Köpguide Ford Fiesta Mk4 (1995-1999)

Användarvisningsbild
FAQ
Veteran
Inlägg: 801
Blev medlem: lör nov 04, 2006 1:14 pm
Namn: FAQ
Kör: Allt
Ort: Forumet

Köpguide Ford Fiesta Mk4 (1995-1999)

Inlägg av FAQ »

Bild

Ford Fiesta Mk4 introducerades 1995 till modelår 1996 och sålde mycket bra i bland annat Storbritanien.
Karossmässigt var det inga större förändring men stora uppdateringar gjordes på bland annat hjulupphängningen som gjorde att Fiestan lovordades för sin körglädje.

I Sverige kunde man välja mellan den gamla Endura-E motorn på 1,3l och 59hk eller den nya Zetec-SE motorn på 1,25l och 74hk. På andra marknader kunde man även få en Zetec-SE 1,4l och en 1,8l diesel.

Mazda 121 (1996-2002) producerades jämnsides Mk4:an och delade i stort sätt alla delar utom emblemen.

Mazda 121
Bild

Ford Puma delar väldigt mycket delar med Fiesta Mk4 och att uppgradera Fiestans motor med 1,7l Puma motorn har blivit populärt i bland annat Storbritanien eftersom den passar rakt av.

Motortyper
Zetec-SE
4-cylindrar
1,25l Bensinmotor
Effekt: 74hk vid 5200v/min & 110Nm vid 4000v/min

Endura
4-cylindrar
1,3l Bensinmotor
Effekt: 59hk vid 5000v/min & 103Nm vid 2500v/min

Växellåda
5-växlad manuell låda

Vikt och mått
Tankrymd: 42l
Längd: 3828mm
Bredd: 1634mm
Hjulbas: 2446mm
Cd: 0,35
Höjd: 1334mm
Vikt: 920-949kg

Prestanda
Topphastighet
1,25l Zetec-SE – 170km/h
1,3l Endura – 155km/h

0-100km/h
1,25l Zetec-SE – 12,7s
1,3l Endura – 15,9s

Bränsleförbrukning (L/100km)
1,25l Zetec-SE – 4,8-7,5
1,3l Endura – 4,9-7,6

Vanliga fel
- Vattenläckage vid torpedväggen
- 1,3l motorns tändstift kan rosta fast i topplocket
- Rost runt tanklock och skärmkanter bak
- Kontrollera att blinkersspaken återgår till sitt utgångsläge vid sväng åt båda hållen

Övrigt
Denna köpguide är långt ifrån komplett, vill du bidra med information? Kontakta gärna moderatorn för denna forumsdel med ditt bidrag.

Låst