Sida 1 av 1

Teknisk data Capri Mk2 (1974-1978)

Postat: fre jul 05, 2019 7:50 am
av FAQ
Ford Capri II 1600
Motor
Typ4-cylindrig , 4-takt , rak, vätskekyld överliggande kamaxel
Effekt DIN72hk vid 5500r/m
Tomgångsvarvtal750r/m
Max vridmoment12kpm vid 2700r/m
Cylinderdiam87,7mm
Slaglängd66,0mm
Cylindervolym1593cm³
Kompressionsförhållande9,2
Ramlagertappar, std diam röd57,000-56,990mm
Ramlagertappar, axialspel0,08-0,28mm
Ramlagertappar, radialspel0,014-0,048mm
Vevlagertappar, std diamröd 51,750-51,740mm
Vevlagertappar, radialspel0,014-0,048mm
Kolvspel0,025-0,060mm
Kompressionsringar, ringgap0,38-0,58mm
Oljering, ringgap0,4-1,4mm
Kamaxelns axialspel0,05-0,09mm
Ventiler
Ventilspel, varm motor
avgas0,25mm
insug0,20mm
Ventiltider
avgas öppnar58° fnd
stänger18° eöd
insug öppnar16° föd
stänger60° end
Tändsystem
Tändföljd1-3-4-2
Kamvinkel50±12°
Brytaravstånd0,6mm
Centrifugalförställning
börjar vid550r/m
slutar vid2300r/m
reglerområde0-13,3°
Vakuumförställning
börjar vid51 mm Hg
slutar vid254 mm Hg
reglerområde0-9°
Tändtidpunkt6° föd
TändstiftAutolite BF 32
Elektrodavstånd0,7mm
Bränslesystem
Förgasare Ford
Förgasarinställning
Halsring36
Stryphylsa28
Huvudmumstycke137
Accpumpens slaglängd2,54mm
Vakuumkolvens länkhålyttre
Termostatfjäderns springamitten
Chokeplattans nerdragning3,81mm
Flottörnivå27,93mm
Kraftöverföring
Koppling enkel torrlamell med planfjäder
Arbetssätt mekaniskt
Växellåda manuell fyrväxlad
Utväxlingsförhållanden
ettan3,65
tvåan1,97
trean1,37
fyran1,00
backen3,66
Slutväxel typhypoid
Utväxlingsförhållande3,77
Framhjulsupphängning och inställning
McPherson
Camber0°15'-1°45'
Caster0°33'-1°48'
Toe-in0-7mm
Bromssystem
Hydrauliskt tvåkretssystem
Fram skivbromsar, skivdiam244,5mm
Bak trumbromsar, trumdiam229mm
Elsystem
12 V 55Ah
TändspoleBosch 12 V
FördelareBosch 12 V
VäxelströmsgeneratorBosch 35A K1
StartmotorBosch EF 0,7
Hjul och däck
Fälg5Jx13
Däck165xSR13
Ringtryck kp/cm²frambak
1,71,9
full last1,82,2
Volymer i liter
Bränsletank54
Motor3,75
Växellåda1,45
Slutväxel1,1
Kylsystem5,8
Åtdragningsmoment
Topplock
1:a dragningen4,0-5,5 kpm
2:a dragningen5,5-7,0 kpm
3:e dragningen efter 20 min körning9,0-11,0 kpm
Ramlager9,0-10,4 kpm
Vevlager3,0-3,5 kpm
Svänghjul6,5-7,0 kpm
Bromsok4,5-5,0 kpm


Källa: Tekno

Teknisk data Capri II (1974-1978)

