K: styrled till Ford Transit 1973

Annonsen börjas med ett "K:" eller "S:".
machrille
Nybörjare
Namn: Christoffer
Kör: Ford transit -73

K: styrled till Ford Transit 1973

Inläggav machrille » tis jun 20, 2017 6:58 am

Är i behov av styrleder, vänster SAMT höger, som passar till Ford transit 1973 års modell.

Vänliga hälsningar
Christoffer

Tags:

johan corsair
Erfaren
Namn: Johan Östergren
Kör: Corsair Mondeo Fusion

Inläggav johan corsair » tis jun 20, 2017 8:57 pm

kolla på ebay

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » tor jun 22, 2017 1:52 pm

Bör väl vara samma pryl åtminstone tills mk2 (-78) när fronten förlängdes och bensinmotorerna byttes från V-motorer till raka. Engelskt forumchatter pekar mot att mk 2 kan ha samma (har för mig det jag med men gammal kunskap så det behöver kollas upp på nytt) men mk 3 verkar vara slutet för bra mycket av den gamla chassitekniken även om det vad jag minns följde med en del prylar från förr åtminstone några år in på den serien. Är det p-ändarna eller de mittre stagen du letar?

Vore bra om du också skriver vilken typ det är så kanske det går att ge lite bättre tips ;); någon av de mindre modellerna eller en tung med dubbelhjulbakaxel eftersom de har andra nav fram också. Det kan också spela roll om det är buss eller flakbil men troligen är det ingen skillnad på styrstagen däremellan. Siffrorna som finns ingjutna i delarna skulle göra det lättare att få fram uppgifter, antagligen är de nummerändrade senare men det finns säkert en översättningstabell på nätet. Transit har ju tyvärr inte samma kultfölje som VW-bussarna så det kan vara svårt att finna delarna i Sverige men tyska och engelska firmor är fortfarande ganska välförsedda tycks det. Motomobil i Tyskland har väl åtminstone ett och annat av slitdelar (kolla deras online-katalog) och skickar till Sverige.

Vänta... kanske dessa P-ändar kan vara vad du söker? http://www.mister-auto.se/sv/styrled/ford-transit-buss-72e-73e-1-7-65hk_v6621_g914.html, brytdatum 1975. Observera att de listar tre olika storlekar, så det tycks bero på vilken modellvariant/viktklass det handlar om och höger- eller vänstergäng. Nu slog jag på 65-hästars bensinmotor men gå upp en nivå om det är npn annan och ta det därifrån.

Kanske den sajt där man hittar mest Transit-kunskap :). https://www.fordtransit.org/forum/
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

machrille
Nybörjare
Namn: Christoffer
Kör: Ford transit -73

Inläggav machrille » ons jul 05, 2017 5:30 am

Släggmek skrev:Bör väl vara samma pryl åtminstone tills mk2 (-78) när fronten förlängdes och bensinmotorerna byttes från V-motorer till raka. Engelskt forumchatter pekar mot att mk 2 kan ha samma (har för mig det jag med men gammal kunskap så det behöver kollas upp på nytt) men mk 3 verkar vara slutet för bra mycket av den gamla chassitekniken även om det vad jag minns följde med en del prylar från förr åtminstone några år in på den serien. Är det p-ändarna eller de mittre stagen du letar?

Vore bra om du också skriver vilken typ det är så kanske det går att ge lite bättre tips ;); någon av de mindre modellerna eller en tung med dubbelhjulbakaxel eftersom de har andra nav fram också. Det kan också spela roll om det är buss eller flakbil men troligen är det ingen skillnad på styrstagen däremellan. Siffrorna som finns ingjutna i delarna skulle göra det lättare att få fram uppgifter, antagligen är de nummerändrade senare men det finns säkert en översättningstabell på nätet. Transit har ju tyvärr inte samma kultfölje som VW-bussarna så det kan vara svårt att finna delarna i Sverige men tyska och engelska firmor är fortfarande ganska välförsedda tycks det. Motomobil i Tyskland har väl åtminstone ett och annat av slitdelar (kolla deras online-katalog) och skickar till Sverige.

Vänta... kanske dessa P-ändar kan vara vad du söker? http://www.mister-auto.se/sv/styrled/ford-transit-buss-72e-73e-1-7-65hk_v6621_g914.html, brytdatum 1975. Observera att de listar tre olika storlekar, så det tycks bero på vilken modellvariant/viktklass det handlar om och höger- eller vänstergäng. Nu slog jag på 65-hästars bensinmotor men gå upp en nivå om det är npn annan och ta det därifrån.

Kanske den sajt där man hittar mest Transit-kunskap :). https://www.fordtransit.org/forum/

Hej, och tack för svar!

Det kan vara en fördel ja; det är en engelsktillverkad Transitbuss med V4, större modellen med dubbelmontage bak :-)

Och se där, har du handlat från Mister Auto? Är det en bra sida så att säga?

Ford transitforumet hade jag helt missat, tack för den!

/Christoffer