Uppgradera till GHIA torkarspak - Mk1 (1998-2004)

Focus RS
Legend
Inlägg: 10136
Blev medlem: ons sep 10, 2003 10:00 am
Namn: Per-Anders G
Kör: Ford
Ort: Karlstad
Medlemsnummer: 3

Uppgradera till GHIA torkarspak - Mk1 (1998-2004)

Inlägg av Focus RS »

Denna artikel är producerad av Andi K (Gryphon) och publicerad med hans medgivande. 1000 tack Gryphon! :thumb3d:

Bild

Ford Focus RS, toppmodellen bland Focusar kom 2003 med en massa fantastisk utrustning från fabrik. En sex-CD-växlare, luftkonditionering och den där funktionen när radiovolymen ökar då bullret i bilen gör det. Men vissa saker som borde varit självklara på en så dyr modell fanns inte att tillgå - och en av dem var vindrutetorkare med variabel tidsinställning.

Det är i dåligt väder lätt att fastna mellan intervalläget och läge 1, det ena för långsamt, det andra för snabbt. Ghiamodellen av Focus löste detta genom ett ställbart intervall i sex steg. Denna torkarspak har sedermera blivit en populär modifikation av alla Focusmodeller som inte utrustades med detta från fabrik.

Denna installation utfördes på en 2003 års Focus RS, men kan egentligen utföras på nästan alla Focusmodeller som inte har denna funktion från fabrik. Verktygen som behövs till denna installation är minimala - en skruvmejsel.

Bild

Själva torkarspaken går att införskaffa på många sätt. En krockad Ghia på skroten, din lokala Fordhandlare, eller, som i mitt fall, import från utlandet. Jag beställde min torkarspak från Ford Parts UK (http://www.fordpartsuk.com) på grund av det låga priset. Fords artikelnummer för torkarspaken är 1097542.

Bild

För att komma åt och ta bort den gamla torkarspaken måste man ta bort kåpan från översidan av rattstången. Den sitter fast med två sprintar, en på varje sida strax framför kontrollspakarna. Använd skruvmejseln för att trycka in dessa sprintar och lyft sedan bort kåpan. Det är smart att linda in skruvmejselspetsen i en näsduk för att undvika att göra märken på plasten.

Bild

När sprintarna har åkt in kan kåpan lyftas av. Det hjälper om ratten är lågt ställd och fullt utdragen. De två pilarna på nästa bild refererar till de två platser där spaken sitter fast i rattstången. Närmast centret av stången finns en sprint som när den trycks in gör det möjligt för spaken att glida av sitt fäste uppåt. Den andra pilen refererar till kontakten som sitter fast i spaken. Även denna har en sprint som man måste trycka in för att ta bort (detta kan dock bli lite pilligt så ha tålamod). När kontakten har avlägsnats kan spaken glida av helt.

Bild

Kontakten som man lämnat kvar ser ut på detta sätt. Stick in kontakten i Ghia-spaken tills det hörs ett klick och placera spaken i fördjupningen där den ska sitta.

Bild

Låt spaken glida ner tills sprinten hörs och spaken inte går att rubba genom att vicka på den. Pilen visar lite bättre var själva sprinten sitter, det är alltså denna som ska klicka fast. När detta är klart är det bara att sätta på kåpan igen, var försiktig med passformen av de två plastdelarna på båda sidor, och tryck ganska hårt på ovansidan för att få kåpan att snäppa på plats.

Bild

Grattis till ännu en lyckad modifikation av din Focus. Ut i regnet och testa alla funktioner!

Bild

Låst