Köpguide: Ford Focus Mk1 (1998-2004)

Användarvisningsbild
Ford Club Sweden
Legend
Inlägg: 100001
Blev medlem: tor jul 31, 2003 10:00 am
Namn: Henry Ford
Kör: Ford
Ort: Dearborn, Detroit
Kontakt:

Köpguide: Ford Focus Mk1 (1998-2004)

Inlägg av Ford Club Sweden »

Bild

Allmänt:
Ford Focus introducerades 1998 och ersatte Ford Escort. Focusen använder sig av ”New Edge” formspråket som Ka och Cougar också gjorde och Focusen ser forfarande ganska modern ut.
Mk 1 Focusen har vunnit flera priser runt om i världen bl.a. Årets bil i europa och nord amerika.
Körglädjen är hög och väggreppet är mycket bra tack vare den avancerade hjulupphängningen.
Går att få som 3-dörrars kupe, 4-dörrars sedan, 5-dörrars halvcombi och kombi.
Motorutbudet var ganska brett, bensin, diesel och etanol (E85) kunde man välja mellan som nybilskund. Motorerna var väl beprövade och kom från Mondeon och Fiestan.
1,6l motorn fungerar riktigt bra om man använder Focusen som en vardagsbil, 2,0l motorn är törstigare och är inte riktigt värt det om bilen bara ska användas från punkt a till b. Bilar med 2,0l motorn kan även kännas lite tyngre men den högre effekten kan kännas bra att ha. 1,4l och 1,8l bensinmotorn såldes aldrig i sverige men det kan ha importeras en och annan under årens lopp.
Utrustningspaketen är följande Ambiente, Trend, Ghia och ST170.
Det fanns 4st växellådor till Focusen, 2st 5-växlade, en 6-växlad och en 4-växlad automat.
2001 förfinades det yttre och inre lite, samt så växte utrustningslistan också, nu kunde man bl.a. få Xenon ljus, 6-skivors cd-växlare, navigator och den nya TDCi dieseln kunde nu beställas. 2005 ersattes bilen av den nya generations Focus som delar bottenplatta med Volvo och Mazda.

Prestandamodeller:
ST170:
Kom 2002 och var Europas svar på nord amerikas Focus SVT. Fanns som 3-dörrars kupe, 5-dörrars halvkombi och kombi. Bilen kom utrustad med 17” lättmetallfälgar, krockkuddar på sidorna och kunde utrustas med bl.a. Recaro stolar och stereo med baslåda.
På den mekaniska sidan så uppgraderas bromsarna till 300 skivor fram och 280mm skivor bak. Motorn, fyrcylindrig 2,0l på 171Hk, fick en ny designad högflödes topplock med ett 2-stegs insugs och variabla ventiltider.
ST170 fick även en 6-växlad Getrag låda och ett rostfritt avgassystem med sportkatalysator.

RS:
2002 återupplivade Ford RS modellen och presenterade Focus RS, en 3-dörras kupe med en 2,0l turboladdad motor på 212Hk och 310Nm.
RS’n som bara producerades i 4501 exemplar hade ca 70% omarbetade eller nya delar jämfört med standard Focusen, en del av det letade sig fram till hjulupphängningen, 25mm sänkning och speciellt framtagna Sachs dämpare runt om.
Quaife differntialen hjälpte RS’n att få ner kraften från framhjulen till backen på ett mycket övertygande sätt och Brembo bromsar med 325mm skivor fram och 280mm skivor bak såg till att bilen gick att sakta ner också.
Yttre kännetecken var 18” lättmetallsfälgar utvecklade av OZ Racing, speciella främre och bakre stötfångare samt breddade framskärmar för att kunna svälja ökningen på 65mm i spårvidden fram.
Motorn som i grund och botten är en 2,0l Zetec, modifierades grundligt för att kunna klara påfrestningarna som den utsattes för med överladdningen som Garrett turbon stog för.
Inredning var speciell för RS’n med läder och alcantra i svart och blått.
De tidiga bilarna kan ha diverse barnsjukdomar som Ford tog fram nya mer robusta delar till och bör allså vara åtgärdat vid det här laget.

