Sida 1 av 1

Köpguide & modellhistorik: Ford Ka Mk1 (1996-2008)

Postat: lör jan 13, 2007 3:17 am
av FAQ
Ford Ka Mk1.jpg

Historia
Ideén till Ford Ka skapades redan 1992 när Chris Svensson drog upp grunderna i sitt examensarbete i design efter studier vid Coventry University och Royal College of Art vilket ledde till anställning hos Ford. 1994 visades Ka (eller Ka: som den då kallades) som konceptbil på Geneva Motor Show för att kolla intresset för bilen hos allmänheten. Både bilen och namnet visade sig vara en fullträff så man beslutade sig för att utveckla konceptet vidare. Ford arbetade vidare med designen och på Turin International Motorshow 1996 visade Ford konceptbilen Saetta som Ghia hade tagit fram. Med den 2-sitsiga öppna bilen som influerades av Ford GT90 konceptet hade Ghia tagit ut svängarna ordentligt designmässigt för att få allmänheten att vänja sig vid det nya designspråket ”New Edge”. Nästa generation Ka som släpptes 2009 var ett samarbete mellan Ford och Fiat. Fiat's småbilsversion kallades för Fiat 500 och delar mycket med Ford Ka Mk2.


Produktionen börjar
Ka fick äran att bli den första Forden med det nya Formspråket "New Edge". Arbetet med Ka leddes av Kevin O'Neill, "New Edge" designen stod Claude Lobo för. Resultatet blev en bil som man tillverkade i nästan 1,5 miljoner exemplar i 12 år utan några större förändringar och idag på 2020-talet börjar den bli fullt accepterad som en modern klassiker värd att bevara för sin design och körglädje. Väghållningen lovordades för dess roliga och underhållande karaktär vid lanseringen av bilen och är med dagens mått fortfarande mycket bra.

Första generationens Ka introducerades den 11 september 1996 och var Fords minsta personbil. Bilen är baserad på Mk IV Fiestans bottenplatta men kunde endast fås i 3-dörrars utförande. Fiestan fick även släppa ifrån sig drivlinan. Därmed kunde Ford hålla nere utvecklingskostnaderna vilket resulterade i ett billigt försäljningspris och tillsammans med ett modernt utseende lockades bilköparna till Ford Ka.

Utrustningslistan var inte speciellt lång med dagens mått mätt och på vissa marknader var till och med servostyrning tillval fram till juli 1997 då det blev standard som det hade varit i Sverige. Centrallås, elektriska fönsterhissar, ABS, luftkonditionering, kanvastak, elektriskt öppningsbar baklucka, eluppvärmd vindruta, lättmetallfälgar, elbackspeglar och läderklädsel var dock en del av det som kunde erbjudas som tillval. Krockkudde på förarplats var standard och som tillval kunde man även få det på passagerarplatsen.

Att göra sin Ka personlig var inga problem med alla tillbehör och speciallmodeller. Det gick naturligtvis få sin Ka i en mängd färger så som Aubergine, Radient Red, Panther Black, Deep Navy, Diamond White, Zinc Yellow, Amparo Blue, Imperial Blue, Moondust Silver, Sea Grey, Tango Red och Mint Green.

Under 1998 fick vi även bekanta oss med en Ka kombi som visades på Turin International Motor Show, den gjordes även den av Ghia i Italien och kallades för Turing Ka men kom aldrig att börjas produceras. De baserade bygget på en förlängd Ka, mycket delar från den vanliga Ka:n kunde användas bland annat större delen av taket och bakluckan. Turing Ka kom utrustad med 17” OZ fälgar skodda med 215/40 däck, breddade stötfångare med ett centralt placerat avgasutblås bak, 4st separata stolar med en 1,7l motor på 125hk hämtad från Ford Puma. Bilen fick även skivbromsar runt om.

Och på Essen Motor Show 1998 visade man upp industri- och bildesignern Luigi Colani:s tappning på Ford Ka, aerodynamiskt omarbetad och allt annat än diskret. Intresset var stort och man producerade en begränsad upplaga på 200 st bilar.


