Köpguide Ford Fiesta Mk6 (2002-2008)

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Köpguide Ford Fiesta Mk6 (2002-2008)

Inlägg av RickardEM »

2006_Ford_Fiesta_(WQ)_LX_3-door_hatchback_(2009-11-16).jpg
Ford Fiesta Mk 6 introducerades 2002 och hade till skillnad mot tidigare modeller inget gemensamt med orginalet från 1976 att göra. Motorerna från föregående modell användes dock men dem döptes om till Duratec. Finns som 3 eller 5 dörrars kaross.
Designen hämtades från dåtidens Focus samt att den baserad på Focus Mk 1 bottenplatta.
I November 2005 var det dags för en visuell uppdatering av Fiestan, mekaniskt var det ingen skillnad. Denna uppdatering var bl.a. nya främre och bakre strålkastare, huv, stötfångare och instrumentpanelen.
Det fann även lite nya tillbehör att välja bland, som Bluetooth aktiverad MP3 spelare och lite andra bra att ha grejer.

Fiesta ST
200px-2005_Ford_Fiesta_ST.JPG
Sportmodellen i Fiesta's modellutbud, Fiesta ST, kommer utrustad med sportfjädring som har styvare fjädrar (24N/mm mot 16,5N/mm), mer negativ camber och styvare bakaxel (720Nm/grad från 520Nm/grad). Ettt speciellt spoilerpaket och en 2,0l Duratec på 150hk som känns igen från Mondeo och Focus men har fått ett annat insug och avgassystem för att få ur sig fler hästar kommer den också med. Den har även en tätstegad växellåda som vid motorvägstempo känns något för lågt växlad (ca 3500v/min vid 110km/h) och avsaknaden av farthållare gör den kanske inte till den perfekta långfärdsbilen, fast en dags tur på 70 mil är ju inga problem heller märkte jag vid en semesterresa på närmare 400 mil under en vecka. Släpper igenom lite mycket vindbrus och annat ljud i lite högre farter också dock. Men sittkomforten är bra i sportstolarna, det kan ju komma väl till pass när man kommer till de lite kurvigare vägarna där ST verkligen trivs (och jag med). Där märks det att bilen är lätt och väghållningen känns mycket bra. Har haft en bränsleförbrukningen från ca 0,75-1l/mil, kan kännas lite högt, men det är väl priset man får betala med en körglad bil. Det och med en 45l tank så får man besöka bensinstationen ganska ofta.
Eftersom ST'n endast finns i 3-dörrars utförandet så kan det bli lite bökigt att kliva i och ur baksätet eftersom framstolarna endast fäller ryggstödet och inte skjuts framåt vid i och ur stigning.
Hel/halvljus imponerar inte heller. En annan detalj som man kan störa sig på är att man måste stänga av bilen för att kunna öppna bakluckan, detta ska dock gå att få omprogrammerat på Ford så att med bilen stillastående och motorn igång så ska det gå att öppna bakluckan.
Man kan sammanfatta ST'n som en väldigt körglad liten bil, dock med ett par brister, för vettiga pengar.

Nästa generation Fiesta planeras att släppas 2008 ska vara något större och delar samma bottenplatta med te.x. Mazda 2. Den nya Fiestan ska också uppdateras med det nya formspråket "kinetic design".

Motortyper
Duratec
4-cylindrar
1,3l Bensinmotor
Effekt: 70hk vid 5600v/min & 106Nm vid 2600v/min

Duratec
4-cylindrar
1,4l Bensinmotor
Effekt: 80hk vid 5700v/min & 124Nm vid 3500v/min

Duratec
4-cylindrar
1,6l Bensinmotor
Effekt: 100hk vid 6000v/min & 146Nm vid 4000v/min

Duratec
4-cylindrar
2,0l Bensinmotor
Effekt: 150hk vid 6000v/min & 190Nm vid 4500v/min

Duratorq TDCi
4-cylindrar
1,4l Dieselmotor
Effekt: 68hk vid 4000v/min & 160Nm vid 2000v/min

Duratorq TDCi
4-cylindrar
1,6l Dieselmotor
Effekt: 90hk vid 4000v/min & 204Nm vid 1750v/min

Växellåda
5-växlad manuell låda
Durashift EST (endast 1,4 Duratec)
Durashift automat (endast 1,6 Duratec)

Vikt och mått
Tankrymd: 45l (diesel 43l)
Längd: 3916mm
Bredd: 1683mm (1906mm med backspeglar)
Hjulbas: 2486mm
Cd: 0,32
Höjd: 1430-1432mm
Vikt: 1105-1173kg

Prestanda
Topphastighet
1,3 Duratec - 160km/h
1,4 Duratec - 166km/h
1,4 Duratec Durashift EST - 166km/h
1,6 Duratec - 184km/h
1,6 Duratec Durashift automat - 179km/h
2,0 Duratec - 208km/h
1,4 Duratorq TDCi - 163km/h
1,6 Duratorq TDCi - 180km/h

0-100km/h
1,3 Duratec - 17,3s
1,4 Duratec - 13,2s
1,4 Duratec Durashift EST- 14,6s
1,6 Duratec - 11,0s
1,6 Duratec Durashift automat - 11,9s
2,0 Duratec - 8,4s
1,4 Duratorq TDCi - 15,5s
1,6 Duratorq TDCi - 11,9s

Bränsleförbrukning (L/100km)
1,3 Duratec - 5,0-8,4
1,4 Duratec - 5,2-8,7
1,4 Duratec Durashift EST - 5,2-8,3
1,6 Duratec - 5,2-9,1
1,6 Duratec Durashift automat - 5,9-10,4
2,0 Duratec - 5,7-10,4
1,4 Duratorq TDCi - 3,8-5,4
1,6 Duratorq TDCi - 4,1-5,4

Vanliga fel
-Kolla efter rost i dörrarna, speciellt framdörren där rutramen är ihopsvetsad med dörren vid backspegeln.
-Handtagen för att fälla baksättet samt framsättet brukar gå sönder.
-6006 CD spelaren med integrerad cd växlare kan ge upp så kolla så att det går att ladda skivor utan problem.
-Hatthyllan är lite för bred så den tar i tätningslisten till bakluckan när man stänger, kolla så att tätningslisten är hel.

Bra att veta
På modeller med digital tripmätare kan man avläsa diverse information som km/h, bensinförbrukning, motorvarv, kylvätsketemperatur, batterispänning, mm.
För att få fram denna information i tripmätaren så håller man in nollställning knappen samtidigt som man startar motorn.
Se mer information här.

Övrigt
Denna köpguide är långt ifrån komplett, vill du bidra med information? Kontakta gärna moderatorn för denna forumsdel med ditt bidrag.
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Låst