Teknisk data Taunus P5 (1964-1967)

Användarvisningsbild
FAQ
Veteran
Inlägg: 801
Blev medlem: lör nov 04, 2006 1:14 pm
Namn: FAQ
Kör: Allt
Ort: Forumet

Teknisk data Taunus P5 (1964-1967)

Inlägg av FAQ »

Teknisk data till Taunus 17/20M P5 (1964-1967)
P5.jpg
Typ.jpg
TYPBETECKNINGAR
BeteckningUtförandeMotor
211Tvådörrars personbil1,5 liter
211 STvådörrars personbil1,7 liter
212Fyrdörrars personbil1,5 liter
212 SFyrdörrars personbil1,7 liter
215Tvådörrars kombivagn1,5 liter
215 STvådörrars kombivagn1,7 liter
216Fyrdörrars kombivagn1,5 liter
216 SFyrdörrars kombivagn1,7 liter
221Tvådörrars personbil2,0 liter LC
222Fyrdörrars personbil2,0 liter LC
223Hardtop2,0 liter LC
225Tvådörrars kombivagn2,0 liter LC
226Fyrdörrars kombivagn2,0 liter LC
231Tvådörrars personbil2,0 liter HC
232Fyrdörrars personbil2,0 liter HC
233Hardtop2,0 liter HC
LC = Lågt kompressionsförhållande (Low Compression)
HC = Högt kompressionsförhållande (High Compression)

Källa: Ford

Tags:

Användarvisningsbild
FAQ
Veteran
Inlägg: 801
Blev medlem: lör nov 04, 2006 1:14 pm
Namn: FAQ
Kör: Allt
Ort: Forumet

Inlägg av FAQ »

Motordata till Taunus 17/20M P5 (1964-1967)
MOTORDATA
MotorkW/PSMotor-
kod
TypKam-
vinkel
TändpunktTomgångCO-
halt
Elektrod-
avstånd
Ventilspel (kall)
blyblyfriInsugAvgas
1,5 LC44/605LV450°±26°±22°±2800±503,0±0,50,850,400,40
1,7 LC48/658V450°±26°±22°±2800±503,0±0,50,850,400,40
1,7 HC51/707HV450°±26°±22°±2700±503,0±0,50,850,400,40
2,0 LC63/85DLV638°±26°±22°±2700±503,0±0,50,850,400,40
2,0 HC66/90DHV638°±26°±22°±2700±503,0±0,50,850,400,40
LC = Lågt kompressionsförhållande (Low Compression)
HC = Högt kompressionsförhållande (High Compression)

Källa: http://www.motomobil.com
Bilagor
MOTOR P5 HC 2,0l.pdf
(119.45 KiB) Nerladdad 247 gånger
MOTOR P5 LC 2,0l.pdf
(119.18 KiB) Nerladdad 213 gånger
MOTOR P5 S 1,7l HC.pdf
(119.54 KiB) Nerladdad 239 gånger
MOTOR P5 1,5l.pdf
(118.24 KiB) Nerladdad 206 gånger

Användarvisningsbild
FAQ
Veteran
Inlägg: 801
Blev medlem: lör nov 04, 2006 1:14 pm
Namn: FAQ
Kör: Allt
Ort: Forumet

Inlägg av FAQ »

