Data för Ford Fiesta L, GL, S OCH GHIA -81

Användarvisningsbild
FAQ
Veteran
Inlägg: 801
Blev medlem: lör nov 04, 2006 1:14 pm
Namn: FAQ
Kör: Allt
Ort: Forumet

Data för Ford Fiesta L, GL, S OCH GHIA -81

Inlägg av FAQ »

DATA FÖR 1981 FORD FIESTA L, GL, S OCH GHIA
Svensk specifikation, data huvudsakligen hämtade ur boken Tekno Bildata 1981. Reservation för ev. felaktigheter i källmaterial.

Motor

Beteckning: Valencia (utvecklad ur Kent-motorn)
Typ: Otto. 4-cylindrig radmotor med toppventiler
Kamdrivning: OHV
Cylindervolym: 1117 cm3
Effekt: 53 hk DIN / 39 kW vid 5700 rpm
Max vridmoment: 8.2 kpm DIN / 80 Nm vid 3000 rpm
Tomgångsvarvtal: 800 rpm +/- 50
Oktantal (ren bensin): 97 RON
Kompressionstryck max skillnad: 10 % (uppgift om kompressionsförhållande saknas)
Kompressionsringar, antal: 2
Oljeringar, antal: 1
Ramlagertappar std. diameter mm: 56,980-57,000
Ramlagertappar axialspel mm: 0,079-0,279
Ramlagertappar radialspel mm: 0,050-0,009
Vevlagertappar std diameter mm: - (uppgift saknas)
Vevlagertappar radialspel: 0,0060-0,060
Kolvspel mm: 0,015-0,050
Kamaxelns axialspel mm: 0,062-0,19
Ventilspel, kall alternativt varm motor: avgas 0,59 – insug 0,22 (måttenhet ej angiven)

Åtdragningsmoment

Cylinderlock 1:a dragning: 10-15 Nm
2:a dragning: 40-50 Nm
3:a dragning: 80-90 Nm
Efter 10 min: 100-110 Nm
Ramlager: 88-102 Nm
Vevlager: 26-33 Nm
Svänghjul: 64-70 Nm
Remskiva på vevaxel: 54-59 Nm

Tändsystem

Tändföljd: 1-2-4-3
Kamvinkel: 48-52 grader
Brytaravstånd mm: Bosch = 0,4-0,5 mm – Motorcraft = 0,64 mm
Centrifugalförställning börjar vid: 600 rpm
” slutar vid: Bosch = 4600 rpm – Motorcraft = 5300 rpm
” reglerområde: 0-30,25 grader
Tändtidpunkt: 10 grader föd (före övre dödpunkt - engelska: tdc = top dead center)
Tändstift (originalmonterade): Motorcraft AGRF 22
Elektrodavstånd mm: 0,75

Bränslesystem

Förgasare: Motorcraft 77BF 9510 KFA
Förgasarinställning
Halsring: 32
Huvudmunstycke: 122
Luftkona: 24
Snabbtomgång: 1500 rpm
CO-halt vid tomgång: 1,0-1,5 %

Kraftöverföring

Framhjulsdrift, manuell transmission
Koppling: enkel torrlamell med planfjäder
Arbetssätt: mekanisk
Växellåda: 4-växlad med slutväxel
Utväxlingsförhållanden:
Ettan 3,58:1
Tvåan 2,05:1
Trean 1,35:1
Fyran 0,96:1
Backen 3,77:1
Slutväxel 4,06:1

Framhjulsupphängning

Typ: separat McPherson
Styrning: kuggstång
Camber: ¾ -2 ¾
Caster: - ¼ - + 1 ¼
Toe-in mm: -2,5+1

Bakhjulsupphängning

Stel axel av torsionstyp, ej ställbara hjulvinklar

Hjul och däck

Fälg: 12 x 4 ” på L. 12 x 4,5 på GL, S och Ghia
Däck: 145 SR 12 på L, GL och Ghia. 155 SR 12 på S
Ringtryck bar (kp/cm2): normalt 1,8 fram och bak

Bromssystem

Typ: 2-krets hydrauliskt, självjusterande
Fram: skivbroms
Bak: trumbroms
Bromsskivans minsta tillåtna tjocklek: 8,7 mm
Bromsbeläggens minsta tillåtna tjocklek: fram 1, 5 mm, bak 1,0 mm

Elsystem

Batteri: 12 volt, 43 Ah
Tändspole: originalmonterade fabrikat är Bosch, Femsa, Lucas eller Polmot
Fördelare: fabrikat Bosch eller Motorcraft
Växelströmsgenerator, effekt 45 Ampére
Startmotor: fabrikat Bosch

Vätskevolymer

Bränsletank: 34 liter
Motorolja (inkl. i oljefilter): 3,25 liter
Växellåda: 2,8 liter
Kylsystem: 5,3 liter

Allmänna uppgifter

Bränsleförbrukning liter/mil (enligt Konsumentverkets beräkningsnorm):
Stadskörning 0,84
Blandad körning 0,75
Landsväg 0,63

Acceleration 0-100 km/h: 16 sekunder
Toppfart: 145 km/h
Tjänstevikt: 840 kg
Maxlast: 340 kg
Taklast: 75 kg
Släpvagnsvikt: 800 kg

Låst