5:e generationen Ford Mustang (2005-2014)

Användarvisningsbild
FAQ
Veteran
Inlägg: 764
Blev medlem: lör nov 04, 2006 1:14 pm
Namn: FAQ
Kör: Allt
Ort: Forumet

5:e generationen Ford Mustang (2005-2014)

Inlägg av FAQ »

Femte generationen Ford Mustang (2005-2014)
Här finns det lite fakta om femte generationens Mustang som tillverkades mellan 2005 och 2014.

Dessa faktainlägg är långt i från kompletta, om du hittar några fel eller skulle vilja lägga till något så är det bara att skicka ett meddelande till moderatorn för denna forumsdel.

Senast uppdaterad:
2015-03-10

Användarvisningsbild
FAQ
Veteran
Inlägg: 764
Blev medlem: lör nov 04, 2006 1:14 pm
Namn: FAQ
Kör: Allt
Ort: Forumet

Inlägg av FAQ »

2005 (160975st bilar sålda)
Bild

Inför 2005 fick Mustangen en helt ny bottenplatta, det yttre är dessutom starkt influerat av 60-tals Mustangerna fast med en modern tappning.

Som vanligt var V6:an standardmotorn medans GT:n fick V8:an, dimljus, hårdare fjädring, större skivbromsar, ABS med antispinn och rostfritt avgassystem.

Standardutrustningen innebar bland annat elfönsterhissar, elspeglar, centrallås, krockkuddar fram, 16” aluminiumfälgar med V6:an och 17” med V8:an och AM/FM radio med CD-spelare.
Bland tillvalen hittar vi MyColor vilket gör att man kan ändra till 127 olika färger på instrumentgruppens belysning, Stereo med upp till 1000W effekt, paneler med borstat aluminium och såklart eljusterbara läderstolar.

En ordentlig uppdatering på motorfronten, en helt ny V6:a på 4.0l och 210hk medans V8:an som nu hade fått ett motorblock i aluminium och 3 ventiler per cylinder fick 300hk.
För första gången gick det nu att få en 5-växlad automatlåda i Mustangen, Ford 5R55S, sedan finns det 2st 5-växlade manuella växellådor beroende på vilken motor man har. V6:an har en Borg-Warner T-5 medans V8:an har en Tremec TR3650.

Motorer
4,0l Cologne, V6:a med 210hk vid 5300varv/min och 325Nm vid 3500varv/min
4,6l Modular, V8:a med 300hk vid 5750varv/min och 433Nm vid 4500varv/min

Användarvisningsbild
FAQ
Veteran
Inlägg: 764
Blev medlem: lör nov 04, 2006 1:14 pm
Namn: FAQ
Kör: Allt
Ort: Forumet

Inlägg av FAQ »

2006 (166530st bilar sålda)
Bild

Som vanligt det andra året med en ny modell så var det ganska lugnt på nyhetsfronten.
V6:an fick ett nytt tillvalspaket med dimljus fram, vinge bak, ABS och antispinn, 17” hjul och GT fjädring, till GT:n kunde man välja 18” hjul.

Man dammade även av en gammal klassiker, nämligen GT-H. 1966 gjorde Ford, Shelby och Hertz en begränsad upplaga av Shelby GT350 som biluthyrningsfirman Hertz hyrde ut och kallade GT350H där H:t stod för Hertz, nu var det dags igen och man producerade 500st Shelby GT-H.
Alla GT-H:r var svarta med guldränder ovanpå och på sidan av bilen, Hertz Edition emblem och numrerad skylt med Caroll Shelbys namnteckning på.
Specialutrustningen innefattade även bland annat, annan grill, huv med utanpåliggande huvlås, väghållningskit och 25hk extra i V8:an som parades ihop med en manuell växellåda.
Precis som 1966 var man tvungen att vara minst 25 år gammal, man var dessutom tvungen att bevisa att man var besökare och inte bodde i staden som bilen hyrdes ut i för att man skulle slippa att personer hyrde bilen bara för att busköra.
När bilarna var 9 månader gamla eller hade körts ca 3000 mil auktionerades de ut till allmänheten, de var väldigt eftertraktade och den första som rullade av linan såldes för 250000 dollar som senare donerades till välgörenhet av Ford, Shelby och Hertz.

Bild

Motorer
4,0l Cologne, V6:a med 210hk vid 5300varv/min och 325Nm vid 3500varv/min
4,6l Modular, V8:a med 300hk vid 5750varv/min och 434Nm vid 4500varv/min
4,6l Modular, (GT-H) V8:a med 325hk vid 5750varv/min och 447Nm vid 4500varv/min

Användarvisningsbild
FAQ
Veteran
Inlägg: 764
Blev medlem: lör nov 04, 2006 1:14 pm
Namn: FAQ
Kör: Allt
Ort: Forumet

Inlägg av FAQ »

2007 (134626st bilar sålda)
Bild

Årets höjdpunkt, som redan leverades maj 2006 som 2007 års modell, var Shelby GT500.
Med en kompressormatad 5,4l V8:a på hela 500hk och 650Nm, så var det den starkaste mustangen som lämnat produktionsbandet hittills.

På grund av motorns kraft så gick det bara att få bilen med en manuell 6-växlad växellåda då man inte hade någon automatlåda som var kraftig nog.

Bromsar och hjulupphängning uppgraderas också till värre grejor, bilen spenderade dessutom mycket tid i vindtunneln för att få till aerodynamiken. Fanns i både kupé och cabrioletversion.

Insidan fick sig en omgång och fick läderklädsel med andra mätartavlor och aluminiuminlägg.

Bild

Man kunde även köpa en GT-H fast i skepnaden Shelby GT, 5000st gjordes och kunde fås i svart eller vitt.
GT:s V8 hade skrämts upp till 319hk och hjulupphängningen hade uppgraderas för att få bättre grepp och klara av den högre effekten och med 18” hjul med klistriga däck var det en potent bil.

Den vanliga GT:n fick ett par olika utrustningspaket med bland annat speciell dekor, 18” hjul, svart skinninredning och andra speciella utsmyckningar.

Lacken Grabber Orange, eluppvärmda framsäten, GPS och satelitradio var några nyheter för detta år.

Motorer
4,0l Cologne, V6:a med 210hk vid 5300varv/min och 325Nm vid 3500varv/min
4,6l Modular, V8:a med 300hk vid 5750varv/min och 434Nm vid 4500varv/min
4,6l Modular, (Shelby GT) V8:a med 319hk vid 5750varv/min och 447Nm vid 4500varv/min
5,4l Modular, (GT500) V8:a med 500hk vid 6000varv/min och 650Nm vid 4500varv/min

Användarvisningsbild
FAQ
Veteran
Inlägg: 764
Blev medlem: lör nov 04, 2006 1:14 pm
Namn: FAQ
Kör: Allt
Ort: Forumet

Inlägg av FAQ »

2008 (91251st bilar sålda)
Bild

2008 gjorde Bullitt comeback, fanns i färgerna Dark Highland Green eller svart. Grillen, tanklocket och speciella 18” hjul hjälpte till att skilja den från den vanliga GT:n.
Motorn fick ett par hästar extra tack vare ett fullflödesluftfilter och hade nu 315hk och 440Nm i vrid.
Bilen sänktes och fick bland annat fjäderbenstag och hårdare fjädring.

Om man tyckte att Shelby GT500 var för tam fanns nu Shelby GT500 KR (King of the Road), med 540hk och 692Nm i vrid vilket såg till att den levde upp till arvet efter 1968 års Shelby GT500 KR med råge.
Med hjälp av kolfiberhuv och nytt avgassystem var den lättare än den vanliga GT500:n, den mesta av vikten sparades över framhjulen där den gjorde som mest skada dessutom.
Stötdämpare och fjädrar uppdaterades för att alla hästar under kontroll.

Man kunde nu beställa V6 Appearance Package till sin Mustang, 2007 hade man visat detta utrustningspaket på SEMA Motor Show. Paketet innehöll bland annat speciellt framtagen grill, luftintag på motorhuven och vinge samt trimpaket till motorn med nytt avgassystem och annat luftfilter, dessutom ingick ett väghållningskit.

Mustangen kunde nu tack vare Lear och Ford som hade hade tagit fram stoppning till stolarna i ett nytt material gjort på sojabönor vara mer miljövänlig, Henry Ford hade nog varit glad då det var ett av hans stora intressen att framställa plastmaterial baserat på just sojabönor.

Motorer
4,0l Cologne, V6:a med 210hk vid 5300varv/min och 325Nm vid 3500varv/min
4,6l Modular, V8:a med 300hk vid 5750varv/min och 434Nm vid 4500varv/min
4,6l Modular, (Bullitt) V8:a med 315hk vid 6000varv/min och 441Nm vid 4250varv/min
4,6l Modular, (Shelby GT) V8:a med 319hk vid 5750varv/min och 447Nm vid 4500varv/min
5,4l Modular, (GT500) V8:a med 500hk vid 6000varv/min och 650Nm vid 4500varv/min
5,4l Modular, (GT500 KR) V8:a med 540hk vid 6250varv/min och 692Nm vid 4500varv/min

Användarvisningsbild
FAQ
Veteran
Inlägg: 764
Blev medlem: lör nov 04, 2006 1:14 pm
Namn: FAQ
Kör: Allt
Ort: Forumet

Inlägg av FAQ »

2009 (66623st bilar sålda)
Bild

Shelby GT500KR och Bullitt gjorde sitt sista år på ett tag, en nyhet som gjorde sitt första år dock var att man nu kunde få taket i glas. Med samma vridstyvhet som den vanliga takförsedda Mustangen kunde man få taket helt i glas, ett skjutbart solskydd såg till att man kunde få lite skugga vid behov.

Mustangens 45 års jubileumet firades med att släppa ett speciellt utrustningspaket till GT:n som innehöll emblem, fälgar, luftintag på motorhuven och andra visuella förändring jämfört med den vanliga GT:n.
Inte nog med det, man presenterade en Iacocca Mustang byggd i 45 exemplar för att hedra Lee Lacocca som ”skapade” Mustangen 1964. Han fick exemplar nummer 1 och årsmodellen blev passande nog 2009½ med tanke på att första Mustangen räknas som årsmodell 1964½.

I mars 2009 började man sälja den 2010 års Mustang som nu hade fått ett uppdaterad och modernare utseende både in- och utvändigt.

Motorer
4,0l Cologne, V6:a med 210hk vid 5300varv/min och 325Nm vid 3500varv/min
4,6l Modular, V8:a med 300hk vid 5750varv/min och 434Nm vid 4500varv/min
4,6l Modular, (Bullitt) V8:a med 315hk vid 6000varv/min och 441Nm vid 4250varv/min
5,4l Modular, (GT500) V8:a med 500hk vid 6000varv/min och 650Nm vid 4500varv/min
5,4l Modular, (GT500 KR) V8:a med 540hk vid 6250varv/min och 692Nm vid 4500varv/min

Användarvisningsbild
FAQ
Veteran
Inlägg: 764
Blev medlem: lör nov 04, 2006 1:14 pm
Namn: FAQ
Kör: Allt
Ort: Forumet

Inlägg av FAQ »

2010 (73716st bilar sålda)
Bild

Efter 5 år var det dags för en uppdatering av Mustangen, en uppdatering som hade börjat jobba på redan 2006. Resultatet blev en mer aerodynamisk, modernare och attraktivare bil som fick en inredning med bättre känsla och kvalitet.
Det var inte bara det estetiska som uppdaterades, V8:a motorn fick 315hk och väghållningen sågs över och bilen fick nya stötdämpare och fjädrar som resultat.
Ford SYNC blev standard förutom på snikmodellen, antispin och antisladd systemet AdvanceTrac blev dock standard på alla modeller.
Man kunde nu även leverera bilen högerstyrd för marknader som behövde det.

Backkamera, navigator, 2-zons klimatanläggning och väghållningskomponenter från GT500:an var några av de tillbehör som gick att välja till.

Shelby GT500 fick naturligtvis samma uppdateringar som den vanliga Mustangen och det mekaniska fick den ärva från GT500 KR vilket betyder att 2010 års GT500:a har 540hk och 692Nm i vrid och väghållningen är ett strå vassare än föregående år.

Bild

Motorer
4,0l Cologne, V6:a med 210hk vid 5300varv/min och 325Nm vid 3500varv/min
4,6l Modular, V8:a med 315hk vid 6000varv/min och 441Nm vid 4250varv/min
5,4l Modular, (GT500) V8:a med 540hk vid 6200varv/min och 692Nm vid 4500varv/min

Användarvisningsbild
FAQ
Veteran
Inlägg: 764
Blev medlem: lör nov 04, 2006 1:14 pm
Namn: FAQ
Kör: Allt
Ort: Forumet

Inlägg av FAQ »

2011 (70438st bilar sålda)
Bild

Nu var det dags för den gamla 4,0l V6:an att gå i pension, en Duratec 3,7l V6:a på 305hk letade sig ner mellan rambenen istället. Inte nog med att den tog ett stort steg upp i hästkrafter, den var dessutom bränslesnålare.

Valde man ”V6 Performance Package” paketet så fick man 19” hjul, lägre utväxling, hårdare fjädring, fjäderbenstag och omprogrammerad antisladd för att tillåta en aggressivare körstil.

På V8:a sidan så fick man en helt ny 5,0l motor i aluminium på 412hk och 529Nm i vrid, den ökade effekten gjorde att man kunde förlåta de 5kg extra vikt som den nya motorn innebar.

Man fick nu även elektrisk styrservo, digitalt informationssystem och ändringar för att få bort väggljud och buller.

En blygsam effektökning på Shelby GT500 gjordes också, 550hk kunde GT500 nu stoltsera med.

Motorer
3,7l Duratec, V6:a med 305hk vid 6500varv/min och 380Nm vid 4250varv/min
5,0l Coyote, V8:a med 412hk vid 6500varv/min och 529Nm vid 4250varv/min
5,4l Modular, (GT500) V8:a med 550hk vid 6200varv/min och 692Nm vid 4500varv/min

Användarvisningsbild
FAQ
Veteran
Inlägg: 764
Blev medlem: lör nov 04, 2006 1:14 pm
Namn: FAQ
Kör: Allt
Ort: Forumet

Inlägg av FAQ »

2012 (82995st bilar sålda)
Bild

Cobra Jet namnet från 60 och 70-talet återupptog man 2008 för att fira vinsten i dragracing 1968. Man släppte 50st FR500CJ 2008, 2010 och 2012. Det är en icke gatgodkänd bil men är likväl serieproducerad av Ford, bara att beställa hos Ford Racing (om man har pengarna och turen att det finns någon kvar vill säga).
Vad som är så speciellt med Cobra Jet och just året 2012 är att den nyckelfärdiga dragracingbilen från Ford med upp till 900hk slog ett par världsrekord för produktionsbilar, nämligen 0-96km/h på 1,52s och 0-160km/h på 3,26s. Bilen som hade det före Cobra Jet:n var Bugatti Veyron, den å andra sidan är ju gatgodkänd.

Nytt för detta år var att de bakre nackskydden gjordes större för att minska risken för nackskador vid eventuell olycka, dessa var nu även fällbara.

BOSS 302 gjorde entré igen 2012, GT:ns 5,0l V8 modifierades för att producera 444hk man sänkte och styvade upp hjulupphängningen och med en ny stötfångare fram och 19” hjul såg man till att bilen kunde svänga också.
Man släppte även en banversion av bilen som fick namnet BOSS 302 Laguna Seca där man slängde ut baksätet och ersatte det med ett fjäderbenstag, nya framstolar från Recaro, hårdare fjädring, bromskylning och klistrigare däck, gick bara att få i färgerna Black och Ingot Silver.
3250st BOSS 302 och 750st Laguna Seca tillverkades 2012.

Motorer
3,7l Duratec, V6:a med 305hk vid 6500varv/min och 380Nm vid 4250varv/min
5,0l Coyote, V8:a med 412hk vid 6500varv/min och 529Nm vid 4250varv/min
5,0l Coyote, (BOSS 302) V8:a med 444hk vid 7400varv/min och 515Nm vid 4500varv/min
5,4l Modular, (GT500) V8:a med 550hk vid 6200varv/min och 692Nm vid 4500varv/min

Användarvisningsbild
FAQ
Veteran
Inlägg: 764
Blev medlem: lör nov 04, 2006 1:14 pm
Namn: FAQ
Kör: Allt
Ort: Forumet

Inlägg av FAQ »

2013 (77186st bilar sålda)
Bild

2013 års Mustang fick man nu tonade bakljus, omgjord front med större grill, Xenonstrålkastare, GT:n fick luftutsläpp i motorhuven, LED-ljus i dimljusen fram och 420hk i motorn.
Vissa modeller fick även ett nytt informationssystem som visade G-krafter, acceleration, oljetemperatur med mera.

Shelby GT500 fick sig en riktig vitaminkur och producerade hela 662hk och 856Nm från en 5.8l Trinity V8, aerodynamiken fick sig också en översyn för att bilen ska kunna färdas i +300km/h utan några konstigheter.
Dubbla bensinpumpar, större koppling, laddluftkylare och bromsar samt kardanaxel i kolfiber var också en del av nyheterna detta år för Shelby GT500:an.

BOSS 302 och BOSS 302 Laguna Seca, som nu kom i färgerna Schoolbus Yellow och Black, återkom även 2013 där de tillverkades i 3250st respektive 750st exemplar detta år också.

Motorer
3,7l Duratec, V6:a med 305hk vid 6500varv/min och 380Nm vid 4250varv/min
5,0l Coyote, V8:a med 420hk vid 6500varv/min och 529Nm vid 4250varv/min
5,0l Coyote, (BOSS 302) V8:a med 444hk vid 7400varv/min och 515Nm vid 4500varv/min
5,8l Trinity, (GT500) V8:a med 662hk vid 6500varv/min och 856Nm vid 4000varv/min

Användarvisningsbild
FAQ
Veteran
Inlägg: 764
Blev medlem: lör nov 04, 2006 1:14 pm
Namn: FAQ
Kör: Allt
Ort: Forumet

Inlägg av FAQ »

2014 (82635 bilar sålda)
Bild

Sista året innan den nya generationen tog över, detta innebar att det inte skedde någon utveckling att tala om. Man tog bort färgerna Schoolbus Yellow, High Performance White och Red Candy, färgerna Oxford White och Ruby Red Metallic tillkom.

Tillvalspaketen V6 Appearance Package och V8 Appearance Package fick nu svartmålade backspeglar, bakvinge, 18” respektive 19”:s hjul och täckta bakre sidofönstren med gälar.

Generation 5 slutade tillverkas i juli 2014 då den nya Mustangen tog vid, man hade redan visat den nya bilen för allmänheten december 2013 försäljningssiffrorna för generation 5 sjönk mot slutet av dess produktion.

Motorer
3,7l Duratec, V6:a med 305hk vid 6500varv/min och 380Nm vid 4250varv/min
5,0l Coyote, V8:a med 420hk vid 6500varv/min och 529Nm vid 4250varv/min
5,8l Trinity, (GT500) V8:a med 662hk vid 6500varv/min och 856Nm vid 4000varv/min

Låst