211, 221, 231.jpg
Taunus 17M, 2-dörrars personbil (typ 211)
Taunus 20M, 2-dörrars personbil (typ 221, 231)
Vikter211221231
Tomvikt965kg1015kg1030kg
Tillåten totalvikt1410kg1460kg1460kg
Tillåtet axeltryck, fram650kg680kg680kg
Tillåtet axeltryck, bak780kg780kg780kg
Tillåten släpvagnsvikt, bromsad850kg850kg850kg
Tillåten släpvagnsvikt, obromsad500kg500kg500kg
Framhjulsupphängning
TypSeparatfjädring med länkarmar
Spårvidd1430mm
Caster (obelastad)2° 30' ± 30'
Camber (obelastad)1° 40' ± 30'
Toe-in (obelastad)1,5-3,0mm
Spindelbultslutning (obelastad)7° 50'
FjädringSpiralfjädrar
Fjädermärkning, typ 2111-3 vita färgsträck
Fjädermärkning, typ 221, 2311-3 guldbruna färgsträck
StötdämpareHydrauliska teleskopstötdämpare, dubbelverkande
Markfrigång195mm
Minsta vänddiameter över hjulen9,5m
Minsta totala vänddiameter10,2m
Bakaxel
TypHypoid
Oljemängd1,1 liter
OljetypM2C 28B
1,5l.1,7l.2,0l.
Utväxlingsförhållande3,89:13,7:13,5:1
Antal kugg på krondrev353735
Antal kugg på pinjong91010
Hastighetsmätarsnäcka677
Hastighetsmätardrev141615
Lagerförspänning, pinjong0,23-0,28kgm
Lagerförspänning, differentialhållare0,04-0,06mm
Bricktjocklek vid differentialsidodrev, mellanlägg1,03-1,32mm
Bricktjocklek vid differentialsidodrev, tryckbricka1,14-1,24mm
Kuggspel, krondrev-pinjong0,12-0,22mm
Spårvidd1400mm
Frigångshöjd180mm
Bakaxelupphängning
TypStel axel
FjädringHalvelliptiska bladfjädrar, längsgående
Antal fjäderblad3
Upphängning framGummibussningar
Upphängning bakFjäderhänken i gummilager
StötdämpareHydrauliska teleskopstötdämpare, dubbelverkande
Bromsar
SystemATE-Ford, hydrauliska
BromsvätskaSpecifikation SAE 70 R3
Mängd0,3 liter
HandbromsVerkar på bakhjulen
FramhjulsbromsarSkivbromsar
Effektiv skivdiameter fram192mm
Diameter på främre hjulcylinder48mm
Bromsyta fram108cm²
Bromsbacksbredd fram45mm
Huvudcylinderdiameter17,46mm
Diameter på bakre hjulcylinder17,46mm
BakhjulsbromsarSimplex trumbromsar
Typ 211Typ 221, 231
Bromstrummans diameter230mm250mm
Tjocklek, bakre bromsband4,5-5,0mm4,5-5,0mm
Bredd, bakre bromsband42mm34mm
Bakre bromsyta376cm²326cm²
Växellåda
TypMekanisk stegväxellåda
TreväxladHelsynkroniserad
På beställning fyrväxladHelsynkroniserad
VäxlingRattväxel
OljetypSAE 80 för höga kuggtryck
Oljemängd, treväxlad1,0 liter
Oljemängd, fyrväxlad1,3 liter
Utväxlingsförhållande, treväxlad3,27 - 1,69 - 1,00 backen 3.94
Utväxlingsförhållande, fyrväxlad3,43 - 1,97 - 1,37 - 1,00 backen 3.78
Mellanaxelns diameter17,3291-17,3165mm
Mellandrevens axialspel0,137-0,430mm
Tjocklek på bakre tryckbricka1,55-1,60mm
Koppling
TypEnkel torrlamellkoppling
Svängningsdämpare6 fjädrar
Kopplingsspel vid pedalplattan13-18mm
Hjul och däck
Fälgdimension4½ J x 13
Hålcirkeldiameter112mm
Typ 211Typ 221, 231
Däcksdimension6,40-136,40S-13
Dynamisk rullradie304mm
Max. obalans, fram20g/hjul resp. 360cmg/hjul
Max. obalans, bak30g/hjul resp. 540cmg/hjul
Lufttryck i däcken:Typ 211Typ 221, 231
2 personer, fram1,31,6
5 personer, fram1,41,7
Full last, fram1,41,7
2 personer, bak1,31,5
5 personer, bak1,51,9
Full last, bak1,61,9
Vid längre motorvägskörning kan trycket höjas 0,2 atö vid alla belastningar.
Modell 20M - Vid hastigheter upp till 150km/h kan trycket hållas 0,3 atö lägre än vad tabellen visar.
Batteri
TypBlyackumulator
Spänning6V
Kapacitet77Ah, K20
Jordad polMinus
PlaceringT.v. i motorrummet
Typ 211Typ 221, 231
Inställningsmått "X" för strålkastare17cm22cm
Bränsletank
PlaceringUnder bagagerumsgolvet
Rymd45 liter
Styrning
TypKulmutterstyrning
Utväxlingsförhållande18,3:1
Rattdiameter425mm
Inställning av rattstångens axialspelSteglöst med skruvlock
Inställning av sektoraxelns axialspelStällskruv
Största hjulvinkel, ytterhjul40°
Största hjulvinkel, innerhjul45°
Fettrymd300cm³
FettsortM4738
Källa: Ford

