Byte av krängningshämmarstag - Fram - Mk2 (2005-2011)

Användarvisningsbild
FAQ
Veteran
Inlägg: 762
Blev medlem: lör nov 04, 2006 1:14 pm
Namn: FAQ
Kör: Allt
Ort: Forumet

Byte av krängningshämmarstag - Fram - Mk2 (2005-2011)

Inlägg av FAQ »

Krängningshämmarstag
Om man hör ett klonkade ljud när man kör över gupp så är det mest troliga att det är ett eller båda krängningshämmarstagen, även kallad stabilisatorstag, som börjar bli utslitna (hur dem har fått smeknamnet "klapperstag" behöver man inte ha så mycket fantasi för att lista ut).

Som tur är dem mycket lätta att byta och ganska billiga så det är ett jobb som är värt att göra, man bör byta båda 2 när man ändå håller på.

Demontering
- Lossa hjulmuttrarna på den sida du ska byta krängningshämmarstaget.

- Hissa upp bilen och stöd den på pallbockar, skruva bort hjulmuttrarna och ta bort hjulet.

- Lossa den övre muttern till krängningshämmarstaget, fästet till ABS-givarens kabel sitter även fast där. Leden brukar hållas fast med en insexnyckel, ett nyckelgrep brukar även finnas för att förhindra att leden snurrar.

- Lossa den undre muttern, på den undre leden används förslagsvis ledens nyckelgrep för att hålla fast den då det kan vara svårt att komma åt med insexnyckeln.

Montering
- Montering sker i omvänd ordningsföljd.



Moment
Mutter krängningshämmarstag - 48Nm

Verktyg
Domkraft & pallbockar
Momentnyckel
Diverse hylsor och nycklar

Övrigt
Om du hittat några fel eller skulle vilja lägga till något till texten så PM'a moderatorn för denna forumsdel.

Tags:

Låst