Köpguide: Ford Granada Mk2 (1977-1985)

Användarvisningsbild
FAQ
Veteran
Inlägg: 801
Blev medlem: lör nov 04, 2006 1:14 pm
Namn: FAQ
Kör: Allt
Ort: Forumet

Köpguide: Ford Granada Mk2 (1977-1985)

Inlägg av FAQ »

ford granada.jpg
Med ett helt omarbetat yttre och ett formspråk av Uwe Bahnsen presenteradas Ford Granada Mk2, eller Granada '78 på fordspråk, i augusti 1977. Det mekaniska var dock i stort sett oförändrat likaså lämnades det bakre partiet på kombin och dess bakdörrar oförändrat förutom mindre detaljer. 2- och 4-dörrars sedan samt en kombimodell var de enda karossvarienterna som gick att välja på, coupémodellen togs bort i samband med Mk2. En uppdatering skedde 1982 när Granada '82 presenterades och de kan ibland kallas för serie 2 eller S2 medans bilar mellan 1977 och 1982 kallas för serie 1 eller S1. Det kanske inte ser ut som om mycket ändrades vid uppdateringen 1982 men enligt reklamen från den tiden skiljer S1 och S2 sig på över 2 200 punkter. Vid uppdateringen ändrades bland annat dörrar och vindrutan förutom självklara saker som är lättare att se så som bakljus och stötfångare. Ford Granada Mk2 tillverkades i 918 969 exemplar och den totala produktionen av Granada Mk1 och Mk2 slutade på 1 423 716 varav 68 943 såldes nya i Sverige.

Motorer
I motorväg såg det ungefär likadant ut som hos Mk1 vilket betyder en V4-motor på 1,7l, V6-motorer med 2,0l, 2,3l och 2,8l slagvolym. De engelska V-motorerna som användes för den engelska marknaden försvann dock och nu hade även de tyska V-motorer. Den gamla 3,0l V6:an var nu ersatt av en 2,8l V6:a med antingen förgasare eller insprutning. Den och den gamla trotjänaren Pintomotorn var vad vi kunde få här i Sverige. Standardmotorn var den välbeprövade radfyran på 2,0l och 2,8l V6:an med insprutning fanns i de lyxigaste modellerna. En stor nyhet var att från och med december 1977 kunde Granadaköparen välja en 1,9l, 2,1l och till slut en 2,5l dieselmotor. Dieselmotorn gick bara att få till sedan-karossen till att börja med och motorn var extra populär bland taxiåkarna av naturliga skäl.
Vindtunneltest och en tidig Granada, här som taxi
Vindtunneltest och en tidig Granada, här som taxi
Hjulupphängning
Framhjulsupphängningen var den beprövade versionen med dubbla länkarmar, spriralfjädrar och teleskopstötdämpare som tidigare. Även bak behölls den delade bakaxeln med dubbla länkarmar, spriralfjädrar och teleskopstötdämpare som användes på Granada Mk1. Bakväxel sitter fast monterad i karossen vilket gör att den ofjädrade vikten föblir låg, det vill säga, mindre vikt som rör sig när fjädringen rör sig. Med det sagt gjordes dock en mängd ändringar till Mk2:an för att förbättra komforten och minska buller, speciellt vid uppdateringen 1982.

Granadan rullade på 175 R14 eller 185 R14 däck beroende på modell. Bilar utrustade med S-paketet fick Michelin TRX 190/65HR x 390mm lågprofilsdäck monterade. De däcken var tvungna att monteras på en specialfälg som mäter 390x150mm då det är metriska mått istället för tumstorlek som i vanliga fall. Det finns 2 typer av stålfälgar, standardtypen och en sportmodell med fälgring av rostfritt stål.

