Välkommen till vårt uppdaterade forum!
Klubbens forum har fått sig en välbehövlig uppfräschning och vi hoppas att du snart känner dig som hemma här igen.
Tveka inte att lämna eventuella synpunkter eller ideér till oss, mer information hittar du här: LÄNK

Lösenord
Inga lösenord har kunnats flyttas med då de är krypterade. Tryck bara på knappen "Jag har glömt mitt lösenord" när du loggar in och följ instruktionerna för att ange det igen.
Behöver du ändra din e-postadress så skicka ett meddelande till info@fordclubsweden.se med ditt användarnamn samt gamla och nya e-postadressen.

MVH,
Styrelsen i Ford Club Sweden

Byte av hjullager - Bak - Mk1 (1998-2004)

Användarvisningsbild
FAQ
Veteran
Inlägg: 747
Blev medlem: lör nov 04, 2006 1:14 pm
Namn: FAQ
Ort: Forumet
Kör: Allt

Byte av hjullager - Bak - Mk1 (1998-2004)

Inläggav FAQ » sön aug 10, 2014 6:58 pm

Hjullager bak
Oljud som ökar i takt med hastigheten från bakvagnen kan vara ett hjullager som är på väg att ge upp.
För att kontrollera ett hjullager, hissa upp bilen på den sidan som ska undersökas, handbromsen skall vara släppt.
Ta ett stadigt tag klockan 3 och klockan 9 på hjulet och vicka fram och tillbaka. Ta sedan tag klockan 12 och klockan 6 på hjulet och upprepa testet.
Det får inte vara något glapp ner du försöker vicka hjulet fram och tillbaka.
Snurra sedan hjulet, det ska i stort sett vara ljudlöst när det snurrar, lite skrapande från bromsarna kan naturligtvis förekomma.

Vid byte av hjullager ska man även byta ABS ring och dammskydd, de gamla kan dock gå att använda om man är försiktigt vid demontering.

Demontering
Bytet gjordes på en bil med trumbromsar bak, bilar med skivbromsar bak borde bytas på liknande sätt.
-Börja med att lossa hjulmuttrarna och hissa upp bilen och stöd den på en pallbock, ta sedan bort hjulet.
-Lossa dammskyddet till navmuttern genom att knacka med en mejsel eller liknande från sidan, om man är lite försiktig så kan den återanvändas bild 1.
-Lossa navmuttern och ta bort trumman, kan behövas lite våld för att få bort trumman.
-Knacka bort ABS ringen, om man är lite försiktig vid demonteringen kan den återanvändas bild 2.
-Ta bort låsringen bild 3.
-Pressa ur det gamla lagret från framsidan (sidan där navmuttern satt), pressa på den yttre lagerbanan (hålet har en diameter på ca 49mm)

Montering
-Pressa i det nya lagret, pressa på den yttre lagerbanan (hålet har en diameter på ca 53mm).
Det gamla lagret kan användas om man knackar ut de inre lagerbanorna så att det bara är den yttre lagerbanan kvar.
-Resten av monteringen sker i omvänd ordningsföljd, var försiktig vid monteringen av ABS ringen (knacka endast på den utböjda kanten).

Åtdragningsmoment
Bromsoksbygel 55Nm
Hjulmuttrar 85Nm
Navmutter 235Nm (Trumman skall vridas moturs medan man drar moment för att inte lagret ska skadas)


Verktyg
Fälgkors
Domkraft och pallbock
30mm hylsa
Stålborste
Pressverktyg för att pressa i och ur hjullagret
Mejsel till att få bort dammskydd och ABS ring

Övrigt
Om du hittat några fel eller skulle vilja lägga till något till texten så PM'a moderatorn för denna forumsdel.
Bilagor
3.JPG
2.JPG
1.JPG