Postat: fre jul 05, 2019 9:15 am
av FAQ
<table border="1" cellpadding="5" cellspacing="0" bordercolor="black"><tr><td colspan="3" bgcolor="black">[SIZE="5"][color="White"]Ford Capri II 2300[/color][/SIZE]</td></tr><tr><td colspan="3">Motor</td></tr><tr><td colspan="2">Typ</td><td>6-cylindrig , 4-takt , V 60°, vätskekyld, stötstänger</td></tr><tr><td colspan="2">Effekt DIN</td><td>108hk vid 5000r/m</td></tr><tr><td colspan="2">Tomgångsvarvtal</td><td>800r/m</td></tr><tr><td colspan="2">Max vridmoment</td><td>18kpm vid 3000r/m</td></tr><tr><td colspan="2">Cylinderdiam</td><td>90mm</td></tr><tr><td colspan="2">Slaglängd</td><td>60mm</td></tr><tr><td colspan="2">Cylindervolym</td><td>2293cm³</td></tr><tr><td colspan="2">Kompressionsförhållande</td><td>9,0</td></tr><tr><td colspan="2">Ramlagertappar, std diam röd</td><td>57,000-56,990mm</td></tr><tr><td colspan="2">Ramlagertappar, axialspel</td><td>0,10-0,20mm</td></tr><tr><td colspan="2">Ramlagertappar, radialspel</td><td>0,014-0,058mm</td></tr><tr><td colspan="2">Vevlagertappar, std diam</td><td>röd 54,000-53,990mm</td></tr><tr><td colspan="2">Vevlagertappar, radialspel</td><td>0,014-0,054mm</td></tr><tr><td colspan="2">Kolvspel</td><td>0,028-0,062mm</td></tr><tr><td colspan="2">Kompressionsringar, ringgap</td><td>0,38-0,58mm</td></tr><tr><td colspan="2">Oljering, ringgap</td><td>0,38-1,40mm</td></tr><tr><td colspan="2">Kamaxelns axialspel</td><td>0,01-0,20mm</td></tr><tr><td colspan="3"> </td></tr><tr><td colspan="3">Ventiler</td></tr><tr><td colspan="3">Ventilspel, varm motor</td></tr><tr><td> </td><td>avgas</td><td>0,40mm</td></tr><tr><td> </td><td>insug</td><td>0,35mm</td></tr><tr><td colspan="3">Ventiltider</td></tr><tr><td> </td><td>avgas öppnar</td><td>62° fnd</td></tr><tr><td> </td><td>stänger</td><td>14° eöd</td></tr><tr><td> </td><td>insug öppnar</td><td>20° föd</td></tr><tr><td> </td><td>stänger</td><td>50° end</td></tr><tr><td colspan="3"> </td></tr><tr><td colspan="3">Tändsystem</td></tr><tr><td colspan="2">Tändföljd</td><td>1-4-2-5-3-6</td></tr><tr><td colspan="2">Kamvinkel</td><td>36-40°</td></tr><tr><td colspan="2">Brytaravstånd</td><td>0,3-0,4mm</td></tr><tr><td colspan="3">Centrifugalförställning</td></tr><tr><td> </td><td>börjar vid</td><td>425r/m</td></tr><tr><td> </td><td>slutar vid</td><td>1720r/m</td></tr><tr><td> </td><td>reglerområde</td><td>0-13,4°</td></tr><tr><td colspan="3">Vakuumförställning</td></tr><tr><td> </td><td>börjar vid</td><td>170 mm Hg</td></tr><tr><td> </td><td>slutar vid</td><td>320 mm Hg</td></tr><tr><td> </td><td>reglerområde</td><td>9-6,7°</td></tr><tr><td colspan="2">Tändtidpunkt</td><td>8° föd</td></tr><tr><td colspan="2">Tändstift</td><td>Autolite AGR 22</td></tr><tr><td colspan="2">Elektrodavstånd</td><td>0,6-0,7mm</td></tr><tr><td colspan="3"> </td></tr><tr><td colspan="3">Bränslesystem</td></tr><tr><td colspan="3">Förgasare Solex 72 TS 9510 UA</td></tr><tr><td colspan="3">Förgasarinställning</td></tr><tr><td colspan="2">Spjällhus</td><td>35</td></tr><tr><td colspan="2">Stryphylsa</td><td>25</td></tr><tr><td colspan="2">Huvudmumstycke</td><td>1,325</td></tr><tr><td colspan="2">Luftkorrmunst.</td><td>1,9</td></tr><tr><td colspan="2">Tomgångsmunst.