Bromsar
Inga nyheter på bromssidan jämnfört med Mk1 vilket betyder självjusterande hydrauliska bromsar runt om med två separata kretsar, en för skivbromsarna fram och en för trumbromsarna bak för att alltid ha en krets fungerande vid eventuellt fel. Vakuumassisterad bromsservo, enkelmembranservon från Bendix på 1,7l V4:an och dieselmodeller som dessutom har en vakuumpump monterad på motorn. Övriga modeller har dubbelmembranservo som kommer från Teves. Bromsoken fram har dubbla kolvar och klämmer åt en antingen solid eller ventilerad bromskiva på 262mm. Bak sitter det 228,6mm (9") bromstrummor på sedanen och 254,0mm (10") på kombibilarna. Basversionen har 44,5mm breda bromsbackar medans alla övriga har 57,2mm breda backar. Parkeringsbromsen verkar på bakhjulen som sig bör.

Växellåda
Det finns två stycken helsynkroniserade fyrväxlade manuella växellådor och, äntligen, en femväxlad manuell växellåda till Granadan. Kopplingen är som vanligt en enskivig torrlamellkoppling som manövreras med hjälp av en kopplingsvajer. En automatväxellåda fanns som tillval och det är Fords treväxlade C3-låda som används, precis som på Mk1:an.

Styrning
En manuell och en servoassisterad styrväxel gick att få beroende på utrustning. Styrväxeln är av kuggstångstyp som de flesta av dagens bilar. Beroende på utrustning så fanns det två olika rattar, en tvåekrad till alla utom GL och Ghia som fick en fyrekrad ratt. Själva fästet på rattaxeln ändrades när Granada '82 presenterades, från splines till sexkantig som användes än idag. Rattaxeln är kollapsbar och trycks ihop vid en eventuell krock för att förhindra skador på föraren.

