Ford Capri Bromsar
- Mathias-D
- Legend
- Inlägg: 1075
- Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
- Namn: Mathias Dahlström
- Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
- Ort: Karlstad
- Medlemsnummer: 313
Ford Capri Bromsar
(Detta ämne kan diskuteras vidare här - Moderator FAQ)
Tjenna!
Tänkte nu sammanfatta och göra som en mindre FAQ om olika uppgraderingar på bromsar till Ford Capri.
På Capri så sitter det trummor bak och skivor fram.
Orginal fram på Caprin sitter det små solida tefat. Därför brukar det vara vanligt att uppgradera vid större effekt höjning och hårdare körning.
Tänkte nu sammanställa lite olika teorier folk har och länkar om Frambromsar på Capri:
Mazda skivor och Volvo 240 ok:
Detta har det snackas mycket om i denna tråd: http://fmcs.mer.nu/forum/showthread....t=mazda+skivor
Det är ingen vad jag vet som har prova detta men sammanfattningsvis så ska Mazda Modell: 323 III 198508-19900 Typ: 1.6 GT Turbo skivor och 240 oken skall passa med mindre arbete av bulthål på oken.
Capri 2,8i och ventilerade skivor:
Om man inte redan har en 2,8i utan te.x 2.0 så måste detta vara enklaste.
Oken från en capri 2,8i eller Granada 2,8i och ventilerade skivor från capri 2,8i ska vara bolt-on. Här kan man köpa skivor: http://www.rallydesign.co.uk/catalog/pr ... ts_id=5864
Småtips:
Gustav "Therealpinto" : http://www.spannerfodder.com/the_wor...olvo-4pots.php - Engelsk beskrivning på volvo ok och 2,8i skivor.
Man får svarva upp centrumhålet och borra om bultmönstret i skivorna, samt ta ned hela diametern ett par millimeter.
Från Capripower: http://www.capripower.co.uk/board/index ... owtopic=43
Engelsk byggbeskrivning på bromsar: http://www.ford-capri.fsnet.co.uk/whiterose/260mm.htm
http://www.jrwphotography.net/capri_24.html
Från ett engelskt capri forum : http://www.capripower.co.uk/board/in...6206&hl=mondeo
Jag ska själv välja en av dessa beskrivningar och uppgradera mina bromsar.
Om någon har åsikter eller andra tips/byggbeskrivningar så skicka ett PM.
Tjenna!
Tänkte nu sammanfatta och göra som en mindre FAQ om olika uppgraderingar på bromsar till Ford Capri.
På Capri så sitter det trummor bak och skivor fram.
Orginal fram på Caprin sitter det små solida tefat. Därför brukar det vara vanligt att uppgradera vid större effekt höjning och hårdare körning.
Tänkte nu sammanställa lite olika teorier folk har och länkar om Frambromsar på Capri:
Mazda skivor och Volvo 240 ok:
Detta har det snackas mycket om i denna tråd: http://fmcs.mer.nu/forum/showthread....t=mazda+skivor
Det är ingen vad jag vet som har prova detta men sammanfattningsvis så ska Mazda Modell: 323 III 198508-19900 Typ: 1.6 GT Turbo skivor och 240 oken skall passa med mindre arbete av bulthål på oken.
Capri 2,8i och ventilerade skivor:
Om man inte redan har en 2,8i utan te.x 2.0 så måste detta vara enklaste.
Oken från en capri 2,8i eller Granada 2,8i och ventilerade skivor från capri 2,8i ska vara bolt-on. Här kan man köpa skivor: http://www.rallydesign.co.uk/catalog/pr ... ts_id=5864
Småtips:
Gustav "Therealpinto" : http://www.spannerfodder.com/the_wor...olvo-4pots.php - Engelsk beskrivning på volvo ok och 2,8i skivor.
Man får svarva upp centrumhålet och borra om bultmönstret i skivorna, samt ta ned hela diametern ett par millimeter.
Från Capripower: http://www.capripower.co.uk/board/index ... owtopic=43
Engelsk byggbeskrivning på bromsar: http://www.ford-capri.fsnet.co.uk/whiterose/260mm.htm
http://www.jrwphotography.net/capri_24.html
Från ett engelskt capri forum : http://www.capripower.co.uk/board/in...6206&hl=mondeo
Jag ska själv välja en av dessa beskrivningar och uppgradera mina bromsar.
Om någon har åsikter eller andra tips/byggbeskrivningar så skicka ett PM.
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
Ford Capri -82: https://www.garaget.org/?car=383861
Ford Capri -82: https://www.garaget.org/?car=383861
- old school
- Veteran
- Inlägg: 899
- Blev medlem: fre mar 18, 2005 9:15 pm
- Namn: Kent Andersson
- Kör: Cortina 2000 GT (banbil), Volvo XC70 II T6 Polestar, C30 T5, Cortina 2000 GT -72 (projekt)
- Ort: Helsingborg
- Medlemsnummer: 117

- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10652
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

- Mathias-D
- Legend
- Inlägg: 1075
- Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
- Namn: Mathias Dahlström
- Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
- Ort: Karlstad
- Medlemsnummer: 313
Passar Ford Granada 2,8i skiva på capri?
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
Ford Capri -82: https://www.garaget.org/?car=383861
Ford Capri -82: https://www.garaget.org/?car=383861
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10652
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

Granadaskivorna passar inte Capri, de är helt annorlunda. Men oken kan man använda.
Bromsvåg är ofta overkill för enklare byggen. En enkel reduceringsventil till bakhjulen (från Sierra eller Granada till exempel) räcker oftast.
Men det är ju "bara" när man pillar både fram och bak man brukar få problem. Så länge det är på framaxeln man uppgraderar bromsarna får man sällan för mycket bromsverkan bak. Undantaget är förstås när man också byter huvudcylinder.
/Gustaf
Bromsvåg är ofta overkill för enklare byggen. En enkel reduceringsventil till bakhjulen (från Sierra eller Granada till exempel) räcker oftast.
Men det är ju "bara" när man pillar både fram och bak man brukar få problem. Så länge det är på framaxeln man uppgraderar bromsarna får man sällan för mycket bromsverkan bak. Undantaget är förstås när man också byter huvudcylinder.
/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Chrisse
- Veteran
- Inlägg: 754
- Blev medlem: ons mar 15, 2006 7:45 pm
- Namn: Christoffer Mårtensson
- Kör: Ford Capri Mk3
- Ort: Malmö
Då jag kommer köra med volvo-bakaxel kommer de även bli skivor bak från Volvo.therealpinto skrev:Granadaskivorna passar inte Capri, de är helt annorlunda. Men oken kan man använda.
Bromsvåg är ofta overkill för enklare byggen. En enkel reduceringsventil till bakhjulen (från Sierra eller Granada till exempel) räcker oftast.
Men det är ju "bara" när man pillar både fram och bak man brukar få problem. Så länge det är på framaxeln man uppgraderar bromsarna får man sällan för mycket bromsverkan bak. Undantaget är förstås när man också byter huvudcylinder.
/Gustaf
- hpmk1
- Veteran
- Inlägg: 233
- Blev medlem: ons sep 10, 2003 7:32 pm
- Namn: H. Persson
- Kör: ST 150 -06
- Ort: NV Skåne
"Capri 2,8i och ventilerade skivor:
Om man inte redan har en 2,8i utan te.x 2.0 så måste detta vara enklaste.
Oken från en capri 2,8i och ventilerade skivor ska vara bolt-on."
Jag köpte spacerkit till mina M16 ok och Capri 2.8i skivor från Rally Design
Spacerkit £21.50
Skivor £19.50/st
Om man inte redan har en 2,8i utan te.x 2.0 så måste detta vara enklaste.
Oken från en capri 2,8i och ventilerade skivor ska vara bolt-on."
Jag köpte spacerkit till mina M16 ok och Capri 2.8i skivor från Rally Design
Spacerkit £21.50
Skivor £19.50/st
- Bilagor
-
Fiesta ST 150 -06
Yamaha TRX -96
Yamaha TTR 600 -98
Harley Sportster -02
Yamaha TRX -96
Yamaha TTR 600 -98
Harley Sportster -02
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10652
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