Rost:
På grund av en miss i tillverkning av dörrar, motorhuv och baklucka så brukar det förekomma rost i falsarna på dessa delar, ett fel som Ford rättar till inom rostskyddsgarantins 12års period, och har gjort på de flesta bilar, utan någon kostnad för ägaren. Bara att påpeka det för Ford verkstaden så ska dem se till att felet åtgärdas.
Det kan även rosta vid dem kromade handtaget vid bakluckan på Ghia modellerna, även där ska Ford åtgärda utan problem.
Kolla även under backspeglarna, plastfästerna brukar vara monterade för långt ner och skava på lacken.

Andra fel:
Dem flesta bilarna sliter ut drivaxlarna med 10000mils intervaller, så se till att det inte vibrerar och har sig vid testkörningen.
Focusen med den nya ”smarta” laddningsrelät kan orsaka flimer i strålkastare och instrumentbelysning, ett problem som kan vara svårt att åtgärda.
Värmeskyddet till katalysatorn kan lossna med lite skrammel som följd.

Prestanda:
Bensin motorer (samt etanol)
1,4l Zetec-SE
75Hk vid 5000 varv/min & 122Nm vid 3500 varv/min
0-100km/h – 14,1s
Topphastighet – 170km/h

1,6l Zetec-SE
100Hk vid 6000 varv/min & 145Nm vid 4000 varv/min
0-100km/h – 10,9s
Topphastighet – 185km/h

1,6l Dduratec Flexifuel (etanol)
109Hk vid 6000 varv/min & 148Nm vid 4000 varv/min
0-100km/h – 10,7s
Topphastighet – 190km/h

1,8l Zetec-E
114Hk vid 5750 varv/min & 158Nm vid 3750 varv/min
0-100km/h – 10,2s
Topphastighet – 198km/h

2,0l Zetec-E
134Hk vid 6000 varv/min & 180Nm vid 4000 varv/min
0-100km/h – 9,0s
Topphastighet – 201km/h

2,0l Duratec-ST
171Hk vid 7000 varv/min & 196Nm vid 5600 varv/min
0-100km/h – 8,2s
Topphastighet – 215km/h

2,0l Duratec-RS
212Hk vid 5500 varv/min & 310Nm vid 3500 varv/min
0-100km/h – 6,7s
Topphastighet – 232km/h

Diesel motorer:
1,8l TDDi
75Hk vid 4000 varv/min & 140Nm vid 1900 varv/min

1,8l TDDi
90Hk vid 4000 varv/min & 200Nm vid 2250 varv/min

1,8l TDCi
115Hk vid 3800 varv/min & 250Nm vid 1850 varv/min

Växellådor:
5-växlad manuell MTX-75 (2,0l, RS, 1,8l TDCi och 1,8l TDDi)
5-växlad manuell IB5 (1,4l, 1,6l, 1,8l)
6-växlad manuell Getrag 285 (ST170)
4-växlad automat 4F27E (1,8l, 2,0l)

Mått & rymd:
Axelavstånd – 2620mm
Längd – 4170mm
Bredd – 1700mm
Höjd – 1430mm
Vikt – ca 1220kg
Bränsletank – 55l
Cd – 0,32
Vändcirkel – 10,9m

Bra att veta:
På modeller med digital tripmätare kan man avläsa diverse information som km/h, bensinförbrukning, motorvarv, kylvätsketemperatur, batterispänning, mm.
För att få fram denna information i tripmätaren så håller man in nollställning knappen samtidigt som man startar motorn.

Övrigt:
Denna köpguide är långt ifrån komplett, vill du bidra med information? Kontakta gärna moderatorn för denna forumsdel med ditt bidrag.

Låst