Uppdatering
En större uppdatering skedde i september 1981 och Granada '82 eller S2 presenterades. I samband med det tog Ford bort 2-dörrars sedanen ur modellfloran då den sålde dåligt. Uppdateringarna bestod bland annat i NVH-förbättringar (Noise, Vibration, Harshness), ny utforming av bakljusen förhindrar att smutsen fastnar lika lätt, nya gasstötdämpare och fjädrar i hjulupphängningen, ny utformning av stötfångarna, ny utformning av backspeglar och regnlister för att minska vindbruset, fartberoende styrservon, bättre bromsar och koppling, nytt avgassystem för förlängd livslängd, ekonomilampa, låsknappen sitter nu monterad vid det inre dörrhandtaget för ökad säkerhet och instrument och instrumentbräda fick en ordentlig översyn. Dessutom blev den 5-växlad manuell växellåda standard från 1983 och 2,1l dieselmotorn ersattes av en 2,5l dieselmotor.
Tidiga och sena bakljus
Tidiga och sena bakljus
Modeller
Som tidigare fanns det ett gäng modeller att välja på. Basmodellen följt av L och GL, L och GL gick även att få med sportpaketet vilket resulterade i LS och GLS-modellerna. Den ultimata sportiga Granadan var baserad på GL-modellen men fick ett antal uppgradering och kallades Injection, den fick naturligtvis V6:an på 2,8l med mekaniskt insprutningssystem och 151hk. För de som ville ha lyx och extra komfort var Ghia-modellen det naturliga valet. För de med behov av att kunna lasta mycket var kombin, med ett lastutrymme på hela 2,18m² med nedfällt och 1,18m² med uppfällt baksäte, det självklara valet. På det hela taget var det många komforthöjande nyhet på Mk2:an så som luftkonditionering och elmanövrering av det mesta.
Standardutrustning:L, utöver basversionen:
- Sportfälgar i stål (ej kombi)
- Halogenstrålkastare
- Automatiskt varselljus
- Stötfångarhorn med inbyggda strålkastarspolar fram
- Sidolister i gummi
- Heltäckande textilmatta
- Nackskydd fram
- Helt fällbara framsäten
- Eluppvärmd förarstol
- Mittkonsol
- Klocka
- Trippmätare
- Cigarrettändare fram
- Avbländbar backspegel
- Reglerbar instrumentbelysning
- Belyst värmereglage
- Varningslampa för handbroms
- Vinylklädd ratt
- Låsbart handskfack
- Värmefläkt med 3 hastigheter
- Eluppvärmd bakruta
- Varningsblinkers
- Backljus
- Intervalltorkare
- Förvaringsfack för förbandslåda
- Tryckknappslås för baklucka
- Öppningsbara bakre sidorutor
- Bogserögla fram & bak
- Innerskärmar av plast fram
- Nyckel med inbyggd ficklampa
- Stötfångare med gummiinlägg
- Servostyrning (2,8i)
- Fyrekrad ratt (2,8i)
- Inifrån ställbar backspegel på förarsidan
- Belysning i handskfacket
- Elegant tygklädsel
- Mittarmstöd i baksäte (ej kombi)
- Tygklädda nackskydd, armstöd och delar av dörrsidan
- Fälgringar (kombi)
- Extra innerbelysning
GL, utöver L:
- 2,8l V6-motor med insprutning
- Servostyrning
- Gasstötdämpare
- Sollucka
- Färgade rutor
- Fyrekrad ratt
- Mittkonsol med armstöd och förvaringsfack
- Dubbla signalhorn
- Amperemätare
- Oljetrycksmätare
- Variabel intervalltorkare
- Klädsel och dörrpaneler i eleganta klädselkvaliteter
- Eluppvärmd passagerarstol
- Cigarrettändare för baksätespassagerarna
- Textilmatta och belysning i bagageutrymmet
- Extra ljudisolering
Ghia, utöver GL:Extrautrustning:
- Automatväxellåda
- Aluminiumfälgar med 185 HR x 14 däck
- Stötfångare i Ghia-utförande
- Bredare lister längs sidan
- Elmanövrerad antenn
- Stereoradio med kassettbandspelare och fyra högtalare
- Elektriska fönsterhissar
- Centrallåsning
- Lyxklädsel
- Nackskydd bak
- Träpanel på dörrarna
- Extra tjock heltäckande matta
- Förstärkt ljudisolering
- Kartfickor på framstolarnas baksidor
- Varvräknare
- Elmanövrerat lås för bakluckan
- Spoiler fram
- Automatväxellåda
- Vinklätt tak i svart eller brunt (ej kombi)
- Centrallåsning
- Elektriska fönsterhissar
- Radio med 1 eller 3 högtalare
- Stereoradio med kassettbandspelare och fyra högtalare
- Elmanövrerad antenn
- Varvräknare
- Servostyrning
- Dubbla dimljus
- Dubbla fjärrljus
- Läderklädsel
- Färgade rutor
- Luftkonditionering
- Sollucka
- Metalliclackering
- Elmanövrerad backspegel på passagerarsidan
- Nivålift
- Läderklädd ratt
- Färddator
- Recarostolar fram
Injection, utöver GL:S-paketet (LS, GLS):
- Dubbla fjärrljus
- Stötfångare & backspeglar i karossens färg
- Svart inramning runt vindruta, sidorutor och bakruta
- Spoiler fram och bak
- 2,8l V6-motor med insprutning
- Michelin 190/65 TRX-däck
- Aluminiumfälgar i dimensionen 6x15,35"
- Bilstein gasstötdämpare
- Dubbla fjärrljus
- Variabel intervalltorkare
- Fyrekrad ratt
- Amperemätare
- Oljetrycksmätare
- Varvräknare
Lackalternativ
Solida lacker:
Venetian Red
Signal Orange
Diamond White
Tuscan Beige
Midnight Blue
Fjord Blue
Highland Green
Cordoba Beige
Corsican Blue
Dove Grey
Meadow Green
Cardinal Red
Cameo Beige
Lacquer Red
Ceder Green

Extra tillval:
Black
Metalliclacker:
Strato Silver Metallic
Apollo Green Metallic
Solar Gold Metallic
Tibetan Gold Metallic
Cobalt Blue Metallic
Cosmos Blue Metallic
Crystal Green Metallic
Champagne Metallic
Caspian Blue Metallic
Titan Blue Metallic
Forest Green Metallic
Oyster Gold Metallic
Jupiter Red Metallic
Sirius Red Metallic
Graphite Grey Metallic
Paris Blue Metallic
Quartz Gold Metallic
Nimbus Grey Metallic
Jade Green Metallic
Mineral Blue Metallic
Imperial Red Metallic

Mått & Rymd
Bredd: 1800mm
Längd: 4800mm (4900mm kombi)
Höjd: 1420mm
Axelavstånd: 2770mm
Tankvolym: 65l (62l kombi)

Kuriosa
Hyundai
1967 startade Ford och Hyundai ett samarbete där Hyundai tillverkade Ford modeller på licens. Från 1978 till 1985 tillverkades Ford Granada för den sydkoreanska marknaden. Enligt legenden ska produktionen ha stoppats kort efter att sonen till fabrikens högsta chef omkom i en bilolycka där han körde just en Granada i vad som verkar ha varit hög fart och det skylldes på bilen, men det är ju som sagt en envis legend som inte verkar kunna styrkas. Vad som däremot verkar vara klarlagt är att produktionen startade 1978 och de ska ha marknadsförts som Hyundai Granada, top-of-the-line förstås så lyxfaktorn var ganska hög och V6 självskrivet.

Slutet
Sista Granada Mk2 ska ha rullat av bandet den 12 mars 1985 klockan 13:30 i Köln. Granadanamnet fick leva kvar ett tag till i Storbritannien på Ford Scorpio tills 1994 när Scorpio Mk2 presenterades och Granadanamnet gick i graven.

Ghia Altair
En designstudie från Ghia 1980 resulterade i Ghia Altair, en futuristisk design baserad på Granadan.
Ghia Altair
Ghia Altair
Granada Ghia X Executive
I England fick Granadan ett värdigt avslut med Ghia X Executive-modellen, extra allt med plusmeny kan man sammanfatta dess utrustningslista. Komfortabla stolar och baksäte i påkostad grå läderklädsel såg till att hålla föraren och passagerarna utvilade på långresor. Luftkonditionering, elektrisk manövrerad sollucka, justerbara nackstöd fram och bak, färddator, elfönsterhissar runt om, elmanövrerade stolar fram och centrallås var bara en del av utrustningen som var standard.
Granada Ghia X Executive, välutrustad är bara förnamnet
Granada Ghia X Executive, välutrustad är bara förnamnet
Persontransport
Tack var Granadans väl tilltagna mått kunde den byggas om för att transportera både det ena och det andra.
Persontransport för livets alla skeenden
Persontransport för livets alla skeenden
Drivlina
Bensinmotorer
2,0l rad-4:a
95hk vid 5200 varv/min & 148Nm vid 3800 varv/min

2,0l rad-4:a
99hk vid 5500 varv/min & 151Nm vid 3800 varv/min

2,0l rad-4:a (automat)
87hk vid 5300 varv/min & 140Nm vid 3500 varv/min

2,0l rad-4:a (automat)
90hk vid 5500 varv/min & 142Nm vid 3500 varv/min

2,8l V6:a med insprutning
151hk vid 5500 varv/min & 214Nm vid 4300 varv/min

Dieselmotorer
2,1l rad-4:a
63hk vid 4500 varv/min & 122Nm vid 2000 varv/min

2,5l rad-4:a
73hk vid 4000 varv/min & 150Nm vid 2000 varv/min

Svaga punkter
- Rost får man räkna med, framskärmar, framkant på motorhuven, bakre skärmkanter och bakre delen av tröskeln är svaga punkter.
- Dreven till kamdrivningen på V-motorerna som är gjorda i plastmaterial för att minska ljudet kan spricka efter lång användning. Stål- eller aluminiumdrev finns att köpa om man inte vill använda original typen och att man kan leva med att det rasslar och låter en del.
- Bensintanken rostar gärna på ovansidan, de börjar att bli ovanliga och är inte så lätta att få tag på längre.




Källa: Ford, Wikipedia

Stort tack till "Släggmek" för fakta och information.

Vill du hjälpa till att göra denna köpguiden mer komplett?
Skicka gärna in fakta eller annan information som skulle passa bra här.

Tags:

Låst