S: Ford Consul Granada 2000 1973.

Annonsen börjas med ett "S:" eller "B:". Endast bilar i denna avdelning!
Anja
Nybörjare
Namn: A. J.
Kör: Rambler

S: Ford Consul Granada 2000 1973.

Inläggav Anja » mån aug 24, 2015 9:43 pm

Hej.
Jag säljer en Ford Consul Granada 2000 i bruksskick.
2.0 liters rak fyra med manuell låda. Förbrukning ca. 0.8 liter milen blandad körning.
Byggd i Västtyskland och har därmed Bosch elsystem istället för Lucas.
Oljorna är bytta i motor, växellåda och bakaxel i början på juli i år.
Relät till hel- och halvljus är bytt mot ett identiskt NOS då det gamla gått sönder.

Mekaniskt fungerar bilen som den skall.
Tyvärr skramlar främre ljuddämparen, men en ny, oanvänd NOS ljuddämpare medföljer.
Lacken är dessvärre sliten med småmärken och repor som man ser på nära håll, men karossen är relativt förskonad från rostangrepp.
Lite rostangrepp finns i plåten nedanför kofångaren. Även bakre skärmkanterna hade en del, men det senare är nedslipat och igenfyllt med kemisk metall.
I övrigt finns endast ytliga småprickar som lätt slipas bort om man vill göra en omlackering.
Färgnyansen heter Dünkelgrün/Evergreen, färgkod 71.
Underredet är också, vad jag kan se, relativt förskonat från rostangrepp. Kromet är fint och har inga prickar.

Vad beträffar inredningen så är tyvärr ryggstöden spruckna, då tyget torkat av solen, samt att en reva finns i vinylen på förardörren.
Mätare, lampor, fläkt, signalhorn etc. fungerar som det skall. Trepunktsbälten runt om. Rullbälten fram och stumma bälten bak.
Alla lås fungerar.

Det finns mycket dokumentation på bilen, såsom besiktningspapper, servicekvitton, original instruktionsbok, stor reparationshandbok.
Bilen såldes ny i Östersund och gick under merparten av sitt liv i Jämtland där vägarna ej saltas.
Vad jag kan utläsa av dokumentationen så skall mätaren ha slagit om en gång, vilket betyder att bilen i skrivande stund gått totalt 13 110 mil sedan ny.

Jag är osäker på om de svarta backspeglarna är ett originaltillbehör, eller om de monterats i efterhand.
Även antennsprötet ser något modernt ut, samt att pumpen till vindrutespolningen är bytt mot en universal.
I övrigt är bilen i originalutförande.
En sak som gör denna bil lite extra ovanlig är just att det är en tvådörrars sedan, då majoriteten av dessa var fyrdörrars i sedanutförande.
Bilen är påställd och körklar. Nästa besiktning: April 2016.

Bilen finns utanför Nordingrå och jag hade tänkt mig 15 000 kronor. Men priset är inte hugget i sten.
Bilder på bilen finns HÄR: http://www.blocket.se/vasternorrland/Ford_Consul_Granada_2000_1973_62100076.htm?ma=1

Sänd mig privat meddelande för telefonnummer/e-post.

Kan även tänka mig byte mot en AMC Gremlin.

Pris/utgångsbud: 15 000
Plats/närmaste stad: Nordingrå

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » tis aug 25, 2015 9:56 am

Anja skrev:Jag är osäker på om de svarta backspeglarna är ett originaltillbehör, eller om de monterats i efterhand.

Speglarna är senare eftermarknadsprylar, original var kromade och på de tyska var det vad jag vet samma som till samma års Taunus; fyrkantiga med upprättstående design och fästet mitt på. Det brukar gå rätt bra att hitta dem på veteranmarknaderna. Hoppas den hittar hem till någon med rätta känslan och utrymmet - en raritet idag, sällsynta i det skicket redan på 80-talet :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Anja
Nybörjare
Namn: A. J.
Kör: Rambler

Inläggav Anja » sön sep 06, 2015 11:01 am

Släggmek skrev:Speglarna är senare eftermarknadsprylar, original var kromade och på de tyska var det vad jag vet samma som till samma års Taunus; fyrkantiga med upprättstående design och fästet mitt på. Det brukar gå rätt bra att hitta dem på veteranmarknaderna. Hoppas den hittar hem till någon med rätta känslan och utrymmet - en raritet idag, sällsynta i det skicket redan på 80-talet :).

Jag misstänkte just att speglarna var av nyare snitt. Jag har en spegel liggandes som ser ut som en sådan originalspegel, fast tyvärr med helt fel fot.
DESMO England står det på den.

Tyvärr verkar en sån här bil i det här skicket vara helt iskall...
Jag har haft den ute på annons i snart två månader, och sänkt priset fyra gånger.
En enda person har varit och tittat på den, och han köpte den inte...
Tidigare veteranbilar jag sålt har gått som smör i solsken. Jag förstår inte om jag har skrivit något i annonsen som avskräcker spekulanterna?

Kan någon mera Ford-kunnig ge mig råd om vad som är ett lämpligt pris på en sån här vagn?
Jag började vid 19 000 och nu är den nere på 10 000.
Har jag inte fått väck bilen nästa helg så kommer jag att ta en måndagstur till den närliggande bilskroten, och sedan ta bussen tillbaka.

Holma
Veteran
Namn: Fredrik H
Kör: Mondeo, S-max och Dodge
Medlemsnummer: 406

Inläggav Holma » sön sep 06, 2015 1:24 pm

Granador är nästan alltid iskalla...
Från 10 000 till skroten? Varför inte göra en ordentlig prissänkning (till) så du får nånting för bilen och den får leva vidare.
Jag har aldrig förstått mig på tänket att får man inte vad man vill ha så ska det kastas, men nu kanske det inte var så du menade.

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inläggav granadadr » sön sep 13, 2015 8:49 am

ser att annonsen är bort,, vart den såld eller skrotad?