Demontering av stötfångare - Fram & bak - Mk1 (1997-2001)

Användarvisningsbild
FAQ
Veteran
Inlägg: 801
Blev medlem: lör nov 04, 2006 1:14 pm
Namn: FAQ
Kör: Allt
Ort: Forumet

Demontering av stötfångare - Fram & bak - Mk1 (1997-2001)

Inlägg av FAQ »

Det är ett förhållandevis lätt jobb att demontera den främre stötfångaren, fastrostade
skruvar kan göra det lite knepigare dock.
Gå över skruvar med lite rostlösande spray ett par dagar före och ta det lugnt vid
demontering av skruvarna så att dem inte går av och orsakar en massa bekymmer.
Det kan vara en god idé att smörja in skruvarnas gängor med fett vid monteringen sedan
för att underlätta i framtiden.

Det rekommenderas att man hissar upp bilen och skruvar bort framhjulen för att få extra
utrymme i hjulhusen, tänk på att säkra med pallbock!

Strålkastarspolare och motorvärmaruttag brukar också finnas, speciellt på svensksålda
bilar, så glöm inte att lossa slangar och kablar som kan tänkas sitta fast på stötfångaren.

Verktyg:
Domkraft och pallbock
Spärrskaft, förlängare och hylsor (10 och 13mm)
Liten spårmejsel
Torxnyckel T30
Demontering
1.JPG
1. Ta bort övre grillen genom att lossa 2 skruvar. Var försiktig när du tar bort grillen så att du inte skadar de undre fästerna på den.
2.JPG
2. Lossa de 3 främre skruvarna till innerskärmarna på båda sidor, endast den främre om du väljer att göra detta utan att plocka bort framhjulen.
3.JPG
3. Får att få lite extra utrymme på vänster sida plockas röret till luftburken bort, lossa clipset genom att bända ut dess centrum och vrid röret medurs. Lossa sedan 1 skruv på varje sida till stötfångaren från hjulhuset.
4.JPG
4. Lossa strålkastarna, sitter med 2 skruvar och...
5.JPG
5. en kontakt på var sida. Observera hur slangen för att förhindra kondens i strålkastaren är dragen.
6.JPG
6. Skruva bort 2 muttrar till stötfångaren från öppningen där strålkastarna har suttit, 1 på var sida.
7.JPG
7. Lossa 2 skruvar på varje sida till stötfångaren, går att ta genom hjulhuset eller utrymmet där strålkastarna har suttit (kortet taget från hjulhuset).
8.JPG
8. Så här ser fästet ut på höger sida med stötfångaren borttagen.
9.JPG
9. Stötfångaren kan nu tas bort genom att den dras rakt fram. Tidiga modeller kan eventuellt ha ett par extra stag som håller fast stötfångaren undertill, kolla detta om stötfångaren inte går att få bort.
Montering
Montering sker i omvänd ordningsföljd
Bilagor
Demontering av främre stötfångaren - Puma Mk1 (1997-2001).pdf
(754.45 KiB) Nerladdad 191 gånger

Tags:

Användarvisningsbild
FAQ
Veteran
Inlägg: 801
Blev medlem: lör nov 04, 2006 1:14 pm
Namn: FAQ
Kör: Allt
Ort: Forumet

Re: Demontering av stötfångare - Fram & bak - Mk1 (1997-2001)

Inlägg av FAQ »

Det är ett lätt jobb att demontera den bakre stötfångaren, de flesta skruvarna sitter skyddade från vädrets makter och fastrostade skruvar bör inte vara ett problem.
Det rekommenderas att man hissar upp bilen och skruvar bort bakhjulen för att få extra utrymme i hjulhusen, tänk på att säkra med pallbock!

Verktyg:
Domkraft och pallbock
Spärrskaft, förlängare och hylsor
Torxnyckel
Demontering
1.jpg
1. Börja med att demontera klädsel bak genom att bända upp...
2.JPG
2. centrumet på plastnitarna och ta bort dem.
Ta sedan bort den bakre klädseln.
3.jpg
3. Lossa de 4 muttrarna till stötfångaren och, från hjulhuset, lossa de...
4.jpg
4. 3 torxskruvar på var sida till innerskärmen, har du stänkskydd monterade bak har du även 1 extra skruva att ta bort.
5.JPG
5. Bänd undan innerskärmen och lossa den dolda skruven som sitter innanför nedre delen på skärmkanten på var sida (stötfångaren borttagen på bilden).
6.jpg
6. Ta tag och ryck ut stötfångar rakt ut på båda sidor vid skärmen/bakljuset.
Stötfångaren ska nu sitta löst och kan dras bakåt, men...
7.jpg
7. glöm inte att lossa anslutningen till dimljuset och nummerskyltsbelysning som finns under vänster bakljus.
Montering
Montering sker i omvänd ordningsföljd
Bilagor
Demontering av bakre stötfångaren - Puma Mk1 (1997-2001).pdf
(642.58 KiB) Nerladdad 152 gånger

Låst