S: Taunus 2300 GXL -74

Annonsen börjas med ett "S:" eller "B:". Endast bilar i denna avdelning!
kroegarn
Erfaren
Namn: Michael Gustafsson
Kör: Taunus GXL 2300 -74
Kontakt:

S: Taunus 2300 GXL -74

Inlägg av kroegarn »

Har gått och velat länge nu och är fortfarande inte säker på om jag orkar ta tag i bygget och dessutom vad det ska bli av det hela. Så jag kollar om det finns någon annan som känner sig taggad?

Den stora fördelen med bilen är att en potentiell ägare (nr 8) av kärran inte behöver lägga timmar på att laga rost. Jag vågar sticka ut hackan och säga att den är rostfri.. på riktigt :) Blivit reparerad av någon tidigare ägare och det som var kvar för mig att fixa var vänster skärmkant, sandplåten bak och lite småhål i golvet. Detta fixades förra sommaren och finns dokumenterat.

Sedan tidigare garagelackad röd (originalfärg var ljusgrön metallic), men på några stegs avstånd ser den riktigt bra ut. Fint och helt vinyltak och originalmonterad taklucka!! Lite pyssel dock med att fixa till hålen för GXL-listerna i dörrarna som inte längre är monterade.

Den är påställd och besiktigad till 2012-06-30 och startar och går som den "ska". Med "ska" menar jag att den tyvärr har blivit nedgraderad från sin originalrova 2,3l V6:a och automatlåda till en slamrandes och oljerykandes 1.6l pinto och fyrpetad låda. Men den startar alltid, även när det var -14 ute :)

Inredningen är i gott skick för 37 år och har en nästan tidsenlig sportratt. Två radioapparater; en monterad Blaupunkt endast radio + en medföljandes Ford original med kasset från 1977.

Chassit är uppgraderat med Koni stötdämpare och kapade men fräscha originalfjädrar.

Det enda stora åtgärden som behövs är enligt mig fixa den glappa styrväxeln och ta bort de extra lastfjädrarna runt bakre stötdämparna så blir nog körningen riktigt behaglig . Det finns en del småfixa att pilla med om man vill, men det + en hel del annat går att läsa om här:

http://www.garaget.org/?car=208952

Bilen kostar mig knappt någonting att ha stående och vill ingen betala något vettigt så får den fortsätta att stå. 12-15kkr känns ändå som ett rimligt pris, trots motorbestyckningen tycker jag. Halvdan skalstol med 4p-bälte kan vi rätt pris medfölja, likaså medföljer 13"-originalfälgar med hyfsade däck.

mvh

/Micke

Pris/utgångsbud: 12000
Plats/närmaste stad: Linköping
Ford Taunus GXL -74