Alternativ för bakre karossfjädrar på Taunus-Cortina

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3328
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Alternativ för bakre karossfjädrar på Taunus-Cortina

Inlägg av Släggmek »

Bakre karossfjädrar på Taunus kan vara svårfunna som reservdelar idag. Som tur är visade det sig vid en fysisk jämförelse med ett par från en Volvo 744 (andra serien, 1989-91 och motsvarande) med stel bakaxel att de är så nära man kan komma i matchning.

Eget konstaterande; materialet för jämförelsen var Biltema art.nr 67-323 för Volvo, trådtjocklek 12 mm för hela tråden (dessa fjädrar är ej progressiva). Radien utvändigt är i princip lika upptill; Volvo/Biltema ca 12,5 cm ytter – anonyma på Taunus TC 2 sedan-bakaxel (från skroten) motsvarande ca 12,8 cm.

Trådtjocklek på TC:s standardfjäder i denna jämförelse är progressiv på sedanmodellen; 11 mm upptill och15 mm på näst nedersta varvet. Bägge har nedersta varvet indraget med jämförbar radie, exakt klämpassning för bägge. Det gör att Volvo-fjädrarna passar på t ex här kollade Taunus TC 2 länkarm med upphöjt säte (samma tillbaka till minst -74 TC 1, de äldsta utan krängningshämmare har fjäderns nedre ände fastspänd med skruv mellan brickor).

Dock finns en tydlig skillnad – Volvo-fjädrarna har två varv mer än Fords standardfjädrar, å andra sidan stämmer detta med de kraftigare lastfjädrarna avsedda för Taunus-Cortina kombi så man bestämmer ju själv om man vill ha tidstypiskt raggarhöj i aktern eller snitta och få normalhöjd.

Men tänk på att mäta ordentligt och kapning ska aldrig göras med t ex skärbrännare eftersom hettan avhärdar stålet och förstör fjäderverkan – en avhärdad fjäder kan vara livsfarlig att köra med.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Låst