Kontroll av ABS-systemet - Mk1 (1997-2001)

Användarvisningsbild
FAQ
Veteran
Inlägg: 801
Blev medlem: lör nov 04, 2006 1:14 pm
Namn: FAQ
Kör: Allt
Ort: Forumet

Kontroll av ABS-systemet - Mk1 (1997-2001)

Inlägg av FAQ »

Nedan finner du kontroller du kan genomföra om ABS-/antispinnlampan börjar lysa på din Ford Puma utan att använda dig av diagnostikutrustning.
ABS-systemet gör ett sjävtest vid start och när du kommer upp i 20km/h ska ett svagt surr ska höras från ABS-pumpen. Det är även då ABS-lampan brukar tändas om det är någon ABS-sensor som inte ger rätt signal till styrdonet. Efter byte kan man behöva köra bilen över 20km/h igen för att lampan ska släckas.

ABS-systemet består av en hydraulikenhet, styrsystem, fyra hjulsensorer och ringar. Systemet fungerar ner till 5km/h och kan även hindra framhjulen från hjulspinn vid acceleration. Antispinnsystemet är aktivt upp till 50km/h.

Kontrollamporna till ABS-systemet och Antispinn-systemet skall vara tända i ca 3 sekunder när du slår på tändningen och sedan slockna om allt är som det ska.

Checklista
  • Säkringar
  • ABS-ringar på främre naven
  • Är det mycket rost vid ABS-sensorerna? Om det kommer rost under lyfts sensorerna upp och det blir dålig signal.
  • Kondition på kablar till ABS-sensorerna
  • Ohm-mät ABS-sensorerna, de skall ligga runt 1,1 Ohm. Kontaktstyckerna hittar du bakom innerskärmarna fram och på bakaxeln nära infästningen i karossen.
Säkringstabell
  • Säkring F13 - 15A (Invändig)
  • Säkring F30 - 3A (Motorutrymme)
  • Säkring F31 - 30A (Motorutrymme)
  • Säkring F33 - 30A (Motorutrymme)
Källa: Projekt Puma

Låst