Välkommen till vårt uppdaterade forum!
Klubbens forum har fått sig en välbehövlig uppfräschning och vi hoppas att du snart känner dig som hemma här igen.
Tveka inte att lämna eventuella synpunkter eller ideér till oss, mer information hittar du här: LÄNK

Lösenord
Inga lösenord har kunnats flyttas med då de är krypterade. Tryck bara på knappen "Jag har glömt mitt lösenord" när du loggar in och följ instruktionerna för att ange det igen.
Behöver du ändra din e-postadress så skicka ett meddelande till info@fordclubsweden.se med ditt användarnamn samt gamla och nya e-postadressen.

MVH,
Styrelsen i Ford Club Sweden

Byte av 1,6l motor med manuel växellåda - Mk1

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4727
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Byte av 1,6l motor med manuel växellåda - Mk1

Inläggav RickardEM » sön nov 02, 2008 12:57 am

Motorn tas ut underifrån tillsammans med växellådan.
Bygel och muttrar till drivaxelagret ska bytas enligt Ford. Det kan vara en bra ide att skaffa skruvarna och muttrarna till spindelleden också, dem har en förmåga att vilja sitta fast...
Vid demontering av drivaxlarna kommer det mesta av växellådans olja att rinna ut, ca 2,0l fick jag i av 2,3l som lådan rymmer (detta gäller bilar med manuel låda).
Och som vanligt när man skruvar bort en massa, använd kamera!!!

Verktyg
Domkraft och pallbockar
Motorlyft (underlättar vid lyft av motorn)
Bromsluftare
Momentnyckel
Torxhylsor
Spärrskaft med hylsor
Diverse blocknycklar och mejslar

Förbrukningsmaterial
Växellådsolja
Bromsvätska
Spindelledsskruvar & muttrar
Lagerhållare & muttrar

Demontering
Börja med att tömma kylssystem på vätska, kylaren har en avtappningsplugg nere i hörnet på passagerar sidan.
Lossa muttrarna till fjäderbenen ett par varv för att få lite extra rörlighet vid demontering av drivaxlarna.
Ta bort batteriet och skruva bort batterihyllans tre skruvar, lossa alla kabelklips som sitter fast på den också.
Koppla loss anslutningen till MAF sensorn och skruva bort slangen till spjället och ta bort locket till luftrenaren tillsammans med slangen till spjället.
Skruva bort de två plast skruvarna till luftrenarens inloppsrör och ta bort slangen och luftrenaren, luftrenaren sitter dit tryckt så den är bara att rycka bort bild 1.
Lossa gasvajern genom att vrida klipset på hållaren och sedan bända bort vajern från spjället.
Koppla isär kontaken uppe vid servostyrningsbehållaren till motorns kabelhärva bild 2.
Lossa bränsleledningarna genom att "knäppa" upp den färgade (vit och röd) delen på anslutningarna bild 2. Tänk på att det kommer att rinna ut en del bensin.
Lossa jordkabeln vid grenrörets värmeskydd, ta sedan bort värmeskyddets tre skruvar och grenrörets fyra muttrar samt en skruv.
Koppla bort kontakterna till tänspolen samt till dess kondensator, sedan kontakten till motorns kabelhärva som sitter uppe på växellådan i bakkant bild 3.
Öppna plastfästet till växelvajrana upp på växellådan och frilägg varjrana bild 3.
Uppe på växellådan ligger det en kylarslang som är skarvad på miiten, koppla isär den bild 4.
Lossa bromsservots vakuumslang vid spjället genom att trycka in ringen vid anslutning och sedan dra ut slangen försiktigt.
Lossa anslutningarna till generatorn samt om bilen ej har luftkonditionering, servopumpens anslutning.
Lossa kylar- värmar- och kylvätske behållarens slangar som sitter vid tändspolen bild 4.
Uppe vid servostryrningsbehållaren sitter det en ventil till motorreningens kolfilter, koppla loss den tunna slangen som går till spjället bild 2.
Hissa upp bilen fram och ta sedan bort höger och vänster framhjul, lossa sedan de två skruvarna till drivremmens skyddskåpan i det högra hjulhuset bild 5.
Bilagor
bild5.jpg
bild4.jpg
bild3.jpg
bild2.jpg
bild1.jpg
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4727
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Inläggav RickardEM » sön nov 02, 2008 1:00 am

Demontering fortsättning...
Observera hur drivremmen är dragen, en bild säger mer än tusen ord :), och dra sedan remspännaren framåt på bilar med luftkonditionering och bakåt på bilar utan för att släppa på remmens spänning och ta bort remmen.
Lossa generatorns två muttar och en skruv, ta sedan bort generatorn.
Ta bort kylarens slang som sitter under generatorn, ta även bort värmarens slang som sitter bredvid och går under insuget.
Lossa röret till kopplingscylinderns bromsvätska nere vid växellådan (kommer att rinna ut en del vätska), tänk på att bromsvätska är en utmärkt färgbortagare så skydda målade ytor. Lossa sedan röret från fästet på växellådan.
Om bilen är utrustad med luftkonditionering, lossa AC kompressorn fyra skruvar och bind upp den så att inte slangarna belastas.
Ta bort plastskyddet på växellådan och lossa fästet till växelvajrarna, bänd sedan bort vajrana från växellådan bild 1.
Lossa startmotorns anslutningar och jordkabeln som sitter i en av startmotorns skruvar bild 2.
Skruva bort spindelledens skruvar på båda sidorna och bänd bort fjäderbenet från länkarmen.
Lossa bygeln till den högra drivaxelns lager.
Dra ut den högra drivaxel ur växellådan, sedan den vänstra som kan behöva bändas ut lite försiktigt. Tänk på att inte böja drivknutarna förmycket, max 18° för den inre och 45° för den yttre. Bind sedan upp drivaxlarna så de ej är i vägen bild 3.
Skruva bort klämman till servostyrningens rör som sitter vid pumpen, sedan pumpen (bind upp pumpen så att dess rör inte belastas) och dess fäste bild 4.
Skruva bort växellådans bakre momentstag och fästet på växellådan.
Lossa kontakterna till lambda sonden, oljetryckskontaktern och vevaxelgivaren.
Dra ut grenröret och bind upp det så att det inte belastas mer än nödvändigt bild 5.
Lossa eventuell anslutning till motorvärmare.
Stöd motor och växellåda underifrån med en domkraft, lossa sedan det främre motorfästet från motorn följt av det bakre.
Hissa ner motorn och växellåda, lägg något lämpligt under för att kunna dra ut den när bilen hissas upp.
Bilagor
bild10.jpg
bild9.jpg
bild8.jpg
bild7.jpg
bild6.jpg
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4727
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Inläggav RickardEM » sön nov 02, 2008 1:03 am

Montering
Montering sker i omvänd ordningsföljd. Var noga med att slangar och sånt hamnar rätt och inte skaver imot något.
Luftningen av kopplingscylindern ska ske genom att man suger ut bromsvätska ur behållaren till nivån ligger jämns med MIN sträcket för att sedan trycka upp bromsvätska i avluftningsnippeln. Fungerar att lufta den som vanligt för mig iallafall, dvs fylla upp behållaren och sedan koppla på en slang med backventil och pumpa ut bromsvätska tills dess inga luftbubblor kommer ut längre. Tog ett tag ändå innan kopplingen började fungera men till slut så :).
Avsluta med att fylla på och kontrollera alla vätskor. Växellådan påfyllningsplugg sitter innanför plastskyddet för växellvajrarna (nivån ska vara mellan 5-10mm under hålet).
Bilar utan luftkonditionering så ska drivremmen ska sitta på följande vis, generator, servopump, vevaxelns remskiva, vattenpump, remspännare och sedan under löphjulet. Bilar med luftkonditionering, generator, AC kompressor, vevaxelns remskiva, vattenpump, remspännare, servopump och sedan under löphjulet.

Åtdragningsmoment
Främre motorfästet 55Nm
Bakre motorfästet 69Nm
Länkarm till spindel 47Nm
Momentstag till motor 48Nm
Momenstag till tvärbalk 48Nm
Fäste till momentstag 25Nm
Fäste till servopump 25Nm
Hållare till servopumpens tryckledning 23Nm
Servopump till motor 25Nm
AC kompressor 25Nm
Generator till främre motorfäste 42Nm
Generator till topplock 47Nm
Drivremskåpa 6Nm
Grenrörets värmeskydd 7Nm
Grenrör 53Nm
Motor till växellåda 47Nm
Fästbygel till höger drivaxel 25Nm
Fäste till fästbygel 25Nm
Batterihylla 25Nm
Fjäderbensmutter 25Nm
Påfyllnadsplugg växellåda 35Nm

Övrigt
Om du hittat några fel eller skulle vilja lägga till något till texten så PM'a mig.
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande