Köpguide Ford Puma (1997-2001)

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Köpguide Ford Puma (1997-2001)

Inlägg av RickardEM »

Bild

Lynx
I slutet av 1995 gav ledningen i England deras designers ett uppdrag, skapa en produktionsbil baserad på Fiesta som du skulle vilja äga och köra. Det vinnande bidraget Lynx skapades av Gary Braddock, 8 veckor efter att man valt ut den vinnande designen stog en konceptbil färdig lagom till Genevemässan 1996.
Man ändrade dock namnet på produktionsbilen till Puma då Lynx lät som det tyska ordet för vänster "Links".
Bild
Ford Lynx

Introduktion
Ford Puma introducerades 1997 och var i produktion fram till 2001, men bilar som stått i lagret såldes även i början av 2002.
Totalt antal sålda Puma under åren blev ca 133 000 och såldes bara i Europa.
Till Sverige kom den 1998 och kostade då 149 900:-, detta var för 1,7l varianten vilket var den enda som såldes ny i Sverige.
Man lanserade bilen som en sportcoupé och bilens köregenskaper lovordades av motorjournalistera, ingenjörerna hos Ford hade gjort ett bra jobb och att var baserad på en Fiesta märktes bara på instrumentpanelen.

Det finns fyra olika motoralternativ, 1,4l Zetec (90hk), 1,6l Zetec (103hk), 1,7l Zetec-SE VCT (125hk) och 1,7l Ford Racing Zetec-SE (155hk).

Puman är som sagt baserad på dåtidens Ford Fiesta och Ka, den helt nya 1,7l motorn tillverkades tillsammans med Yamaha och började sitt liv i Tyskland för att sedan bli skeppad till Japan och sedan tillbaka till Tyskland där den monterades i Puman.

Utrustning
1,7l modellerna var utrustade med antispin och ABS bromsar. På 1,4l modellerna kunde man välja till ABS bromsar som tillval.
Gick också att välja till luftkonditionering, krockkudde på passagerarsidan, eluppvärm framruta (QuickClear), gps navigering, soltak mm.


Tillval
Lack (metallic): Melina Blue (1997-1999), State Blue (1999-2001) Thistle, Pacific Green, Panther Black, Electric Green och Moondust Silver.
Lack (solid): Radiant Red
Klädsel: Silverstone/Echo (1997-1999), Chrome/Twill (1999-2001)
Tillval (Sverige): Krockkudde på passagerarsidan, luftkonditionering, elmanövrerade/eluppvärmda ytterbackspeglar lackerade i karossens färg, eluppvärmd vindruta, ljudsystem 5000 (radio/kassette), 6000 (radio/cd) och 7000 (radio/kassette/slutsteg), fjärrstyrt centrallås, stöldlarm och läslampor

Uppdatering
En gäng mindre uppdatering skedde under 1999, digital trippmätare, nya aluminiumfälgar, fjärrstyrt centrallås ändrades från IR till radiostyrt och ställbar intervaltorkare var ett par av nyheterna. Man förlorade dock den elektriskt justerbara höjdinställningen för förarstolen som numer var manuellt justerbar.
Under 2000 fick man även ett 3:e bromsljus i bakluckan.
2002_Ford_Puma_16V_1.7_Rear.jpg
Uppdaterade fälgar och nu med bromsljus på bakluckan.

Racing Puma
Konceptbilen Ford Puma ST160 visades 1999 vilket resulterade i specialmodellen Ford Racing Puma som endast producerad i 500 exemplar, samtliga var avsedda för den engelska marknaden och därmed högerstyrda. Man hade även planer på 500 stycken till den tyska marknaden men de planerna lades på is.
Ford Racing Puma hade bl.a. följande modifieringar jämfört med standard Puman, modifierar 1,7l motor, ökad spårvidd fram & bak, breddade skärmar samt diverse yttre modifieringar, bromskivor runt om med större bromsok fram, Sparco sportstolar, blå alcantra inlägg i inredningen och 17" Speedline lättmetallfälgar samt fanns bara att få i en färg, Imperial blå.
Varje bil var numrerad och man placerade skylten på numret på motorns insug.

Bild
Ford Racing Puma

Motor
Zetec-SE
4-cylindrar
1,4l Bensinmotor
Effekt: 90hk vid 6000v/min & 123Nm vid 4500v/min

Zetec-SE
4-cylindrar
1,6l Bensinmotor
Effekt: 103hk vid 6000v/min & 145Nm vid 4000v/min

Zetec-SE VCT
4-cylindrar
1,7l Bensinmotor
Effekt: 125hk vid 6000v/min & 157Nm vid 4500v/min

Ford Racing Zetec-SE
4-cylindrar
1,7l Bensinmotor
Effekt: 155hk vid 7000v/min & 162Nm vid 4500v/min

Växellåda
5-växlad manuell låda

Vikt och mått
Tankrymd: 42l
Längd: 3984mm
Bredd: 1674mm (1770mm för Racing Puman)
Hjulbas: 2446mm
Cd: 0,34
Höjd: 1344mm
Vikt: 1034kg

Prestanda
Topphastighet: 180km/h Zetec-SE (1,4l), 190km/h Zetec-SE (1,6l), 200km/h Zetec-SE VCT och 202km/h Ford Racing Zetec-SE
0-100km/h: 10,8s Zetec-SE (1,4l), 10,4s Zetec-SE (1.6l), 9,1s Zetec-SE VCT och 7,9s Ford Racing Zetec-SE

Vanliga fel
-Regnvatten samlas på bakluckan och rinner ner i bagageutrymet när man öppnar baklucka, en liten konstruktionsmiss...
-Kolla efter rost i de bakre skärmkanterna, plåtdelar är mycket svårt eller omöjligt att få tag på.
-På de första årsmodellerna kolla så att framstolarna fungerar som dem ska, går att skjuta/fälla framåt osv.
-Tack vare en konstruktionsmiss så kan hatthylla lossna under färd från sina fästen, är lätt att åtgärda och borde dock vara fixat på de flesta bilar.
-Kontrollera att listerna runt framdörrarnas rutor tätar som de ska, metalskenorna i listerna kan börja rosta och listerna kan vika sig åt fel håll när man stänger dörren/rutan.
-Rattens läderklädda del kan, när den blir sliten, bli klibbig vid varm väderlek.
-Kontrollera att blinkersspaken går tillbaka som den ska åt båda hållen, byte av spak löser problemet.

Bra att veta
På modeller med digital trippmätare kan man avläsa diverse information som km/h, bensinförbrukning, motorvarv, kylvätsketemperatur, batterispänning, mm.
För att få fram denna information i trippmätaren så håller man in nollställning knappen samtidigt som man startar motorn.



Övrigt
Denna köpguide är långt ifrån komplett, vill du bidra med information? Kontakta gärna moderatorn för denna forumsdel med ditt bidrag.

Källor
Automotive News
Ford
Wikipedia
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Låst