K: Ford Taunus 1600 tc1 delar

Annonsen börjas med ett "K:" eller "S:".
kauppimichael
Nybörjare
Namn: Michael Kauppi
Kör: Taunus 1600 Turnier 1973
Taunus 1600 Turnier 1974
Dacia Duster 2019
Medlemsnummer: 721

K: Ford Taunus 1600 tc1 delar

Inlägg av kauppimichael »

Nån som ligger på delar? söker bussningar, stödlager och gummit på kardan. bland annat.
/Kauppi 0730778213 östra Götaland

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Re: K: Ford Taunus 1600 tc1 delar

Inlägg av Släggmek »

Ingen som har? Nå,att köpa gamla torrspruckna gummidetaljer från 70-talet är knappt värt ändå. Det mesta av slitdelar går att finna nytillverkat idag (mycket svårare på 80-90-talen) om man har tålamod att söka igenom e-handlarna och priserna är låga, bara säger det. Jag har handlat både två knutkors från GKN och en helt ny startmotor från Ridex på sistone och betalade strax under 2K för allt det. Stödlagret för kardanen var samma hela vägen i Taunus tills den sista serien byggdes ca 1994 i Turkiet, det satt även i Taunus-Cortina-avläggaren Huyndai Stellar mk 1 och mk 2 (vanlig som taxi i UK) enligt flera källor. Hardyskivan på kardanen listas i flera e-shoppar matcha Lada Niva av iaf den ursprungliga modellen, men det bör nog dubbelkollas - olika bilder från olika tillverkare, en ser ut som original Ford. Sök även på Ford P100, den sydafrikanska rambyggda pickupen med mycket Taunus-Cortina-mekanik. Snårigt att söka speciellt med Ford´s röriga OE-nummerbyten men reservdelshandlarnas databas TecDoc brukar ha rätt i regel (utom på om vilka Taunus som hade raka eller V-motorer). Bussningarna i bakvagnen var såvitt jag minns samma i alla Taunus-Cortina 1971--94. Länkstagens doughnuts i framändarna ska vara samma som Granada mk 1/mk 2 vad jag minns, handlade såna repro av uretan för många år sen men listade för Taunus är nog lättare funna idag, ironiskt nog.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar