Köpguide Ford Galaxy Mk1 (1995-2000)
Köpguide Ford Galaxy Mk1 (1995-2000)

Senast uppdaterad: 2015-02-05
1991 startade samarbetet mellan Ford och Volkswagen för att ta fram en 7-sitsig familjebuss, man byggde bland annat en helt ny fabrik i Palmela Portugal för att bygga den nya bilen i.
Detta samarbete resulterade i 3st olika bilar, Volkswagen Sharan och Ford Galaxy presenterades 1995 medans SEAT Alhambra såg dagens ljus 1996.
Dessa bilar har endast vissa kosmetiska skillnader mellan dem, utrustningsnivåerna och motoralternativen skiljer även en del.

En fyrcylindrig 2,0 liters (från 1997 2,3 liters) bensinmotorn hämtades från Ford medans 2,8 liters VR6 bensinmotor och en 1,9 liters fyrcylindrig turbodiesel motor kom från Volkswagen.
Den 4-växlade automatiska AG4 växellådan kom från Volkswagen och den manuella 5-växlade växellådan som var en uppdaterad version av MTX-75 kallad VXT-75 levererades av Ford. Valde man VR6 motorn kunde man även få 4-hjulsdrift, dessa såldes det väldigt få av så dessa är mycket sällsynta. Resterande modeller är framhjulsdrivna.
Invändigt så användes instrument och reglage från Volkswagen, instrumentbrädan som bär likheter med Ford Mondeo från samma tid kom från Ford.
Galaxyn är 5-sitsig i standardutförande men 2 extra stolar bak kunde väljas till, alla 5 stolar bak kan lossas för att skapa ett stort lastutrymme. Den är även utrustad med diverse förvaringsfack på diverse strategiska ställen i kupén.

2,0l motorn kan upplevas som slö, om det är bensinmotor man vill ha så är 2,3l motorn att föredra. Kör man mycket med släp är det 2,8l bensinmotorn eller diesel som gäller.
Dieselmotorerna är det bränslesnåla alternativet.
Galaxyn är utrustad med skivbromsar runt om, ventilerade skivor fram och solida bak.
Tack vare att Galaxyn delar mycket av dess delar med Sharanen och Alhambran så går det att få tag på delar både från Ford och VW ställen, oftast kan det skilja en hel del i pris för samma del så det kan vara värt att fråga runt både på Ford och VW om det är något som man behöver.
Galaxyn har en lite speciell bultdelning, 5x112, vilket gör att andra fordfälgar ej passar.

Fanns bland annat följande utrustning att välja på:
Luftkonditionering, uppvärmd framruta, elektriskt manövrerade ventilationsrutor bak, farthållare, dimljus fram, elspeglar, parkeringssensorer bak, eltaklucka, 12V uttag i lastutrymmet, antispinn, rails, tonade rutor bak
Här är de olika utrustningsnivåerna, långt ifrån klart så om du har något du skulle vilja lägga till så kontakta moderatorn för denna forumsdel.

