Välkommen till vårt uppdaterade forum!
Klubbens forum har fått sig en välbehövlig uppfräschning och vi hoppas att du snart känner dig som hemma här igen.
Tveka inte att lämna eventuella synpunkter eller ideér till oss, mer information hittar du här: LÄNK

Lösenord
Inga lösenord har kunnats flyttas med då de är krypterade. Tryck bara på knappen "Jag har glömt mitt lösenord" när du loggar in och följ instruktionerna för att ange det igen.
Behöver du ändra din e-postadress så skicka ett meddelande till info@fordclubsweden.se med ditt användarnamn samt gamla och nya e-postadressen.

MVH,
Styrelsen i Ford Club Sweden

Data för Ford Fiesta L, GL, S OCH GHIA -81

Användarvisningsbild
FAQ
Veteran
Inlägg: 747
Blev medlem: lör nov 04, 2006 1:14 pm
Namn: FAQ
Ort: Forumet
Kör: Allt

Data för Ford Fiesta L, GL, S OCH GHIA -81

Inläggav FAQ » fre dec 23, 2011 7:15 pm

DATA FÖR 1981 FORD FIESTA L, GL, S OCH GHIA
Svensk specifikation, data huvudsakligen hämtade ur boken Tekno Bildata 1981. Reservation för ev. felaktigheter i källmaterial.

Motor

Beteckning: Valencia (utvecklad ur Kent-motorn)
Typ: Otto. 4-cylindrig radmotor med toppventiler
Kamdrivning: OHV
Cylindervolym: 1117 cm3
Effekt: 53 hk DIN / 39 kW vid 5700 rpm
Max vridmoment: 8.2 kpm DIN / 80 Nm vid 3000 rpm
Tomgångsvarvtal: 800 rpm +/- 50
Oktantal (ren bensin): 97 RON
Kompressionstryck max skillnad: 10 % (uppgift om kompressionsförhållande saknas)
Kompressionsringar, antal: 2
Oljeringar, antal: 1
Ramlagertappar std. diameter mm: 56,980-57,000
Ramlagertappar axialspel mm: 0,079-0,279
Ramlagertappar radialspel mm: 0,050-0,009
Vevlagertappar std diameter mm: - (uppgift saknas)
Vevlagertappar radialspel: 0,0060-0,060
Kolvspel mm: 0,015-0,050
Kamaxelns axialspel mm: 0,062-0,19
Ventilspel, kall alternativt varm motor: avgas 0,59 – insug 0,22 (måttenhet ej angiven)

Åtdragningsmoment

Cylinderlock 1:a dragning: 10-15 Nm
2:a dragning: 40-50 Nm
3:a dragning: 80-90 Nm
Efter 10 min: 100-110 Nm
Ramlager: 88-102 Nm
Vevlager: 26-33 Nm
Svänghjul: 64-70 Nm
Remskiva på vevaxel: 54-59 Nm

Tändsystem

Tändföljd: 1-2-4-3
Kamvinkel: 48-52 grader
Brytaravstånd mm: Bosch = 0,4-0,5 mm – Motorcraft = 0,64 mm
Centrifugalförställning börjar vid: 600 rpm
” slutar vid: Bosch = 4600 rpm – Motorcraft = 5300 rpm
” reglerområde: 0-30,25 grader
Tändtidpunkt: 10 grader föd (före övre dödpunkt - engelska: tdc = top dead center)
Tändstift (originalmonterade): Motorcraft AGRF 22
Elektrodavstånd mm: 0,75

Bränslesystem

Förgasare: Motorcraft 77BF 9510 KFA
Förgasarinställning
Halsring: 32
Huvudmunstycke: 122
Luftkona: 24
Snabbtomgång: 1500 rpm
CO-halt vid tomgång: 1,0-1,5 %

Kraftöverföring

Framhjulsdrift, manuell transmission
Koppling: enkel torrlamell med planfjäder
Arbetssätt: mekanisk
Växellåda: 4-växlad med slutväxel
Utväxlingsförhållanden:
Ettan 3,58:1
Tvåan 2,05:1
Trean 1,35:1
Fyran 0,96:1
Backen 3,77:1
Slutväxel 4,06:1

Framhjulsupphängning

Typ: separat McPherson
Styrning: kuggstång
Camber: ¾ -2 ¾
Caster: - ¼ - + 1 ¼
Toe-in mm: -2,5+1

Bakhjulsupphängning

Stel axel av torsionstyp, ej ställbara hjulvinklar

Hjul och däck

Fälg: 12 x 4 ” på L. 12 x 4,5 på GL, S och Ghia
Däck: 145 SR 12 på L, GL och Ghia. 155 SR 12 på S
Ringtryck bar (kp/cm2): normalt 1,8 fram och bak

Bromssystem

Typ: 2-krets hydrauliskt, självjusterande
Fram: skivbroms
Bak: trumbroms
Bromsskivans minsta tillåtna tjocklek: 8,7 mm
Bromsbeläggens minsta tillåtna tjocklek: fram 1, 5 mm, bak 1,0 mm

Elsystem

Batteri: 12 volt, 43 Ah
Tändspole: originalmonterade fabrikat är Bosch, Femsa, Lucas eller Polmot
Fördelare: fabrikat Bosch eller Motorcraft
Växelströmsgenerator, effekt 45 Ampére
Startmotor: fabrikat Bosch

Vätskevolymer

Bränsletank: 34 liter
Motorolja (inkl. i oljefilter): 3,25 liter
Växellåda: 2,8 liter
Kylsystem: 5,3 liter

Allmänna uppgifter

Bränsleförbrukning liter/mil (enligt Konsumentverkets beräkningsnorm):
Stadskörning 0,84
Blandad körning 0,75
Landsväg 0,63

Acceleration 0-100 km/h: 16 sekunder
Toppfart: 145 km/h
Tjänstevikt: 840 kg
Maxlast: 340 kg
Taklast: 75 kg
Släpvagnsvikt: 800 kg