Rostskydda TC (Taunus-Cortina)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Rostskydda TC (Taunus-Cortina)

Inlägg av Släggmek »

(Detta ämne kan diskuteras vidare här - Moderator FAQ)

Det är egentligen inte många små kyffen i dom eftersom de inte tycks ha mycket databeräkningar jämfört med andra notoriska rostfällor som ännu äldre Plymouth Valiant och VW Golf I som bägge ståtade med mycket datorstöd i karossutvecklingen (Valiant var pionjär) utan ett enkelt fackverk med stora tomrum som jag minns i detalj från när jag dissikerat några och/eller svetsat i (man lär sig nåt över nån 2 kvadratmeter på en bil :D), men den gammeldags lådkonstruktionen gör att det finns en del trånga skrymslen med många plåtskarvar där tre plåtar möts och dålig genomluftning. De liggande skärmfästena fram gjorde dom till den bästsäljande ekonomiplåten för modellen och bland det enda man hittar lätt idag utom trösklarna och domkraftsfästena som mest förstörs av glömska vid tvättarna. Ofta har hela fram- och bakkanterna på framskärmarna och deras fästen vittrat bort eftersom flera plåtar möts där och även lodrätt, så här bör man ha extra uppsikt och dutta lite emellan de fulla genomgångarna. Såklart man måste tänka på att ta loss dom och inspektera ytorna med nån periodicitet så inte kondensen får jobba ifred.

Trösklarna tenderar att få hål i fram- och bakkant för att sedan rosta ut halvvägs in under dörrarna respektive nån 10-15 cm in i bakkanterna eftersom det är öppet hela vägen, så ännu viktigare än att få in en slang och spola ordentligt med rostskydd (peta först rent de minimala dräneringarna i botten, utpressade i yttre tröskelplåten, glöm inte kolla & kladda noga på skarven mot golvet) är att täcka upp med ordentliga stänklappar och heltäckande innerskärmar fram och bak. Däremot finns ingen mellanvägg som i Granada (dubbla A-profiler) eller förstärkningsprofil på innerkanten som i 17m (P3) och17/20m (P5/P7/P7b) som kan stänga in kondens. De inre balkprofilerna under golvet är hyfsat väldränerade men ska såklart sprayas väl och alla hål rensas vid behov.

Skärmkanternas dubbelveck är lite luriga så det gäller att spraya grundligt både inifrån bagagerummet och vill man vara riktigt noga så ta bort inredningen bak för att komma åt att duscha på från det hållet också i 2-dörrars, inklusive fickorna ovanpå tröskellådorna (som förresten har behändiga övertejpade hål på insidorna att spraya i - passa på när mattan är ute att duscha i profilerna under framsätena - en otippad rostfälla här). Att sedan några av hålrummen i 70-talsanda ljuddämpats med fogskum i baljorna bakom bakhjulen och främre dörrkarmarna packats med tvättsvampar (...:wild:) är som om konstruktörerna bett om rostproblem.

Den absolut farligaste punkten är A-stolparnas infästning för det är en av de få ställen som inte kan åtgärdas med hyfsat enkel kap & svets utan kan tvinga fram att ta isär hela konstruktionen för att inte allvarligt försvaga den med en bristfällig reparation; det är fritt fram för löv & smuts att samlas i lådan nedanför rutan (att skruva loss kupéfläktboxen och täckplåtarna bredvid och sätta dit ett nät likt på t ex Volvo 700-serien borde gjorts på fabriken) och fukten tränger sig upp i stolparna så där är hålrumsvätska särskilt viktig att få in (men se upp så det inte når innertaket). Fukt kan ställa sig i förstärkningspressningarna nedanför i dörrkarmarna (och inuti dörrarna).

På utsidan är hotet lika allvarligt eftersom vägdamm & annat gärna samlas på de små avsatserna längst bak på innerskärmarna fram och skiten parkerar gärna i groparna under strålkastarna där dränering knappt finns, samma med torsionslådorna där emellan. Glöm inte skrymslet under batterihyllan som är extra utsatt av salmiakavsättningar från batteriets avdunstning.

Ramtassarna brukar samla fukt och smuts både i framkant vid torsionsstavarnas infästning (en trång kanal runt genomföringen) och baktill i knäna vid golvet (samt i golvet just intill in mot kardantunnelns främre nedre hörn, oklart varför). Av nån märklig anledning i klimat med mycket kondenserande fukt brukar hålrummen i motorhuv och baklucka samla stillastående vatten på TC 1 på grund av designen men det syns inte vara nåt problem på TC 2/TC 3 vad jag vet p g a mindre håligheter där.

Jo, och så brukar det samlas en del skit ovanpå bensintanken som kan orsaka hål både i den och runt nederkanten av stosen i karossen kring tankrörets genomföring. Glöm inte gå över tankens band också när den ändå är nere, och spraya längs pressningarna framför även om detta är ett av de minst utsatta ställena. Åh, stötfångarnas fästpunkter brukar få in en del vägdamm med tiden även om de luftas rätt bra, så se till att duscha in där också. Nån som ser nåt jag glömt? :) Kanske askkoppen i instrumentbrädan men då tar det väl eld om nån fimpar...:D

Sprutschemat är en gammal xeroxkopia som fanns i garaget (en kopia av nåt från Tectyl tror jag) men bildkvaliteten i andra-tredje hand lämnade lite att önska, så här är en något retuschad version med all originaltext i behåll /bara rubriken är ändrad för tydlighets skull) och siffrorna i schemat förtydligade så att vi alla ska slippa tveka på vart man ska spruta in hålrumsskyddet. Inte exakt som TC 2 & 3 eller Cortina mk III men i praktiken är det bara partierna runt fronten som det bör avvika i några detaljer av betydelse vad jag kan se.
Bilagor
Taunus TC1 Sedan Tectyl sprutschema retuscherad  scan.jpg
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Låst