Låg utrustningsnivå (CLX)
Medelhög utrustningsnivå (GLX)
ABS, centrallås, elhissar fram och bak, färddator, stolvärme, airbag förare och passagerare, lackade stötfångare
Hög utrustningsnivå
sidolister i karossfärg, vinge på bakluckan
Utrustningsnivå Sport
ABS, sidolister i karossfärg, vinge på bakluckan, centrallås, tonade rutor bak, elektriskt manövrerade ventilationsrutor bak, dimljus fram, fönsterhissar fram och bak, automatisk luftkonditionering
Lack
Satin Silver
Fleurie Red
Garnet Red
Medium Atlantic Blue
Medium Steel Blue
Cayman Blue
Windsor Blue
Melina Blue
Mercato Blue
Mistral Blue
Pacific Green
Tourmallard Green
Candy White
Black Magic
Cuirass
Interiörfärg
Flannel Grey
Laguna Blue
Biber Beige
Klädsel
Kappa
Laguna
Flight
Lunar
Cassina
Palette
Country
Flow
Motortyper
2,0l Bensinmotor rak 4:a
116hk (85kW) vid 5500v/min 170Nm vid 2300v/min
Co2 242g/km
Bränsleförbrukning (l/100km) Stad 13,7, Blandad 10 Landsväg 7,8
2,3l Bensinmotor rak 4:a
145hk (107kW) vid 5500v/min 203Nm vid 2500v/min
Co2 242g/km
Bränsleförbrukning (l/100km) Stad 13,8, Blandad 10,1 landsväg 7,9
2,8l Bensinmotor VR6
174hk (128kW) vid 5800v/min 240Nm vid 4200v/min
Co2 283g/km
Bränsleförbrukning (l/100km) Stad 16,4, Blandad 11,6 Landsväg 8,8
1,9l Dieselmotor rak 4:a
90hk (66kW) vid 4000v/min 202Nm vid 1900v/min
Co2 184g/km
Bränsleförbrukning (l/100km) Stad 8,5, Blandad 6,5 Landsväg 5,3
1,9l Dieselmotor rak 4:a
110hk (81kW) vid 4150v/min 235Nm vid 1900v/min
Co2 178g/km
Bränsleförbrukning (l/100km) Stad 6,6, Blandad 6,5 Landsväg 5,3
Växellåda
5-växlad manuell låda
4-växlad automatisk låda
Vikt och mått
Tankrymd: 70l
Längd: 4617mm
Bredd: 1810mm
Hjulbas: 2835mm
Cd: 0,33
Höjd: 1730-1762mm
Vikt: 1620-1666kg
Prestanda
Topphastighet: 177km/h 2,0l DOHC, 192km/h 2,3l DOHC, 199km/h 2,8l VR6, 160km/h 1,9l TDI (90hk), 172km/h 1,9l TDI (110hk)
0-100km/h: 13,1s 2,0l DOHC, 13,1s 2,3l DOHC, 10,5s 2,8l VR6, 17,1s 1,9l TDI (90hk), 16,4s 1,9l TDI (110hk)
Ford Galaxy har en del vanliga fel och de flesta är lätt åtgärdade med minimal kostnad, tänk på att skaffa ett så välskött exemplar som möjligt så är chansen större att få ett problemfritt bilägande.
Eftersom Galaxyn börjar bli till åren så finns lösningen på dem flesta fel dokumenterade på nätet tack vare andra galaxyägare.
Vanliga fel
- Spolarvätska kan läcka vid skarven i spolarvätskeslangen mellan fram och bakdörren
- Kontrollera att farthållaren fungerar
- Bränslepumpsrelä 30 för bensinmodeller och relä 109 för dieselmodeller kan ha dåliga lödningar vilket visar sig i att bilen ej går att starta, går att löda om
- Växelföraren på automatlådor kan fastna i P-läget
- Tändspolen på VR6 motorn kan spricka och orsaka misständningar
- Dieselmotorer har hjälpvärmare som ska starta när temperaturen är under 10 grader och motorn är igång, när extravärmaren är igång ska det höras ett blåsljud vid vänster bakhjul, glödstiften kan ge upp på dessa
- Dräneringshålen under vindrutetorkarna kan bli tilltäppta med löv och annat vilket kan leda till att regnvatten letar sig in i kupén
- Högtalargallren går väldigt lätt sönder, lätt att byta dock
- Kontrollera att el fungerar i dörrarna då det kan hända att kablar går av mellan dörr och kaross
- Vindrutetorkarlänkaget kan gå trögt, kontrollera att de går jämnt och fint över rutan
- Rostiga bromsrör
- Yttre styrändar, finns kraftigare att köpa
Övrigt
Denna köpguide är långt ifrån komplett, vill du bidra med information? Kontakta gärna moderatorn för denna forumsdel med ditt bidrag.