Alternativ för bakre karossfjädrar på Taunus-Cortina
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Alternativ för bakre karossfjädrar på Taunus-Cortina
Bakre karossfjädrar på Taunus kan vara svårfunna som reservdelar idag. Som tur är visade det sig vid en fysisk jämförelse med ett par från en Volvo 744 (andra serien, 1989-91 och motsvarande) med stel bakaxel att de är så nära man kan komma i matchning.
Eget konstaterande; materialet för jämförelsen var Biltema art.nr 67-323 för Volvo, trådtjocklek 12 mm för hela tråden (dessa fjädrar är ej progressiva). Radien utvändigt är i princip lika upptill; Volvo/Biltema ca 12,5 cm ytter – anonyma på Taunus TC 2 sedan-bakaxel (från skroten) motsvarande ca 12,8 cm.
Trådtjocklek på TC:s standardfjäder i denna jämförelse är progressiv på sedanmodellen; 11 mm upptill och15 mm på näst nedersta varvet. Bägge har nedersta varvet indraget med jämförbar radie, exakt klämpassning för bägge. Det gör att Volvo-fjädrarna passar på t ex här kollade Taunus TC 2 länkarm med upphöjt säte (samma tillbaka till minst -74 TC 1, de äldsta utan krängningshämmare har fjäderns nedre ände fastspänd med skruv mellan brickor).
Dock finns en tydlig skillnad – Volvo-fjädrarna har två varv mer än Fords standardfjädrar, å andra sidan stämmer detta med de kraftigare lastfjädrarna avsedda för Taunus-Cortina kombi så man bestämmer ju själv om man vill ha tidstypiskt raggarhöj i aktern eller snitta och få normalhöjd.
Men tänk på att mäta ordentligt och kapning ska aldrig göras med t ex skärbrännare eftersom hettan avhärdar stålet och förstör fjäderverkan – en avhärdad fjäder kan vara livsfarlig att köra med.
Eget konstaterande; materialet för jämförelsen var Biltema art.nr 67-323 för Volvo, trådtjocklek 12 mm för hela tråden (dessa fjädrar är ej progressiva). Radien utvändigt är i princip lika upptill; Volvo/Biltema ca 12,5 cm ytter – anonyma på Taunus TC 2 sedan-bakaxel (från skroten) motsvarande ca 12,8 cm.
Trådtjocklek på TC:s standardfjäder i denna jämförelse är progressiv på sedanmodellen; 11 mm upptill och15 mm på näst nedersta varvet. Bägge har nedersta varvet indraget med jämförbar radie, exakt klämpassning för bägge. Det gör att Volvo-fjädrarna passar på t ex här kollade Taunus TC 2 länkarm med upphöjt säte (samma tillbaka till minst -74 TC 1, de äldsta utan krängningshämmare har fjäderns nedre ände fastspänd med skruv mellan brickor).
Dock finns en tydlig skillnad – Volvo-fjädrarna har två varv mer än Fords standardfjädrar, å andra sidan stämmer detta med de kraftigare lastfjädrarna avsedda för Taunus-Cortina kombi så man bestämmer ju själv om man vill ha tidstypiskt raggarhöj i aktern eller snitta och få normalhöjd.
Men tänk på att mäta ordentligt och kapning ska aldrig göras med t ex skärbrännare eftersom hettan avhärdar stålet och förstör fjäderverkan – en avhärdad fjäder kan vara livsfarlig att köra med.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument