Välkommen till vårt uppdaterade forum!
Klubbens forum har fått sig en välbehövlig uppfräschning och vi hoppas att du snart känner dig som hemma här igen.
Tveka inte att lämna eventuella synpunkter eller ideér till oss, mer information hittar du här: LÄNK

Lösenord
Inga lösenord har kunnats flyttas med då de är krypterade. Tryck bara på knappen "Jag har glömt mitt lösenord" när du loggar in och följ instruktionerna för att ange det igen.
Behöver du ändra din e-postadress så skicka ett meddelande till info@fordclubsweden.se med ditt användarnamn samt gamla och nya e-postadressen.

MVH,
Styrelsen i Ford Club Sweden

Alternativ för bakre karossfjädrar på Taunus-Cortina

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3263
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Alternativ för bakre karossfjädrar på Taunus-Cortina

Inläggav Släggmek » sön maj 27, 2018 6:34 pm

Bakre karossfjädrar på Taunus kan vara svårfunna som reservdelar idag. Som tur är visade det sig vid en fysisk jämförelse med ett par från en Volvo 744 (andra serien, 1989-91 och motsvarande) med stel bakaxel att de är så nära man kan komma i matchning.

Eget konstaterande; materialet för jämförelsen var Biltema art.nr 67-323 för Volvo, trådtjocklek 12 mm för hela tråden (dessa fjädrar är ej progressiva). Radien utvändigt är i princip lika upptill; Volvo/Biltema ca 12,5 cm ytter – anonyma på Taunus TC 2 sedan-bakaxel (från skroten) motsvarande ca 12,8 cm.

Trådtjocklek på TC:s standardfjäder i denna jämförelse är progressiv på sedanmodellen; 11 mm upptill och15 mm på näst nedersta varvet. Bägge har nedersta varvet indraget med jämförbar radie, exakt klämpassning för bägge. Det gör att Volvo-fjädrarna passar på t ex här kollade Taunus TC 2 länkarm med upphöjt säte (samma tillbaka till minst -74 TC 1, de äldsta utan krängningshämmare har fjäderns nedre ände fastspänd med skruv mellan brickor).

Dock finns en tydlig skillnad – Volvo-fjädrarna har två varv mer än Fords standardfjädrar, å andra sidan stämmer detta med de kraftigare lastfjädrarna avsedda för Taunus-Cortina kombi så man bestämmer ju själv om man vill ha tidstypiskt raggarhöj i aktern eller snitta och få normalhöjd.

Men tänk på att mäta ordentligt och kapning ska aldrig göras med t ex skärbrännare eftersom hettan avhärdar stålet och förstör fjäderverkan – en avhärdad fjäder kan vara livsfarlig att köra med.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)