</td><td>0,525</td></tr><tr><td colspan="2">Emulsionsrör</td><td>ZK 13</td></tr><tr><td colspan="2">Chokeplattans nerdragning</td><td>3,1</td></tr><tr><td colspan="2">Nålventil</td><td>2,0</td></tr><tr><td colspan="2">Flottörnivå</td><td>12,0</td></tr><tr><td colspan="3"> </td></tr><tr><td colspan="3">Kraftöverföring</td></tr><tr><td colspan="3">Koppling enkel torrlamell med planfjäder</td></tr><tr><td colspan="3">alt momentomvandlare (extra)</td></tr><tr><td colspan="3">Arbetssätt mekaniskt</td></tr><tr><td colspan="3">Växellåda manuell 4-växlad alt automatlåda (extra)</td></tr><tr><td colspan="3">Utväxlingsförhållanden (man)</td></tr><tr><td> </td><td>ettan</td><td>3,65</td></tr><tr><td> </td><td>tvåan</td><td>1,97</td></tr><tr><td> </td><td>trean</td><td>1,37</td></tr><tr><td> </td><td>fyran</td><td>1,00</td></tr><tr><td> </td><td>backen</td><td>3,66</td></tr><tr><td colspan="3"> </td></tr><tr><td colspan="3">Slutväxel</td></tr><tr><td colspan="2">Utväxlingsförhållande</td><td>3,22</td></tr><tr><td colspan="3"> </td></tr><tr><td colspan="3">Framhjulsupphängning och fjädring</td></tr><tr><td colspan="3">Dubbla bärarmar spiralfjäder</td></tr><tr><td colspan="2">Camber</td><td>0°15'-1°45'</td></tr><tr><td colspan="2">Caster</td><td>0°33'-1°48'</td></tr><tr><td colspan="2">Toe-in</td><td>0-7mm</td></tr><tr><td colspan="3"> </td></tr><tr><td colspan="3">Bromssystem</td></tr><tr><td colspan="3">Hydrauliskt tvåkretssystem</td></tr><tr><td colspan="2">Fram skivbromsar, skivdiam</td><td>244,5mm</td></tr><tr><td colspan="2">Bromsskivans tjocklek</td><td>12,7mm</td></tr><tr><td colspan="2">Bromsyta</td><td>1227cm²</td></tr><tr><tr><td colspan="2">Bak trumbromsar, trumdiam</td><td>229mm</td></tr><tr><td colspan="2">Bromstrummans bredd</td><td>43mm</td></tr><tr><td colspan="2">Bromsyta</td><td>620cm²</td></tr><tr><td colspan="3"> </td></tr><tr><td colspan="3">Elsystem</td></tr><tr><td colspan="3">12 V 55Ah</td></tr><tr><td colspan="2">Tändspole</td><td>Bosch 12 V</td></tr><tr><td colspan="2">Fördelare</td><td>Bosch</td></tr><tr><td colspan="2">Växelströmsgenerator</td><td>Bosch 35A K1</td></tr><tr><td colspan="2">Spänningsregulator</td><td>Bosch AD 1/14 V</td></tr><tr><td colspan="2">Startmotor</td><td>Bosch GF 1,0</td></tr><tr><td colspan="3"> </td></tr><tr><td colspan="3">Hjul och däck</td></tr><tr><td colspan="2">Fälg</td><td>5,5Jx13</td></tr><tr><td colspan="2">Däck</td><td>165xSR13</td></tr><tr><td>Ringtryck kp/cm²</td><td>fram</td><td>bak</td></tr><tr><td> </td><td>1,7</td><td>1,9</td></tr><tr><td>full last</td><td>1,8</td><td>2,2</td></tr><tr><td colspan="3"> </td></tr><tr><td colspan="3">Volymer i liter</td></tr><tr><td colspan="2">Bränsletank</td><td>54</td></tr><tr><td colspan="2">Motor</td><td>4,25</td></tr><tr><td colspan="2">Växellåda</td><td>1,45</td></tr><tr><td colspan="2">Slutväxel</td><td>1,1</td></tr><tr><td colspan="2">Kylsystem</td><td>5,8</td></tr><tr><td colspan="3"> </td></tr><tr><td colspan="3">Åtdragningsmoment</td></tr><tr><td colspan="3">Topplock</td></tr><tr><td colspan="2">1:a dragningen</td><td>4,0-5,5 kpm</td></tr><tr><td colspan="2">2:a dragningen</td><td>6,0-7,0 kpm</td></tr><tr><td colspan="2">3:e dragningen</td><td>9,0-11,0 kpm</td></tr><tr><td colspan="2">4:e dragningen efter 15 min körning</td><td>9,0-11,0 kpm</td></tr><tr><td colspan="2">Ramlager</td><td>9,0-10,4 kpm</td></tr><tr><td colspan="2">Vevlager</td><td>3,0-3,5 kpm</td></tr><tr><td colspan="2">Svänghjul</td><td>6,5-7,0 kpm</td></tr></table>

Källa: Tekno