Howto centrallås Focus 2000
-
- Erfaren
- Inlägg: 23
- Blev medlem: mån maj 28, 2012 6:44 am
- Namn: Mats Webjörn
- Kör: Ford Focus -00
- Ort: Spånga
Howto centrallås Focus 2000
Efter många problem med centrallåset på min Focus 1.4 DNW 2000 så bestämde jag mig för att fixa detta en gång för alla. Vilket för det första innebär att lista ut hur systemet funkar.
1. Var sitter säkringen för centrallåset? Enl manualen ska det sitta på baksidan av säkringspanelen i kupén, men efter att ha legat upp-och-ner i förarsätet och sökt med en USB inspektionskamera insåg jag att enda lösningen var att lossa hela säkringspanelen (två 6-kant skruvar bredvid säkringarna). Och se, bakom sladdhärvan har genierna på Ford placerat den. Obvious my dear Watson!
Nåväl, säkringen hel så den var inte felet. 2. Så vad är logiken i centrallåset egentligen? För att reda ut det har en extra centrallåsenhet införskaffats ifallatt jag råkar kortsluta nåt och paja den vid mätningarna. Så först bort med handsfacket för att komma åt enhetens kontaktdon. OBS! Koppla bort batteriet INNAN enheten kopplas bort. Kabba av den nya och koppla in den istället. Haynes elschema för enheten har anslutningar som indikerar 1/... och 2/... . 1 anger den gröna kontakten för grundfunktioner, 2 anger den blå kontakten som är om enheten även innehåller fjärrkontroll. Den gröna kontakten är numrerad enl följande med följande funktioner (av intresse i mitt fall):
2: Motor baklucka
3: Kontakt instrumentbräda för att öppna baklucka
5: Jord
6: Motor lås passagerarsida
7: Motor lås förarsida
13: Framdörr indikator olåst
16: Framdörr indikator låst
Det man kan se från el-schemat är att indikatorerna för låst/olåst aktiveras genom att koppla mot jord. De är dessutom eller-kopplade, vilket innebär att om antingen förar eller passagerarindikatorn blir aktiv så uppfattas det som att den är aktiv.
Dessutom är det så att om centralenheten uppfattar det som att bilen är låst, då fungerar inte knappen för bakluckeöppning (vilket kan vara ett bra testmetod).
3. Så hur felsöka? Det är tyvärr ingen rolig affär att gräva sig in till låskistan i dörren. Men till att börja med öppna upp såpass av fuktspärren i förardörren (den sida som oftast går sönder) att man kan komma in med handen och koppla bort kontakten från låskistan.
Sen mäter man resistansen i centrallåsenhetens kontaktdon mellan 13 och 5 (~ 0 ohm = passagerarsidan olåst) resp 16 och 5 (~ 0 ohm = passagerarsidan låst). Stämmer det är det fel på förarsidan. Annars får man sätta tillbaks kontakten på förarsidan och lossa den på passagerarsidan och göra om mätningen på motsvarande sätt.
4. Hur laga felet? Det verkar som om Ford valde en usel leverantör för låskistorna med artikel nr XS41-A21812-.. (HF) och XS41-A21813-.. (VF). Och det märks hos bilskrotarna, då det idag (2022-07-14) fanns 1 (!!) låskista VF hos Bildelsbasen.
Men, då kommer det trevliga :-) Det visar sig nämligen att låskistorna för Focus 2003 passar och fungerar alldeles utmärkt som utbyte. Dom har artikel nr 2S4A-A21812-.. (HF) och 2S4A-A21813-.. (VF). Notera likheten i artikel nr. Dessutom visar det sig att Bosch har tillverkat dessa vilket borde borga för bättre kvalitet än den skit som satt i från början. Dock hittade jag dock bara Bosch-varianten hos en skrot i Tyskland. Svenska Focus kanske var en budget variant av den tyska. Men i vilket fall som helst, det gör tillgängligheten mycket bättre, av förhoppningsvis en mycket bättre reservdel.
