan man fixa med panhardstag, på http://213.238.247.197/bygg/53.jpg är ett stag monterad som gör just detta jobb.

E fixas exempelvis genom att man ersätter kränghämmaren på bakaxeln av framåtriktade stag (blå, skymtar bakom axeln, framför i bilens längsled på bilden ovan). Kränghämmaren behövs sällan, speciellt om man har hårdare fjädrar.

Ordnar man detta, och använder vettiga dämpare/fjädrar, så får man en Capri/Escort som är buskul att köra och hävdar sig bra på bana.

Det finns förstås massor mer man kan göra för att åtgärda felen. Framvagnen kan byggas om så att man får en A-arm nere eller med "compression/tension struts", man kan bygga fyrlänk bak men det är rätt omfattande åtgärder. Det jag listat ovan fixar man med en svets, lite händighet och normala verktyg.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Låst