OSI-Ford 20M, den flyktiga italienska drömmen

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

OSI-Ford 20M, den flyktiga italienska drömmen

Inlägg av Släggmek »

OSI_Ford_20M_TS.jpg

Den mest udda stor-Taunusen byggdes i Italien hos Fords samarbetspartner OSI, Officina Stampagi Internationale, som även byggde en italienskdesignad Anglia ritad med linjal och med namnet Anglia Torino som sin mest spännande förändring. I praktiken en inhemsk angelägenhet trots planer på export ut i Europa via Ford. Deras 20M var något tydligt annorlunda - en slående vacker Gran Turismo-coupé ritad av Sergio Sartorelli.

Klassiskt proportionerad med lång nos och kort överhäng. OSI-Ford 20M presenterades på 1966 års internationella bilsalong i Genéve. Säljstarten dröjde till 1967 och den skulle få sällskap av en ännu tjusigare cabriolet som tyvärr bara hann byggas i några enstaka exemplar innan projektet gick i graven 1968. Då hade den västtyska marknaden tagit emot 1.279 bilar, varav 870 med Taunus/Köln 2.0 V6 och 409 med 2.3-versionen av motorn. Totalt antal producerade OSI-coupéer beräknas ha varit 3.501 enheter, men siffran kan vara ungefärlig.

FORD_OSI_20_M_TS_COUPE_h_silver_TCE.jpg

Modellen hyllades av motorpressen för sin vackra design men fick å andra sidan ta mycket kritik av de bitvis besvikna journalisterna då chassi och motor var i princip genomgående samma som i vanliga 20M. Det var en för- och nackdel då det gjorde servicen både billig och enkel jämfört med andra italienska GT-bilar.

Interiör.jpg

Det tycks som att de flesta bilar som byggts existerar än, i de fall de inte är i trafik så i väntan på renovering men svårt att överblicka eftersom mycket rör sig om undangömda objekt i utdragen väntan. Bilarna som återfinns är populära för drivna entusiaster att renovera och då oftast till originalskick så fler än man kan tro har överlevt eller snarare återuppstått som regel efter omfattande plåtarbeten. Den rättframma uppbyggnaden med en enkel och billig konstruktion blev i slutändan en välsignelse för överlevnaden i långa loppet. Om tekniken får en uppgradering i samband med renoveringen brukar det röra sig om att förbättra bromsar och väghållning med lite nyare Ford-delar för att öka användbarheten och ibland att diskret även höja prestandan till att matcha designen genom att byta till en nyare variant av V6:an. Modellens vackra kaross tycks ingjuta för mycket respekt för att drabbas av kontinental ”tuning” med skärmbreddning och spoilers i modern stil, turligt för motorhistorien och inte mycket skulle heller kunna ändras utan att störa designens svepande rena harmoni. Det brukar bli lack och lättmetallfälgar, kanske en svart nätgrill som gör coupémodellen slående lik samtida Fiat Dino fast med mera svep i formerna, men få gör ändringar som inte kan återställas enkelt. Mycket lite information finns i tryckt form om denna särmodell, men den intresserade hittar ganska lätt projektbloggar att studera på Internet.



Källor: Wikipedia, reklammaterial från OSI och information från drivna entusiasters bloggar - stort beröm :av-26: :jobbar5: till dessa eldsjälar.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Låst