Köpguide Ford Escort Mk5b (1993-1995a) 1,8 16v

Användarvisningsbild
Ford_Escort
Legend
Inlägg: 3374
Blev medlem: tis dec 13, 2005 11:00 am
Namn: Erik A
Kör: Volvo V90 D4-20
Ford C-Max-08
Volvo 850-97
Escort-75
Ort: Skåne

Köpguide Ford Escort Mk5b (1993-1995a) 1,8 16v

Inlägg av Ford_Escort »

ROST Rost som är vanligt är i skärmkanter bak och trösklar, men även i framskärmens nedre del där skärmen sitter punktad ihop med tröskeln. Escorten kom med galvad kaross med 93:ans Mk5b kaross och efter det har inte lika mkt rost förekommit. Karossen innan dvs Mk5(91-92) kan rosta i princip var som helst, men vanligt än ju givetvis skärmkanter bak och runt tanklock, men även på a-stolpar å runt vindrutan.

Bromsar Escort 1,8 i denna årsmodellen förekommer vanligtvis med skivor fram och trummor bak som ofta funkar mkt bra. Kända fel på bakbromsar är att självjusteringen till bromsbackarna brukar strula, ganska dyrt och går bara att köpa parvis hos din Ford-återförsäljare. Symptom på att handbromsen knappt tar alls vid användning kan bero på att självjusteringen/arna är dåliga, men även att wiren behöver spännas till. Även hjulcylindrarna kan bli nötta och spricka i bälgar osv, går att köpa pirat. Några kända fel på frambromsarna på dessa är för mig inte känt möjligtvis att det finns men har inte hört nåt om de alls.

Motor Escort 1,8 Mk5b har en 1,8 liters zetecmotor med dubbla kammar och 16 ventiler. Motorn är mkt pigg trots ganska få hästar(105) och dessutom ganska bränslesnål om man servar motorn med jämna intervaller. Noga är också att kolla när kamremmen är bytt, går den av så går de illa och med dyra reparationer som följd. Köper du en Escort utan service-bok så åk och byt kamrem direkt, vanligt att de går av om de inte är bytta tids/mils-enligt.

Växellåda Växellådan kan det vara si och så med. Är bilen hårt körd brukar det märkas på växellådan ganska tydligt, vinande ljud och hårt skrapande mellan växlar. Jag själv har varit med om två lådras och i båda fallen har de berott på hård körning. En bra begagnad låda kan gå loss på allt från 1000-2000:- på skroten. Bytet är ganska avancerat för den som inte mekat innan och lämna på verkstad är ofta ganska dyrt. Så ta en noga koll på växellådan vid köp och känn alla växlar går i utan skrap och missljud, om backen skrapar till beror de på att den är osynkad i denna lådan, inget att oroa sig alltså.(så länge det skrapar inom rimliga gränser)

Övrigt I det stora hela kan man säga att Escort 1,8zetec 16v är ett bra bilköp. Bilen kan man få hyfsat billigt om man hittar rätt objekt. Synlig rost ser ofta tråkigt ut, men de är ett bra prutargument om man nu orkar dona med det själv. Finns olika prisnivåer på de olika modellerna. Utrustning som är standard är servo, resten är tillval, men oftast finns c-lås också. En modell som är annorlunda är Escort 1,8Si(Mk5b) Den har Rs2000-kofångare fram med dimljus och blinkers, liten skinnratt, vita mätartavlor, lite sportigare inredning, annan insprutning, och samma strålkastare som rs2000. Detta ger en helt annan look på bilen och är ofta lite dyrare i inköp. en Escort 1,8i16v som är rätt servad dricker i genomsnitt 0,7-0,8l/mil vid balndad körning. Min egen dricker cirka 0,8l/mil och den har gått 28000mil men är servad enligt bok alltid med regelbundna intervaller.


Lycka till!
Bilagor
rs18.bmp
si.bmp
"Boats ´n hoes"

Låst