Byte av hjullager - Fram - Mk7 (2008-2017)

Fizz
Veteran
Inlägg: 128
Blev medlem: lör jun 19, 2004 9:25 pm
Namn: Dan Johansson
Kör: Fiesta -09
Ort: Vänersborg

Byte av hjullager - Fram - Mk7 (2008-2017)

Inlägg av Fizz »

(Detta ämne kan diskuteras vidare här - Moderator FAQ)

1: Börja med att demontera allt som krävs för att få bort spindeln. Egentligen i valfri ordning, men eftersom det som är mest sannolikt att j****s är styrleden så börjar man där. Sedan spindelleden, och sen lossnar resten smidigt. Du behöver hylsor i storlek 12, 13, 15, 17 och 18 mm. En fast nyckel på 19 mm är bra för att hålla emot glidlagren när man lossar bromsoket.

2: På spindeln finns två klackar på samma linje som hålet för lagret, och dessa använder man för att pressa ur navet och det gamla lagret. Det är 30 mm höjdskillnad mellan dem, och man behöver något stabilt för att palla upp spindeln i pressen. Jag använde en bit järnvägsräls kombinerat med plattorna som följde med pressen. Navet sitter inte speciellt hårt i lagret, men när man pressar ur det så kommer den inre innerbanan från lagret sitta kvar på navet. Med lite värme från en värmepistol och lätt massage från slägga och huggmejsel kryper den ut. Det går inte att komma åt med någon vanlig avdragare. Det kommer att bli lite märken på navet, men fila ner dem så att det nya lagret kan sitta samma ställe. Spara den här innerbanan från det gamla lagret, den kommer till användning när navet ska pressas i det nya lagret.

3: Ta bort seeger-säkringen som låser lagret i spindeln. Det kan vara ganska rostigt, men i mitt fall, efter 17000 mil på saltade mellan-Sverigevägar var ringen intakt och gick att ta bort efter lite arbete med stålborsten. Nu är det dags att pressa ur lagret. Här kommer en krafthylsa i lämplig storlek till pass, jag tror jag använde en 27 mm. Hylsan ligger i innerringen på lagret, och trycker via kulorna i lagret ut ytterringen från spindeln. Lagret är försänkt 6-7 mm, så jag lade bara plattorna direkt under cylindern på pressen och pressade den första biten såsom på bilden nedan. Jag värmde upp spindeln med värmepistolen, och ville ha in den under pressen så fort som möjligt ...
När lagret väl släppt så lossnar det enkelt ..

(Här emellan fick jag byta press) men när jag pallade upp spindeln för att pressa ur lagret helt så krävdes det inte mycket kraft (knappt ett ton) för att få ur lagret. Jag tror att det är möjligt att få ur lagret utan press, om man har en värmepistol, något stabilt som underlägg, och en slägghammare.

4: När navet är ur lagret, och lagret är ur spindeln måste allting snyggas till lite. Det blir en del fula repor i spindeln när man pressar ur lagret, och dem putsar man till lite grann med smärgelduk. Rensa ur spåret för segersäkringen, och likaså spåret längst in där ABS-givaren sitter. Om du inte har något rör som är i lämplig dimension så kan du även passa på att plocka ur kulorna ur det gamla lagret, och göra rent ytterringen. Ta sedan vinkelslipen och kapa ur ett spår så blir det lättare att få bort ringen nr det nya lagret är i-pressat. Tvätta även rent spindelhuset och navet med Bräkleen eller något liknande, och smörj in ytorna med ett tunt lager olja.

5: Hitta ABS-ringen på lagret. Ena tätningen på lagret innehåller magneter som skickar impulser till ABS-givaren. Leta rätt på något som är lätt och magnetiskt så hittar du lätt vilken sida det handlar om. De olika tätningarna ser olika ut också.

6: För att pressa i lagret i spindeln pallar man upp enligt bilden. För att få spindeln att stå upp i rätt vinkel mot press-cylindern satte jag fast två vinkelbeslag med en tving. För att slippa hålla i tre saker samtidigt och pumpa med presshandtaget är det smidigt att tejpa ihop det nya lagret och gamla lagrets ytterring. Sedan lägger man en kortare bit plattjärn över för att pressa mot.

7: Pressa i navet i lagret. När väl lagret sitter i spindelhuset och seeger-säkringen sitter i sitt spår är det dags att pressa i navet i lagret. Här kommer den gamla ytterringen till pass. Den passar utmärkt som mellanlägg mellan innerringen på lagret och pressbordet.
Bilagor
spara_innerbanan.jpg
pressa_i_navet.jpg
hitta_abs.jpg
anv_vinkel.jpg
pressa_ur_ytterbanan.jpg
spara_innerbanan.jpg
lossa_lagret.jpg
hojdskillnad.jpg
Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Låst