Användarvisningsbild
FAQ
Veteran
Inlägg: 801
Blev medlem: lör nov 04, 2006 1:14 pm
Namn: FAQ
Kör: Allt
Ort: Forumet

Inlägg av FAQ »

212, 222, 232.jpg
Taunus 17M, 4-dörrars personbil (typ 212)
Taunus 20M, 4-dörrars personbil (typ 222, 232)
Vikter212222232
Tomvikt985kg1035kg1050kg
Tillåten totalvikt1410kg1460kg1460kg
Tillåtet axeltryck, fram650kg680kg680kg
Tillåtet axeltryck, bak780kg780kg780kg
Tillåten släpvagnsvikt, bromsad850kg850kg850kg
Tillåten släpvagnsvikt, obromsad500kg500kg500kg
Framhjulsupphängning
TypSeparatfjädring med länkarmar
Spårvidd1430mm
Caster (obelastad)2° 30' ± 30'
Camber (obelastad)1° 40' ± 30'
Toe-in (obelastad)1,5-3,0mm
Spindelbultslutning (obelastad)7° 50'
FjädringSpiralfjädrar
Fjädermärkning, typ 2121-3 vita färgsträck
Fjädermärkning, typ 222, 2321-3 guldbruna färgsträck
StötdämpareHydrauliska teleskopstötdämpare, dubbelverkande
Markfrigång195mm
Minsta vänddiameter över hjulen9,5m
Minsta totala vänddiameter10,2m
Bakaxel
TypHypoid
Oljemängd1,1 liter
OljetypM2C 28B
1,5l.1,7l.2,0l.
Utväxlingsförhållande3,89:13,7:13,5:1
Antal kugg på krondrev353735
Antal kugg på pinjong91010
Hastighetsmätarsnäcka677
Hastighetsmätardrev141615
Lagerförspänning, pinjong0,23-0,28kgm
Lagerförspänning, differentialhållare0,04-0,06mm
Bricktjocklek vid differentialsidodrev, mellanlägg1,03-1,32mm
Bricktjocklek vid differentialsidodrev, tryckbricka1,14-1,24mm
Kuggspel, krondrev-pinjong0,12-0,22mm
Spårvidd1400mm
Frigångshöjd180mm
Bakaxelupphängning
TypStel axel
FjädringHalvelliptiska bladfjädrar, längsgående
Antal fjäderblad3
Upphängning framGummibussningar
Upphängning bakFjäderhänken i gummilager
StötdämpareHydrauliska teleskopstötdämpare, dubbelverkande
Bromsar
SystemATE-Ford, hydrauliska
BromsvätskaSpecifikation SAE 70 R3
Mängd0,3 liter
HandbromsVerkar på bakhjulen
FramhjulsbromsarSkivbromsar
Effektiv skivdiameter fram192mm
Diameter på främre hjulcylinder48mm
Bromsyta fram108cm²
Bromsbacksbredd fram45mm
Huvudcylinderdiameter17,46mm
Diameter på bakre hjulcylinder17,46mm
BakhjulsbromsarSimplex trumbromsar
Typ 212Typ 222, 232
Bromstrummans diameter230mm250mm
Tjocklek, bakre bromsband4,5-5,0mm4,5-5,0mm
Bredd, bakre bromsband42mm34mm
Bakre bromsyta376cm²326cm²
Växellåda
TypMekanisk stegväxellåda
TreväxladHelsynkroniserad
På beställning fyrväxladHelsynkroniserad
VäxlingRattväxel; på begäran golväx-
elspak till fyrväxlad låda
OljetypSAE 80 för höga kuggtryck
Oljemängd, treväxlad1,0 liter
Oljemängd, fyrväxlad1,3 liter
Utväxlingsförhållande, treväxlad3,27 - 1,69 - 1,00 backen 3.94
Utväxlingsförhållande, fyrväxlad3,43 - 1,97 - 1,37 - 1,00 backen 3.78
Mellanaxelns diameter17,3291-17,3165mm
Mellandrevens axialspel0,137-0,430mm
Tjocklek på bakre tryckbricka1,55-1,60mm
Koppling
TypEnkel torrlamellkoppling
Svängningsdämpare6 fjädrar
Kopplingsspel vid pedalplattan13-18mm
Hjul och däck
Fälgdimension4½ J x 13
Hålcirkeldiameter112mm
Typ 212Typ 222, 232
Däcksdimension6,40-136,40S-13
Dynamisk rullradie304mm
Max. obalans, fram20g/hjul resp. 360cmg/hjul
Max. obalans, bak30g/hjul resp. 540cmg/hjul
Lufttryck i däcken:Typ 212Typ 222, 232
2 personer, fram1,31,6
5 personer, fram1,41,7
Full last, fram1,41,7
2 personer, bak1,31,5
5 personer, bak1,51,9
Full last, bak1,61,9
Vid längre motorvägskörning kan trycket höjas 0,2 atö vid alla belastningar.
Modell 20M - Vid hastigheter upp till 150km/h kan trycket hållas 0,3 atö lägre än vad tabellen visar.
Batteri
TypBlyackumulator
Spänning6V
Kapacitet77Ah, K20
Jordad polMinus
PlaceringT.v. i motorrummet
Typ 212Typ 222, 232
Inställningsmått "X" för strålkastare17cm22cm
Bränsletank
PlaceringUnder bagagerumsgolvet
Rymd45 liter
Styrning
TypKulmutterstyrning
Utväxlingsförhållande18,3:1
Rattdiameter425mm
Inställning av rattstångens axialspelSteglöst med skruvlock
Inställning av sektoraxelns axialspelStällskruv
Största hjulvinkel, ytterhjul40°
Största hjulvinkel, innerhjul45°
Fettrymd300cm³
FettsortM4738
Källa: Ford

Användarvisningsbild
FAQ
Veteran
Inlägg: 801
Blev medlem: lör nov 04, 2006 1:14 pm
Namn: FAQ
Kör: Allt
Ort: Forumet

Inlägg av FAQ »

215, 225.jpg
Taunus 17M, 2-dörrars kombivagn (typ 215)
Taunus 20M, 2-dörrars kombivagn (typ 225)
Vikter216226
Tjänstevikt1110kg1160kg
Tillåten totalvikt1630kg1680kg
Tillåtet axeltryck, fram650kg680kg
Tillåtet axeltryck, bak1000kg1000kg
Tillåten släpvagnsvikt, bromsad850kg850kg
Tillåten släpvagnsvikt, obromsad500kg500kg
Framhjulsupphängning
TypSeparatfjädring med länkarmar
Spårvidd1430mm
Caster (obelastad)2° 30' ± 30'
Camber (obelastad)1° 40' ± 30'
Toe-in (obelastad)1,5-3,0mm
Spindelbultslutning (obelastad)7° 50'
FjädringSpiralfjädrar
Fjädermärkning, typ 2151-3 vita färgsträck
Fjädermärkning, typ 2251-3 guldbruna färgsträck
StötdämpareHydrauliska teleskopstötdämpare, dubbelverkande
Markfrigång195mm
Minsta vänddiameter över hjulen9,5m
Minsta totala vänddiameter10,2m
Bakaxel
TypHypoid
Oljemängd1,1 liter
OljetypM2C 28B
1,5l., 1,7l.2,0l
Utväxlingsförhållande4,11:13,7:1
Antal kugg på krondrev3737
Antal kugg på pinjong910
Hastighetsmätarsnäcka67
Hastighetsmätardrev1516
Lagerförspänning, pinjong0,23-0,28kgm
Lagerförspänning, differentialhållare0,04-0,06mm
Bricktjocklek vid differentialsidodrev, mellanlägg1,03-1,32mm
Bricktjocklek vid differentialsidodrev, tryckbricka1,14-1,24mm
Kuggspel, krondrev-pinjong0,12-0,22mm
Spårvidd1400mm
Frigångshöjd180mm
Bakaxelupphängning
TypStel axel
FjädringHalvelliptiska bladfjädrar, längsgående
Antal fjäderblad3
Upphängning framGummibussningar
Upphängning bakFjäderhänken i gummilager
StötdämpareHydrauliska teleskopstötdämpare, dubbelverkande
Bromsar
SystemATE-Ford, hydrauliska
BromsvätskaSpecifikation SAE 70 R3
Mängd0,3 liter
HandbromsVerkar på bakhjulen
FramhjulsbromsarSkivbromsar
Effektiv skivdiameter fram192mm
Diameter på främre hjulcylinder48mm
Bromsyta fram108cm²
Bromsbacksbredd fram45mm
Huvudcylinderdiameter17,46mm
Diameter på bakre hjulcylinder17,46mm
BakhjulsbromsarSimplex trumbromsar
Bromstrummans diameter250mm
Tjocklek, bakre bromsband4,5-5,0mm
Bredd, bakre bromsband34mm
Bakre bromsyta326cm²
Växellåda
TypMekanisk stegväxellåda
TreväxladHelsynkroniserad
På beställning fyrväxladHelsynkroniserad
VäxlingRattväxel
OljetypSAE 80 för höga kuggtryck
Oljemängd, treväxlad1,0 liter
Oljemängd, fyrväxlad1,3 liter
Utväxlingsförhållande, treväxlad3,27 - 1,69 - 1,00 backen 3.94
Utväxlingsförhållande, fyrväxlad3,43 - 1,97 - 1,37 - 1,00 backen 3.78
Mellanaxelns diameter17,3291-17,3165mm
Mellandrevens axialspel0,137-0,430mm
Tjocklek på bakre tryckbricka1,55-1,60mm
Koppling
TypEnkel torrlamellkoppling
Svängningsdämpare6 fjädrar
Kopplingsspel vid pedalplattan13-18mm
Hjul och däck
Fälgdimension4½ J x 13
Hålcirkeldiameter112mm
Typ 215Typ 225
Däcksdimension6,40-136,40S-13
Dynamisk rullradie304mm
Max. obalans, fram20g/hjul resp. 360cmg/hjul
Max. obalans, bak30g/hjul resp. 540cmg/hjul
Lufttryck i däcken:Typ 215Typ 225
2 personer, fram1,31,7
5 personer, fram1,41,7
Full last, fram1,41,7
2 personer, bak1,31,6
5 personer, bak1,72,0
Full last, bak2,52,8
Vid längre motorvägskörning kan trycket höjas 0,2 atö vid alla belastningar.
Modell 20M - Vid hastigheter upp till 150km/h kan trycket hållas 0,3 atö lägre än vad tabellen visar.
Batteri
TypBlyackumulator
Spänning6V
Kapacitet77Ah, K20
Jordad polMinus
PlaceringT.v. i motorrummet
Inställningsmått "X" för strålkastare28cm
Bränsletank
PlaceringUnder bagagerumsgolvet
Rymd45 liter
Styrning
TypKulmutterstyrning
Utväxlingsförhållande18,3:1
Rattdiameter425mm
Inställning av rattstångens axialspelSteglöst med skruvlock
Inställning av sektoraxelns axialspelStällskruv
Största hjulvinkel, ytterhjul40°
Största hjulvinkel, innerhjul45°
Fettrymd300cm³
FettsortM4738
Källa: Ford

