K: Lamell Cosworth.

Annonsen börjas med ett "K:" eller "S:".
Användarvisningsbild
T.S.
Veteran
Inlägg: 436
Blev medlem: mån okt 30, 2006 7:26 pm
Namn: Stig U.
Kör: Ford Scorpio 2.9 GLX -94. BMW 740 -95.
Ort: Skara

K: Lamell Cosworth.

Inlägg av T.S. »

Någon som har en lamell i bra skick till Cosworth eller likn. Dia. 243 mm 23 splines till MT-75 vxl.

Hälsningar.
Stig
073-5566844
stung(dat)live.se
T.S.
"Det är bättre att fråga och verka dum,
än att inte fråga och förbli dum"
:)
"Vi slutar inte meka för att vi blir gamla.
Vi blir gamla för vi slutar meka."
:jobbar5:

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Dalhems, KL racing o liknande firmor har lameller i olika diameter och med valfria centrum, dom nitar dit vilket du vill på vilken sinterlamell du önskar.

Kör gärna med solitt centrum så får du en distinkt koppling utan nått mesglapp :D

Användarvisningsbild
Cossy_Calle
Legend
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre okt 17, 2003 12:00 pm
Namn: Carl-Johan Andersson
Kör: RS Ford
Ort: Lidköping

Inlägg av Cossy_Calle »

Jag har lamell tryckplatta samt svänghjul från 4x4 cosworth.


Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
________________________

Användarvisningsbild
T.S.
Veteran
Inlägg: 436
Blev medlem: mån okt 30, 2006 7:26 pm
Namn: Stig U.
Kör: Ford Scorpio 2.9 GLX -94. BMW 740 -95.
Ort: Skara

Inlägg av T.S. »

Jag behöver bara lamell. Inte iron-puck som jag körde på chev 454 förr då gick ratten sönder bara för en skulle trycka ner pedalen :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
T.S.
"Det är bättre att fråga och verka dum,
än att inte fråga och förbli dum"
:)
"Vi slutar inte meka för att vi blir gamla.
Vi blir gamla för vi slutar meka."
:jobbar5:

Användarvisningsbild
T.S.
Veteran
Inlägg: 436
Blev medlem: mån okt 30, 2006 7:26 pm
Namn: Stig U.
Kör: Ford Scorpio 2.9 GLX -94. BMW 740 -95.
Ort: Skara

Inlägg av T.S. »

Jag har tryckplatta från cosworth och ska köra med 2.8 svänghjul som jag fick idag och det är betydligt lättare än originalet 2.9

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
T.S.
"Det är bättre att fråga och verka dum,
än att inte fråga och förbli dum"
:)
"Vi slutar inte meka för att vi blir gamla.
Vi blir gamla för vi slutar meka."
:jobbar5:

Användarvisningsbild
T.S.
Veteran
Inlägg: 436
Blev medlem: mån okt 30, 2006 7:26 pm
Namn: Stig U.
Kör: Ford Scorpio 2.9 GLX -94. BMW 740 -95.
Ort: Skara

Inlägg av T.S. »

Cossy_Calle skrev:Jag har lamell tryckplatta samt svänghjul från 4x4 cosworth.


Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Hej Calle!
Jag har skickat PM till dig.
T.S.
"Det är bättre att fråga och verka dum,
än att inte fråga och förbli dum"
:)
"Vi slutar inte meka för att vi blir gamla.
Vi blir gamla för vi slutar meka."
:jobbar5:

Användarvisningsbild
T.S.
Veteran
Inlägg: 436
Blev medlem: mån okt 30, 2006 7:26 pm
Namn: Stig U.
Kör: Ford Scorpio 2.9 GLX -94. BMW 740 -95.
Ort: Skara

Inlägg av T.S. »

SK Racing skrev:Dalhems, KL racing o liknande firmor har lameller i olika diameter och med valfria centrum, dom nitar dit vilket du vill på vilken sinterlamell du önskar.

Kör gärna med solitt centrum så får du en distinkt koppling utan nått mesglapp :D
Som sagt har jag varit med om att inte ha s.k. "mesglapp", det var bara till/från på den lamellen. :) Det var kul när man var tvungen att låta bilen framför i trafikljusen komma iväg med 20-30 meter innan man kunde/vågade släppa kopplingen. :D
T.S.
"Det är bättre att fråga och verka dum,
än att inte fråga och förbli dum"
:)
"Vi slutar inte meka för att vi blir gamla.
Vi blir gamla för vi slutar meka."
:jobbar5:

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Jag har kört en del bilar med sinterlamell och det har inte varit några problem vid helt vanlig körning, dock har ju tryckplattorna varit "normala" inte herrejössestryck på dom.

Vet dom som kör sinterlamell och std tryckplatta, fungerar mycket bra till lätt trimmade bilar och rena std bilar med givetvis.

Användarvisningsbild
T.S.
Veteran
Inlägg: 436
Blev medlem: mån okt 30, 2006 7:26 pm
Namn: Stig U.
Kör: Ford Scorpio 2.9 GLX -94. BMW 740 -95.
Ort: Skara

Inlägg av T.S. »

SK Racing skrev:Jag har kört en del bilar med sinterlamell och det har inte varit några problem vid helt vanlig körning, dock har ju tryckplattorna varit "normala" inte herrejössestryck på dom.

