Montering av kupévärmaruttag och motorvärmare - Mk2 (2005-2011)

Merkava
Nybörjare
Inlägg: 12
Blev medlem: tis nov 13, 2012 9:09 am
Namn: Fredrik
Kör: Ford Focus 1.6 TDCI
Ort: Vellinge

Montering av kupévärmaruttag och motorvärmare - Mk2 (2005-2011)

Inlägg av Merkava »

(Detta ämne kan diskuteras vidare här - Moderator FAQ)

IMG_0863 (640x480).jpg
Började med att märka ut var jag ville ha inkontakten någonstans, finns en Ford orginalplatta som man sätter i grillen. Men det blev inget alternativ eftersom jag har extraljus på bilen och orkar snirkla mig förbi dom varje gång kontakten ska in eller ut. Frågade två olika om råd var de tyckte jag skulle sätta kontakten....fick så klart två olika svar:confused:

IMG_0864 (640x480).jpg
Kontrollera att det är helt fritt bakom innan borrning:) och att det är plats för kabeln att någorlunda fritt löpa vidare in mot torpedväggen.

IMG_0866 (640x480).jpg
Fila upp jacket som låspluggen ska greppa tag i.

IMG_0867 (640x480).jpg
IMG_0868.jpg
Peta ut pluggarna i dräneringshålen i inkontakten.

IMG_0870 (640x480).jpg
Mata in hela kabeln och sätt sedan in 220 v kontakten och använd för att snurra runt inkabeln i låspluggen.

IMG_0871 (640x480).jpg
Klart.

IMG_0873 (640x480).jpg
Kontrollera att låspluggen har expanderat ordentligt på baksidan.

IMG_0877 (640x480).jpg
Jag valde att gå in vid höger dimljus, sett inifrån bilen, så bilden visar höger innerskärm till höger i bild. Som jag har tryckt undan för att hitta en jordpunkt. Går man in på annat ställe så får man först kontrollera att det finns en jordpunkt i närheten. Såvida man inte klipper och förlänger jordkabeln.

IMG_0874 (640x480).jpg
Fäst sedan upp kabeln på enklaste sätt på vägen in mot torpedväggen.

Mer bilder kommer nedan......

Merkava
Nybörjare
Inlägg: 12
Blev medlem: tis nov 13, 2012 9:09 am
Namn: Fredrik
Kör: Ford Focus 1.6 TDCI
Ort: Vellinge

Inlägg av Merkava »

IMG_0842 (640x480).jpg
Skruva loss plasten som skyddar motorn, Torx T30, sitter med sju skruvar.

IMG_0851 (640x480).jpg
Lokalisera pluggen som ska dras ut och ersättas med värmaren, på baksidan av motorn i detta fallet. Står man framför bilen så sitter den baksidan nere till vänster på Focus 1.6 TDCI som denna beskrivning handlar om.

IMG_0853 (640x480).jpg
Ta en lång skruvmejsel och peta ut låsclippet, ha en balja redo för nu kommer ett par liter kylvätska. Detta är nog en "fultömning" enligt vissa, men den funkar:p

IMG_0854 (640x480).jpg
Spara clippet, för det ska återanvändas.

IMG_0862 (640x480).jpg
Säkerställ att O-ringen kommer ut annars blir det problem att få in värmaren, dubbla O-ringar blir för mycket:) Fråga mig inte hur jag vet det.......

IMG_0849 (640x480).jpg
IMG_0861 (640x480).jpg
Värmaren på plats och låsclipet på plats igen, fick använda en lååång näbbtång för att komma åt och skjuta in clipet igen, det är trångt på denna plats.

IMG_0834 (640x470).jpg
Dax att gå in i kupén och började jobba med att ta sig igenom torpedväggen, som sagt så finns det inga befintliga på denna modell enligt Ford Malmö. Vik undan mattan och blotta filtmattan under som även denna lyft åt sidan.

IMG_0835 (640x480).jpg
Under den filtmattan finns en frigolitplatta som fast i filtmattan med två platsclip.

IMG_0838 (640x480).jpg
Plastclipet dras isär försiktigt, små bräckliga saker.

Merkava
Nybörjare
Inlägg: 12
Blev medlem: tis nov 13, 2012 9:09 am
Namn: Fredrik
Kör: Ford Focus 1.6 TDCI
Ort: Vellinge

Inlägg av Merkava »

IMG_0883 (640x480).jpg
När frigolitplattan är borta får man bända bort mattorna ordentligt så man kommer åt platsen där hålet ska göras. Märkte först ut ett märke där det passade bra i motorutrymmet, men ändrade mig för att slippa mejsla bort den massan som är sprutad på kupéplåten. Så ca 35mm snett ovanför den nitskalle som syns i bilden är den bästa platsen att borra upp hålet. Till höger om bulten inne i motorutrymmet sitter det bubbelplåtar som försvårar för gummigenomföringen att sluta tätt.

IMG_0882 (640x480).jpg
Konborr och gummigenomföringen. Hålet måste minst bli 20mm för att kontakterna ska gå att föra igenom.

IMG_0884 (640x480).jpg
Kändes fel i hela kroppen att borra ett hål i en så här ny bil :eek: men det blev bra!

IMG_0886 (640x480) (2).jpg
Rejält med rostskyddsmassa, säkert för mycket, men hellre det.

IMG_0888 (480x640).jpg
Motorutrymmet, pilen visar dubbelplåtarna som hade varit i vägen om man borrar till höger om nitskallen.

IMG_0890 (640x480).jpg
IMG_0891 (640x480).jpg
Gummigenomföringen sedd ifrån motorutrymmet, infettad PFTE fett

IMG_0878 (640x480).jpg
På torpedväggen sitter ett antal gängade pinnar, sitter både här och där, jag lånade en för att fästa upp splittern.

IMG_0879 (640x480).jpg
Hålet i splittern var för litet så jag borrade upp det med ett 8mm borr.

IMG_0881 (640x480).jpg
Tog en bricka och en mutter, som inte följde med monteringssatsen, och skruvade fast den på torpedväggen.

Merkava
Nybörjare
Inlägg: 12
Blev medlem: tis nov 13, 2012 9:09 am
Namn: Fredrik
Kör: Ford Focus 1.6 TDCI
Ort: Vellinge

Inlägg av Merkava »

IMG_0893 (640x480).jpg
Blir en del överskottskabel som måste fästas upp, var noga att inte spänna kabeln för kort, motorn rör sig och det måste finnas slack till detta. Här bytte jag ut Calix originalstrips till grövre grejor.

IMG_0894 (640x480).jpg
När kabeln är genomförd in i kupén så viks mattorna tillbaka och frigolitplattan fästs in i igen. Skär hål i mattan för att kunna föra igenom kabeln.

IMG_0895 (640x480).jpg
Även här finns det säker tusen tycken och smak, var sätter man kontakten? JAg valde detta ställe och trivs med det.

IMG_0896 (640x480).jpg
Klart!

Glöm inte fylla på kylvätska och skruva tillbaka motorskyddsplåten.

Provade den igår kväll innan jag stack iväg till jobbet och det funkade perfekt.

Så här gjorde jag, det finns säkert andra sätt och tycken, men stället för genomgång i torpedväggen förblir det samma på denna modell.

Låst