Lycka till med era centrallås :-)
1. Var sitter säkringen för centrallåset? Enl manualen ska det sitta på baksidan av säkringspanelen i kupén, men efter att ha legat upp-och-ner i förarsätet och sökt med en USB inspektionskamera insåg jag att enda lösningen var att lossa hela säkringspanelen (två 6-kant skruvar bredvid säkringarna). Och se, bakom sladdhärvan har genierna på Ford placerat den. Obvious my dear Watson!
Nåväl, säkringen hel så den var inte felet. 2. Så vad är logiken i centrallåset egentligen? För att reda ut det har en extra centrallåsenhet införskaffats ifallatt jag råkar kortsluta nåt och paja den vid mätningarna. Så först bort med handsfacket för att komma åt enhetens kontaktdon. OBS! Koppla bort batteriet INNAN enheten kopplas bort. Kabba av den nya och koppla in den istället. Haynes elschema för enheten har anslutningar som indikerar 1/... och 2/... . 1 anger den gröna kontakten för grundfunktioner, 2 anger den blå kontakten som är om enheten även innehåller fjärrkontroll. Den gröna kontakten är numrerad enl följande med följande funktioner (av intresse i mitt fall):
2: Motor baklucka
3: Kontakt instrumentbräda för att öppna baklucka
5: Jord
6: Motor lås passagerarsida
7: Motor lås förarsida
13: Framdörr indikator olåst
16: Framdörr indikator låst
Det man kan se från el-schemat är att indikatorerna för låst/olåst aktiveras genom att koppla mot jord. De är dessutom eller-kopplade, vilket innebär att om antingen förar eller passagerarindikatorn blir aktiv så uppfattas det som att den är aktiv.
Dessutom är det så att om centralenheten uppfattar det som att bilen är låst, då fungerar inte knappen för bakluckeöppning (vilket kan vara ett bra testmetod).
3. Så hur felsöka? Det är tyvärr ingen rolig affär att gräva sig in till låskistan i dörren. Men till att börja med öppna upp såpass av fuktspärren i förardörren (den sida som oftast går sönder) att man kan komma in med handen och koppla bort kontakten från låskistan.
Sen mäter man resistansen i centrallåsenhetens kontaktdon mellan 13 och 5 (~ 0 ohm = passagerarsidan olåst) resp 16 och 5 (~ 0 ohm = passagerarsidan låst). Stämmer det är det fel på förarsidan. Annars får man sätta tillbaks kontakten på förarsidan och lossa den på passagerarsidan och göra om mätningen på motsvarande sätt.
4. Hur laga felet? Det verkar som om Ford valde en usel leverantör för låskistorna med artikel nr XS41-A21812-.. (HF) och XS41-A21813-.. (VF). Och det märks hos bilskrotarna, då det idag (2022-07-14) fanns 1 (!!) låskista VF hos Bildelsbasen.
Men, då kommer det trevliga :-) Det visar sig nämligen att låskistorna för Focus 2003 passar och fungerar alldeles utmärkt som utbyte. Dom har artikel nr 2S4A-A21812-.. (HF) och 2S4A-A21813-.. (VF). Notera likheten i artikel nr. Dessutom visar det sig att Bosch har tillverkat dessa vilket borde borga för bättre kvalitet än den skit som satt i från början. Dock hittade jag dock bara Bosch-varianten hos en skrot i Tyskland. Svenska Focus kanske var en budget variant av den tyska. Men i vilket fall som helst, det gör tillgängligheten mycket bättre, av förhoppningsvis en mycket bättre reservdel.
Lycka till med era centrallås :-)
-
- Erfaren
- Inlägg: 23
- Blev medlem: mån maj 28, 2012 6:44 am
- Namn: Mats Webjörn
- Kör: Ford Focus -00
- Ort: Spånga
Re: Howto centrallås Focus 2000
När man tagit ut låskistan kan man mäta direkt på låset för att verifiera vilken indikator som inte fungerar