Användarvisningsbild
FAQ
Veteran
Inlägg: 801
Blev medlem: lör nov 04, 2006 1:14 pm
Namn: FAQ
Kör: Allt
Ort: Forumet

Inlägg av FAQ »

216, 226.jpg
Taunus 17M, 4-dörrars kombivagn (typ 216)
Taunus 20M, 4-dörrars kombivagn (typ 226)
Vikter216226
Tjänstevikt1130kg1180kg
Tillåten totalvikt1630kg1680kg
Tillåtet axeltryck, fram650kg680kg
Tillåtet axeltryck, bak1000kg1000kg
Tillåten släpvagnsvikt, bromsad850kg850kg
Tillåten släpvagnsvikt, obromsad500kg500kg
Framhjulsupphängning
TypSeparatfjädring med länkarmar
Spårvidd1430mm
Caster (obelastad)2° 30' ± 30'
Camber (obelastad)1° 30' ± 30'
Toe-in (obelastad)1,5-3,0mm
Spindelbultslutning (obelastad)7° 50'
FjädringSpiralfjädrar
Fjädermärkning, typ 2161-3 vita färgsträck
Fjädermärkning, typ 2261-3 guldbruna färgsträck
StötdämpareHydrauliska teleskopstötdämpare, dubbelverkande
Markfrigång195mm
Minsta vänddiameter över hjulen9,5m
Minsta totala vänddiameter10,2m
Bakaxel
TypHypoid
Oljemängd1,1 liter
OljetypM2C 28B
1,5l., 1,7l.2,0l
Utväxlingsförhållande4,11:13,7:1
Antal kugg på krondrev3737
Antal kugg på pinjong910
Hastighetsmätarsnäcka67
Hastighetsmätardrev1516
Lagerförspänning, pinjong0,23-0,28kgm
Lagerförspänning, differentialhållare0,04-0,06mm
Bricktjocklek vid differentialsidodrev, mellanlägg1,03-1,32mm
Bricktjocklek vid differentialsidodrev, tryckbricka1,14-1,24mm
Kuggspel, krondrev-pinjong0,12-0,22mm
Spårvidd1400mm
Frigångshöjd180mm
Bakaxelupphängning
TypStel axel
FjädringHalvelliptiska bladfjädrar, längsgående
Antal fjäderblad3
Upphängning framGummibussningar
Upphängning bakFjäderhänken i gummilager
StötdämpareHydrauliska teleskopstötdämpare, dubbelverkande
Bromsar
SystemATE-Ford, hydrauliska
BromsvätskaSpecifikation SAE 70 R3
Mängd0,3 liter
HandbromsVerkar på bakhjulen
FramhjulsbromsarSkivbromsar
Effektiv skivdiameter fram192mm
Diameter på främre hjulcylinder48mm
Bromsyta fram108cm²
Bromsbacksbredd fram45mm
Huvudcylinderdiameter17,46mm
Diameter på bakre hjulcylinder17,46mm
BakhjulsbromsarSimplex trumbromsar
Bromstrummans diameter250mm
Tjocklek, bakre bromsband4,5-5,0mm
Bredd, bakre bromsband34mm
Bakre bromsyta326cm²
Växellåda
TypMekanisk stegväxellåda
TreväxladHelsynkroniserad
På beställning fyrväxladHelsynkroniserad
VäxlingRattväxel
OljetypSAE 80 för höga kuggtryck
Oljemängd, treväxlad1,0 liter
Oljemängd, fyrväxlad1,3 liter
Utväxlingsförhållande, treväxlad3,27 - 1,69 - 1,00 backen 3.94
Utväxlingsförhållande, fyrväxlad3,43 - 1,97 - 1,37 - 1,00 backen 3.78
Mellanaxelns diameter17,3291-17,3165mm
Mellandrevens axialspel0,137-0,430mm
Tjocklek på bakre tryckbricka1,55-1,60mm
Koppling
TypEnkel torrlamellkoppling
Svängningsdämpare6 fjädrar
Kopplingsspel vid pedalplattan13-18mm
Hjul och däck
Fälgdimension4½ J x 13
Hålcirkeldiameter112mm
Dynamisk rullradie304mm
Max. obalans, fram20g/hjul resp. 360cmg/hjul
Max. obalans, bak30g/hjul resp. 540cmg/hjul
Typ 216Typ 226
Däcksdimension6,40-136,40S-13
Lufttryck i däcken:Typ 216Typ 226
2 personer, fram1,31,7
5 personer, fram1,41,7
Full last, fram1,41,7
2 personer, bak1,31,6
5 personer, bak1,72,0
Full last, bak2,52,8
Vid längre motorvägskörning kan trycket höjas 0,2 atö vid alla belastningar.
Modell 20M - Vid hastigheter upp till 150km/h kan trycket hållas 0,3 atö lägre än vad tabellen visar.
Batteri
TypBlyackumulator
Spänning6V
Kapacitet77Ah, K20
Jordad polMinus
PlaceringT.v. i motorrummet
Inställningsmått "X" för strålkastare28cm
Bränsletank
PlaceringUnder bagagerumsgolvet
Rymd45 liter
Styrning
TypKulmutterstyrning
Utväxlingsförhållande18,3:1
Rattdiameter425mm
Inställning av rattstångens axialspelSteglöst med skruvlock
Inställning av sektoraxelns axialspelStällskruv
Största hjulvinkel, ytterhjul40°
Största hjulvinkel, innerhjul45°
Fettrymd300cm³
FettsortM4738
Källa: Ford

Användarvisningsbild
FAQ
Veteran
Inlägg: 801
Blev medlem: lör nov 04, 2006 1:14 pm
Namn: FAQ
Kör: Allt
Ort: Forumet

Inlägg av FAQ »

223, 233.jpg
Taunus 20M, Hardtop (typ 223, 233)
Vikter223233
Tomvikt1040kg1055kg
Tillåten totalvikt1460kg1460kg
Tillåtet axeltryck, fram680kg680kg
Tillåtet axeltryck, bak780kg780kg
Tillåten släpvagnsvikt, bromsad850kg850kg
Tillåten släpvagnsvikt, obromsad500kg500kg
Framhjulsupphängning
TypSeparatfjädring med länkarmar
Spårvidd1430mm
Caster (obelastad)2° 30' ± 30'
Camber (obelastad)1° 40' ± 30'
Toe-in (obelastad)1,5-3,0mm
Spindelbultslutning (obelastad)7° 50'
FjädringSpiralfjädrar
Fjädermärkning1-3 guldbruna färgsträck
StötdampareHydrauliska teleskopstötdämpare, dubbelverkande
Markfrigång195mm
Minsta vänddiameter över hjulen9,5m
Minsta totala vänddiameter10,2m
Bakaxel
TypHypoid
Oljemängd1,1 liter
OljetypM2C 28B
Utväxlingsförhållande3,5:1
Antal kugg på krondrev35
Antal kugg på pinjong10
Hastighetsmätarsnäcka7
Hastighetsmätardrev15
Lagerförspänning, pinjong0,23-0,28kgm
Lagerförspänning, differentialhållare0,04-0,06mm
Bricktjocklek vid differentialsidodrev, mellanlägg1,03-1,32mm
Bricktjocklek vid differentialsidodrev, tryckbricka1,14-1,24mm
Kuggspel, krondrev-pinjong0,12-0,22mm
Spårvidd1400mm
Frigångshöjd180mm
Bakaxelupphängning
TypStel axel
FjädringHalvelliptiska bladfjädrar, längsgående
Antal fjäderblad3
Upphängning framGummibussningar
Upphängning bakFjäderhänken i gummilager
StötdämpareHydrauliska teleskopstötdämpare, dubbelverkande
Bromsar
SystemATE-Ford, hydrauliska
BromsvätskaSpecifikation SAE 70 R3
Mängd0,3 liter
HandbromsVerkar på bakhjulen
FramhjulsbromsarSkivbromsar
Effektiv skivdiameter fram192mm
Diameter på främre hjulcylinder48mm
Bromsyta fram108cm²
Bromsbacksbredd fram45mm
Huvudcylinderdiameter17,46mm
Diameter på bakre hjulcylinder17,46mm
BakhjulsbromsarSimplex trumbromsar
Bromstrummans diameter250mm
Tjocklek, bakre bromsband4,5-5,0mm
Bredd, bakre bromsband34mm
Bakre bromsyta326cm²
Växellåda
TypMekanisk stegväxellåda
TreväxladHelsynkroniserad
På beställning fyrväxladHelsynkroniserad
VäxlingGolvväxelspak hos typ 233
OljetypSAE 80 för höga kuggtryck
Oljemängd, treväxlad1,0 liter
Oljemängd, fyrväxlad1,3 liter
Utväxlingsförhållande, treväxlad3,27 - 1,69 - 1,00 backen 3.94
Utväxlingsförhållande3,43 - 1,97 - 1,37 - 1,00 backen 3.78
Mellanaxelns diameter17,3291-17,3165mm
Mellandrevens axialspel0,137-0,430mm
Tjocklek på bakre tryckbricka1,55-1,60mm
Koppling
TypEnkel torrlamellkoppling
Svängningsdämpare6 fjädrar
Kopplingsspel vid pedalplattan13-18mm
Hjul och däck
Fälgdimension4½ J x 13
Hålcirkeldiameter112mm
Däcksdimension6,40S-13
Dynamisk rullradie304mm
Max. obalans, fram20g/hjul resp. 360cmg/hjul
Max. obalans, bak30g/hjul resp. 540cmg/hjul
Lufttryck i däcken:FramBak
2 personer1,61,5
5 personer1,71,9
Full last1,71,9
Vid hastigheter upp till 150 km/h kan trycket hållas 0,3 atö lägre än vad tabellen visar.
Batteri
TypBlyackumulator
Spänning6V
Kapacitet52Ah, K20
Jordad polMinus
PlaceringT.v. i motorrummet
Inställningsmått "X" för strålkastare22cm
Bränsletank
PlaceringUnder bagagerumsgolvet
Rymd45 liter
Styrning
TypKulmutterstyrning
Utväxlingsförhållande18,3:1
Rattdiameter425mm
Inställning av rattstångens axialspelSteglöst med skruvlock
Inställning av sektoraxelns axialspelStällskruv
Största hjulvinkel, ytterhjul40°
Största hjulvinkel, innerhjul45°
Fettrymd300cm³
FettsortM4738
Källa: Ford

Låst