Ghias designteam visade ännu en konceptbil baserad på Ford Ka 2000 under namnet StreetKa Spider. Konceptet var så pass lyckat att Ford 2003 visade två stora nyheter, nämligen Ford StreetKa och Ford SportKa (skämtsamt lanserad som "The Ka´s evil twin" i den brittiska reklamkampanjen vid introduktionen). De fick en 93hk stark 1,6l Duratec motor och inredningen fick små uppdateringar för att kännas lite modernare, nya lite kantigare och bredare stötfångare utrustades de också med. Trots att stötfångarna fram på StreetKa och SportKa ser likadana ut skiljer de lite och är inte utbytbara med varandra. StreetKa, som såldes fram till 2006, var en 2-sitsig kabrioletversion av Ka:n och med hjälp av Kylie Minogue lanserades den på Paris Motor Show, den hade ett manuellt fällbart tygtak och en avtagbar hardtop fanns som tillval. Den tillverkades retsamt nog för Ghia av deras konkurrenter Pininfarina. SportKa som delade karossen med den vanliga Ka fick bredare spårvidd, hårdare fjädring, bakvinge och 16” lättmetallfälgar.


Uppdateringar
I slutet av 1998 gjordes fästena till stötdämparna om på bakaxeln, precis som på Fiesta/Puma. Från gaffel till genomgående bussning så du får se till att få rätt typ om du behöver byta ut stötdämparna på din Ford Ka.

På den vanliga Ka:n lät man stötfångarna vara omålade för att de skulle vara billiga att byta ut vid eventuella skador. Efter 1999 kunde man om man valde Collection-paketet få dem målade i bilens färg då bilköparna hade visat intresse för det. Att lackera de äldre obehandlade gråsvarta, vars färg heter Torque Grey, är inte att rekommendera eftersom plasten i dessa innehåller en kemikalie avsedd att motverka blekning av solens UV-ljus och den kan orsaka lacksläpp.

Ka fick till 1999 även ett 3:e bromsljus i bakrutan på bakluckan, knappen till varningsblinkersen placerades om och hamnade nu vid rattaxelns övre kåpa istället för som tidigare bredvid stereon. I dess plats kunde det nu sitta en knapp för den eluppvärmda framrutan, främre dimljusen, indikering för avstängd passagerarkrockkudde eller bara ett Ka-emblem beroende på utrustning och årsmodell. Framstolar med sidokrockkuddar och baksäte med justerbara nackstöd introducerades år 2000. Man flyttade även spolarvätskemunstyckerna från ventilationsgallret vid vindrutetorkarna till motorhuven.

Under 2002 fick Ford Ka en ny 69hk stark 1,3l Duratec motor. Endura-E motorn på 59hk som man hade använt tidigare och som via ursprunget i Valencia-motorn hade anor från 60-talets Kent-motorer blev nu pensionerad. Duratec-motorn är bensinsnålare än den gamla Endura-motorn med en förbrukning på 5,9l/100km mot Endura-E-motorns 6,3l/100km. Båda motorerna har kamkedja som ska hålla hela bilens livslängd. Samtidigt gjorde man om instrumentgruppen för att få plats med en varvräknare, dock fick bara de med högre utrustningsnivå samt StreetKa och SportKa varvräknare medans de andra fick ett tomt fält med en Ka-logga.

2005 fick Ka en mindre uppdatering av instrumentbrädan, den stramades upp lite och fick ett modernare och kantigare utseende och dessutom fick man nu även ett riktigt handskfack.

Gamla (t.v.) och nya (t.h.) instrumentbrädan
Gamla (t.v.) och nya (t.h.) instrumentbrädan

Kuriosa
Ford gjorde även ett par prototyper med andra drivkällor än bensinmotorer på just Ford Ka. På motormässan AAA i Berlin 1996 visade man upp ett intressant koncept baserad på Ford Ka som kallades Ford Ka Step 1. Med bland annat dörrar, motorhuv, baklucka, stötfångare och spoiler i kolfiber samt bakaxel i aluminium stannar vågen på blygsamma 610kg. Step 1 hade förbättrad aerodynamik, lågt rullmotstånd, 5-växlad växellåda med låg friktion och en mycket snål 3-cylindrig turbodieselmotor på 62hk och var en studie i låg bränsleförbrukning som uppgavs till 0,3l per 100km. Den låga förbrukningen kunda man till stor del tacka den aerodynamiska karossen för med dess inkapsling av hjul och andra aerodynamiska hjälpmedel som hjälpte Step 1 att hålla luftmotståndet till ett minimum.

År 2000 visade man elbilen kallad e-Ka. Med hjälp av 3st litiumjon batteripack hade den en räckvidd på 150km, en elmotor på 88hk och 190Nm ser till att göra 0-100km/h på 12,7s och maxhastigheten är 130km/h. De 3 batteripacken väger 280kg och man har bantat karossen på 40kg genom att bland annat ha tillverkat tak och motorhuv i aluminium.


Ford Ka blev även populär i Brasilien där den kunde fås med samma 1,3l motor som i europa och även med en 1,0l variant av samma motor. Detta ändrade sig 2000 då de introducerade Zetec Rocam-motorer med 1,0l och 1,6l slagvolym, just 1,6l-motorn letade sig till europa 2003 och återfanns under motorhuven på SportKa och StreetKa. 2002 fick den brasilianska Ka:n en mindre ansiktslyftning med ett par nya bakljus, annan stötfångare bak med uppflyttad nummerskylt till bakluckan, annan stötfångare fram och vita blinkers runt om.

Uppdaterad Ka från Brasilien
Uppdaterad Ka från Brasilien

Modeller & Utrustning
Få bilar har fått så många specialmodeller som Ford Ka, åtminstone 3st lanserades varje år. Nedan är ett par stycken sammanställda.

Ka
För säkerheten är bilen utrustad med stålbalkar i dörrarna och underglidningsskydd i framstolarna.
Utrustning:
- Servostyrning
- Krockkudde på förarplats
- PATS startspärr
- Manuellt justerbara ytterbackspeglar inifrån
- Öppningsbara rutor bak
- 50:50 delat baksäte
- Sportiga instrument mot vit bakgrund
- Förvaringsnät vid solskydden
- 3 standardlacker, 10 metalliclacker och 1 speciallack
- 1,3i bensinmotor
- Fullt nedfällbara främre ryggstöd
- 4 nackstöd justerbara i höjdled (från 2000)
- Eluppvärmd bakruta

6th edition
Utrustning utöver Ka:
- 8-ekrade 14" aluminiumfälgar
- Elpaket: centrallås, elektriska fönsterhissar fram, fjärröppning av baklucka
- Stolspaket: höjdreglering av förarstol, ställbar lutning av baksätets ryggstöd, kartfickor i framstolarnas ryggar
- Nackskydd bak
- Ford 6000 ljudsystem med radio och CD-spelare
- Stötfångare lackerade i karossens färg
- Karossfärgmatchand tygklädsel "Waves" i stolar och dörrsidor (silver "Arco" i silver collection)
- Instrumentgrupp med mätartavlor i silver och visare i svart
- Klockinfattning i karossmatchande färg
- Instegsskydd i rostfritt stål med Ka-logo
- Emblem med Ka-logotyp på b-stolpe
- Freonfri luftkonditionering

Calypso
Utrustning utöver 6th edition:
- Elektriskt soltak i canvas
- Metallic lack

Collection
Utrustning utöver Ka:
- 14" aluminiumfälgar
- Luftkonditionering
- Centrallås
- Stereo radio/CD-spelare
- Varvräknare i sportig modell
- Elektriska fönsterhissar fram
- Läderklädd växelspaksknopp
- Läderklädd ratt
- Höjdjusterbart förarsäte
- Förvaringsfickor på framstolsryggarna
- Elektrisk öppning av bakluckan från kupén
- Blanka instegsskydd med Ka-logo
- Stötfångare och sidobackspeglar i karossfärgen
- Färgavstämd kupé