Vet dom som kör sinterlamell och std tryckplatta, fungerar mycket bra till lätt trimmade bilar och rena std bilar med givetvis.
Det stämmer nog helt som du säger. Jag har läst lite på div. sidor och en 6-puckad sinterlamell verkar vara den som skulle passa mig bäst. Tydligen blir det lite "ryckigare" med 4-puck. Men en s.k. vanlig av bra kvalité funkar ju också förstås.
T.S.
"Det är bättre att fråga och verka dum,
än att inte fråga och förbli dum"
:)
"Vi slutar inte meka för att vi blir gamla.
Vi blir gamla för vi slutar meka."
:jobbar5:

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5861
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

jag funderar på att köra std lamell och ev Bmw eller sachs tryckplatta,, polaren kör M5 tryckplatta på sin 4,0 Kompressor å det funkar

Användarvisningsbild
T.S.
Veteran
Inlägg: 436
Blev medlem: mån okt 30, 2006 7:26 pm
Namn: Stig U.
Kör: Ford Scorpio 2.9 GLX -94. BMW 740 -95.
Ort: Skara

Inlägg av T.S. »

granadadr skrev:jag funderar på att köra std lamell och ev Bmw eller sachs tryckplatta,, polaren kör M5 tryckplatta på sin 4,0 Kompressor å det funkar
Jag har lite tryckplattor att välja på 2 Cosworth och 1 original 4x4 2.9 med lamell till också. Den lamellen ser kanonfin ut men vet inte om den räcker riktigt :confused:. Tryckplattorna ska jag försöka mäta upp vilket tryck dom har och sedan välja.

Bästa hälsningar,
T.S.
"Det är bättre att fråga och verka dum,
än att inte fråga och förbli dum"
:)
"Vi slutar inte meka för att vi blir gamla.
Vi blir gamla för vi slutar meka."
:jobbar5:

Användarvisningsbild
T.S.
Veteran
Inlägg: 436
Blev medlem: mån okt 30, 2006 7:26 pm
Namn: Stig U.
Kör: Ford Scorpio 2.9 GLX -94. BMW 740 -95.
Ort: Skara

Inlägg av T.S. »

SK Racing skrev:Dalhems, KL racing o liknande firmor har lameller i olika diameter och med valfria centrum, dom nitar dit vilket du vill på vilken sinterlamell du önskar.

Kör gärna med solitt centrum så får du en distinkt koppling utan nått mesglapp :D
Hej Mats!
Jag har fått tag på 4-puck lamell med solitt centrum och tryckplatta till den allt nytt. Men det är 190mm lamell, då borde trycket vara bättre per mm2? Kan det vara så eller ska jag hålla mig till 240mm lamell och tryckplatta?:confused:
T.S.
"Det är bättre att fråga och verka dum,
än att inte fråga och förbli dum"
:)
"Vi slutar inte meka för att vi blir gamla.
Vi blir gamla för vi slutar meka."
:jobbar5:

Användarvisningsbild
T.S.
Veteran
Inlägg: 436
Blev medlem: mån okt 30, 2006 7:26 pm
Namn: Stig U.
Kör: Ford Scorpio 2.9 GLX -94. BMW 740 -95.
Ort: Skara

Inlägg av T.S. »

Köpt packetet av Cossy Calle så hoppas klara mig över sommaren.

Tack för alla svar och tips jag fått.
T.S.
"Det är bättre att fråga och verka dum,
än att inte fråga och förbli dum"
:)
"Vi slutar inte meka för att vi blir gamla.
Vi blir gamla för vi slutar meka."
:jobbar5:

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

T.S. skrev:Hej Mats!
Jag har fått tag på 4-puck lamell med solitt centrum och tryckplatta till den allt nytt. Men det är 190mm lamell, då borde trycket vara bättre per mm2? Kan det vara så eller ska jag hålla mig till 240mm lamell och tryckplatta?:confused:
Jag kan faktiskt inte svara på det, är ju ingen performance guru :) Men du har ju rätt ang trycket, men ytan blir ju mindre, så det tar ju troligen ut varandra, samt att du sliter svänghjul och tryckplatta fel, så dom kommer framöver behövas svarvas/planslipas.

Tittar en på det hela med friktion, så eftersträvas ju en så stor kontaktyta som möjligt, så att du hittat ett kitt i rätt storlek är väl så vitt jag kan se det på amatörnivå, det allra bästa :)

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5861
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

SK Racing skrev:Jag kan faktiskt inte svara på det, är ju ingen performance guru :) Men du har ju rätt ang trycket, men ytan blir ju mindre, så det tar ju troligen ut varandra, samt att du sliter svänghjul och tryckplatta fel, så dom kommer framöver behövas svarvas/planslipas.

Tittar en på det hela med friktion, så eftersträvas ju en så stor kontaktyta som möjligt, så att du hittat ett kitt i rätt storlek är väl så vitt jag kan se det på amatörnivå, det allra bästa :)
plus att om man ska ha mindre lamell så måste man ju stifta/bulta om svänghjulet för att lamellen ska gå dit,, och det skulle INTE jag göra

Skriv svar