Rutor och kardanrullar

Anglofilen
Veteran
Inlägg: 316
Blev medlem: tis jan 22, 2013 10:06 pm
Namn: Peter E
Kör: Volvo 300, Ford Cortina mk3 & mk5 plus en Triumph Daytona 1200
Ort: Sundbyberg

Rutor och kardanrullar

Inlägg av Anglofilen »

Vindrutor TC1 sedan och mk3 är utbytbara sinsemellan men resten av glasen är unika för de tyska respektive engelska modellerna, efter 75 eller 76 blev sen som bekant Cortina och Taunus byggda på en gemensam kaross.

Lite skruvartips från pintohörnan, närmare bestämt till de som ledsnat på sina 1300 L och vill konvertera till nåt roligare alternativ, men glöm för all del INTE att anpassa resten av kärran till ev. ökad motoreffekt.
Delade kardaner från TC V6, 2,0 Ohc och den enkla från 1300/1600 Mk3 har samma längd, sen vet vi att de delade går att "dra isär" en liten aning men detta har INTE gjorts vid mätning.
En bra grej ifall man, som jag och några få andra i landet, icke har stödlagerfästen under kärran och ej heller vill sätta svetsen i ett golv som är i nyskick.

Det finns dock en viktig skillnad - "ingående rörstump" mot lådan måste bytas ut på singelkardanen mot en dito från en delad variant som exempelvis de två översta på bilden.
Överst - Cortina GT 2000 drygt 100 hk
Mitten - Taunus V6 2000 89 hk något annorlunda utförande
Nederst - Cortina 1300 L drygt 50 hk (single piece)
FHM, Ford-Hälso-Myndigheten föreskriver
full fart i VIP flexi-fulen, funkar bäst med trä, kol och gummi... :revs:

Låst