Teknisk data Taunus DeLuxe 10M (1951-1952)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Teknisk data Taunus DeLuxe 10M (1951-1952)

Inlägg av Släggmek »

Teknisk data Ford Taunus DeLuxe 10M (10M/Vier var exportversionen) 1951-1952

taunus10m.jpg
TEKNISK DATA
Måttuppgifter
Hjulbas2.387 mm
Spårvidd fram1.186 mm
Spårvidd bak1.220 mm
Total längd4.060 mm (inklusive stötfångare)
Total bredd1.485 mm
Total höjd1.580 mm
Markfrigång210 mm
Tomvikt930 kg - 945 kg
Däckdimension fram/bak5.90 x 15” (diagonaldäck)
Motor (Ford English Sidevalve)
TypRak 4-cylindrig Otto-motor med sidventiler stående i blocket.
Volym1.172 cc
Borrning63,5 mm
Slaglängd92,5 mm
Kompressionsförhållande6,6:1
Max effekt34 hk (25 kW) vid 4.250 v/min (varvtalsområde 34-4.250 v/min)
Toppfart105 km/h
Kontinuerlig effekt30 hk DIN (22 kW) vid 3.250 v/min
Marschfart i praktikenca 97,5 km/h
Max vridmoment72 Nm vid 3.200 v/min
Vevaxel3-lagrad vevaxel
Vevlagren är gjutna i blocket och bearbetade till specifikation
KamaxeldrivningKamaxeldrevet är tillverkat av syntetmaterialet Novotex
VentilspelSpelet kan ej justeras annat än att ökas genom att slipa ner skaften enligt behov.
Utbytbara ventilsäten i avgaskanalerna.
SmörjningOljepumpen smörjer vevaxellager, vevstakslager och kamaxellager
Oljevolym motor3 liter
Oljebytevarje 1.500 km, inspektion varje 4.500 km
Motorn väger 135 kg (topplock och motorblock av gjutjärn, kvalitet ”Grauguss”) och är upphängd i 4 gummifästen. Oljetråget är tillverkat i aluminiumlegeringen Silumin. Beräknad livslängd fram till första översyn angavs till ca 8.000 km.

Dessa English Sidevalve 1172cc tillverkades hos Ford i Köln och avviker i kompressionsförhållande och varvtalsområde mot de som monterades i samma års Anglia och Prefect – dessa har komp. 6:16 och varvtalsområde 30,1-4000 v/min. Knappt något av delar matchar den omkonstruerade English Sidevalve som ersatte fr o m årsmodell 1952 i både Taunus 12M/15M och Anglia 100E.
Tändsystem
Tändföljd1-2-3-4
FördelareDrivs av kamaxeltransmissionen och har automatisk förtändning
Kylsystem
Kylsystemet saknar vattenpump och fungerar enligt termosifonprincipen (självcirkulation) med en tvåvingad kylfläkt monterad på en remskiva på vevaxeln
Kylvätskemängdca 7,75 liter. Övertrycksventil i kylaren
Bränslesystem
TankplaceringBensintanken är monterad bak under golvet
Tankvolym38 liter
BensinpumpMembranpump styrd mekaniskt via kamaxelnock
FörgasareFallförgasare med chokespjäll och luftfilterbehållare med insugsljuddämpare
Elsystem
TypBosch
Batteri6 volt, 75 Ah
GeneratorLikströmsgenerator 130 Watt driven av vevaxeln via kilrem
StartmotorElektrisk självstart via kombinerat ratt- och tändningslås
Transmission
KopplingEnskivig torrlamell.
VäxellådaManuell: 3 växlar framåt, 1 bakåt.
Utväxlingsförhållande3,41:1, 1,765:1, 1:1 backen 4,14:1
Tvåan och trean är synkroniserade.
Slutväxel4,857:1 alt. 5,5:1 (tillval)
Kardanaxel lagrad i mitten, 1 knutkors. Bakre sektionen roterar inuti ett kardanrör fäst i axelhuset.
Hjulupphängning
TypStel bakaxel upphängd i tvärställd bladfjäder placerad bakom axeln.
Stel framvagn upphängd i tvärställd bladfjäder placerad framför axeln.
Tvärställd krängningshämmare fram och bak
StötdämpareHydrauliska stötdämpare, dubbelverkande fram och enkelverkande bak
HjulSolida tallriksfälgar av stål med kromade navkapslar, original däckdimension 5.90 X 15 tum = textildiagonaler
Rekommenderat lufttryckFram 1,3 atm., bak 1,5 – 1,6 atm
Styrinrättning
TypKulmuttersnäcka
Utväxling13,6:1
Styrradie10 m
JusteringStyrstagen har justerbara ändar
Bromssystem
Hydrauliskt aktiverade trumbromsar 1-kretssystem typ Simplex, verkar på alla hjulen.
HandbromsPåverkar bakhjulen via stålvajrar (handtaget är placerat mitt under instrumentpanelen)
Instrumentbräda
Hastighetsmätare, klocka, bensin-nivåmätare, kylvattentermometer, varningslampor för laddning och oljetryck, indikatorlampa för tända strålkastare. Signalring på ratten för signalhornet. Blinkerspak vid ratten. Kontakt för sladdlampa som passar i cigarettändaruttaget. Askkopp. Handskfack med låsbar lucka. Slitsar i framkant som är anslutna till luftkanaler från kupévärmaren för defrosterfunktion till vindrutan.
Kaross
Tidig självbärande konstruktion – traditionell separat ram som helsvetsats mot golv/bottenplatta till ett plattformschassi som sedan helsvetsats mot en separat byggd karossbur. Djupt profilerade stötfångare fram och bak. Gummiklädda fotbrädor med blanka kantlister.

Säkerhetsglas i alla rutor, ventilationsrutor (öppnas utåt) i dörrarnas framkant. Solskydd. Kromade dekorationslister runt fönstrens utsidor och utmed karossidan. Blinkersarmaturer fram monterade i grillramens hörn, baktill är blinkers kombinerade med bakljusarmaturerna. Stoppljus. Skyltbelysning. Motsatt verkande vindrutetorkare med automatisk återgång vid avstängning. Motorhuven öppnas från förarplatsen. Ställbar ventilationslucka med insektsnät framför vindrutan. Dörrarnas armstöd fungerar som justerbara inre dörrhandtag. Askkoppar i baksätets armstöd på båda sidor.

Huvudsaklig faktakälla
Broschyr utgiven av N.V. Nederlandische Ford Automobilfabriek, Amsterdam 1951.
Kompletterande uppgifter från tyska Wikipedia. Egen översättning.
Vissa utrustningsdetaljer etc avviker jämfört med den enklare basversionen.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Låst