XKa
XKa där X:et står för luxury är naturligtvis fulladdad med godsaker.
Utrustning utöver Collection:
- Sidokrockkuddar
- Läderklädsel
- Fjärrstyrt centrallås
- Eluppvärmda och elmanövrerade ytterbackspeglar
- Grill med kromeffekt
- Kromat avgasslutrör
- Förvaringsnät i takklädseln

SportKa
Utrustning utöver Collection:
- Krockkudde fram på passagerarplats
- Sidokrockkuddar
- 6-ekrade 16” lättmetallfälgar med lågprofildäck
- Bredare spårvidd med sänkt underrede
- Sportfjädring för ännu bättre väggrepp
- Skulpterade stötfångare, nya skärmkanter och spoiler
- Dimljus fram
- Sportstolar fram
- Växelspaksknopp i aluminium
- Stöldlarm
- Fjärrstyrt centrallås
- Eluppvärmda och elmanövrerade ytterbackspeglar
- Centralt monterat bakljus
- 5-stegad sportig växellåda med extremt korta lägen
- 1,6i bensinmotor

StreetKa
- 16” 6-ekrade alumniumfälgar
- Tygklätt, manuellt nedfällbart tak
- Dimljus fram
- Eluppvärmda och elmanövrerade ytterbackspeglar
- Stereoradio/CD med 6 skivors CD-växlare
- Sportstolar
- Läderklädsel
- Eluppvärmda säten fram
- Läderklädd sportratt med inlägg i alumnium
- Servostyrning
- Elektroniska ABS-bromsar
- Krockkuddar och sidokrockkuddar för förare och passagerare
- Kontakt för urkoppling av passagerarsidans krockkudde
- Störtbågar i krom
- Startspärr PATS
- Unik färgkoordinerad invändig dörrklädsel
- 1,6i bensinmotor

Motortyper
Endura-E
4-cylindrar
1,3l Bensinmotor
Effekt: 60hk vid 5000v/min & 105Nm vid 2500v/min

Duratec
4-cylindrar
1,3l Bensinmotor
Effekt: 70hk vid 5500v/min & 106Nm vid 3000v/min

Duratec
4-cylindrar
1,6l Bensinmotor
Effekt: 94hk vid 5500v/min & 132Nm vid 4250v/min

Växellåda
5-växlad manuell låda

Vikt och mått
Tankrymd: 42l
Längd: 3620mm
Bredd: 1639mm (1827mm med backspeglar)
Hjulbas: 2446mm
Cd: 0,36
Höjd: 1485-1413mm
Vikt: 887-911kg

Prestanda
Topphastighet: 155km/h Endura-E, 167km/h Duratec, 173km/h StreetKa, 174km/h SportKa
0-100km/h: 14,7s Endura-E, 13,7s Duratec, 12,1s StreetKa, 10,7s SportKa

Vanliga fel
-Tidiga Endura-E motorer kan lida av att kamaxeln slits onormal fort, lyssna efter ett onormal högt tickande.
-Tändstiften kan rosta fast i topplocket, kontroll och rengöring av dem vid varje service interval löser problemet.
-Bakre hjullagren slits snabbt på de första årsmodellerna, lyssna efter ett malande missljud från bakvagnen.
-Knackar och slår det i framvagnen kan det vara glapp i länkarmarna fram.
-Dålig livslängd på avgassystemets bakre ljuddämpare.
-Läckande styrväxel kan förekomma.
-Felaktig ljusinställning och ljusbild på de främre strålkastarna är ett vanligt fel enligt Bilprovningen.
-Rost kan finnas utefter dörrarnas nederkanter, grussprut från däcken är orsaken. Ka brukar även rosta runt tanklocket, i nederkant på a-stolparna och innerskärmkanterna bak.

Bra att veta
På modeller med digital trippmätare kan man avläsa diverse information som km/h, bensinförbrukning, motorvarv, kylvätsketemperatur, batterispänning m m. För att få fram denna information i trippmätaren så håller man in nollställning knappen samtidigt som man startar motorn.

Övrigt
Denna köpguide är långt ifrån komplett, vill du bidra med information? Kontakta gärna moderatorn för denna forumsdel med ditt bidrag.

Senast uppdaterad: 2021-02-25