Strulande centrallås Ford Fiesta 2007

Allt om Fords modeller B-MAX, Fiesta, Fusion, Ka, EcoSport & Puma.
lkpsfra
Nybörjare
Namn: Stefan Fransson
Kör: Ford Focus
Medlemsnummer: 1

Strulande centrallås Ford Fiesta 2007

Inlägg av lkpsfra »

Min fars Fiesta från 2007 har ett egendomligt beteende med centrallåset. Ibland under färd (i upplåst bil) så klickar det plötsligt i låsen och båda blinkers tänder sig. Jag har sett att detta även sker spontant när olåst bilen står i garage utan att man ens håller i nyckeln. Jag har tom vid ett tillfälle tagit ut batteriet ur nyckeln och samtidigt sett att den olåsta bilen låst upp sig själv så det är inte nyckeln som är boven i dramat. Bilen låser dock alltid alla dörrar när man låser och låser alltid upp alla dörrar när man öppnar så grundfunktionen är OK. Ett annat symptom är att den oftast inte tänder upp blinkers som den ska göra när man öppnar. Är det helt enkelt centrallåsmodulen som är problemet? Kan man kanske åtgärda genom att göra reset genom att koppla bort batteriet en stund?

lkpsfra
Nybörjare
Namn: Stefan Fransson
Kör: Ford Focus
Medlemsnummer: 1

Re: Strulande centrallås Ford Fiesta 2007

Inlägg av lkpsfra »

Tror att jag har kommit på en "work-around" för problemet. När blinkers INTE tänder när man låser upp bilen kommer de att tända efter en lite stund istället och då tom under färd om man hunnit köra iväg. Om man ser till när man öppnar med fjärrnyckel att blinkers tänder upp när man låser upp så kommer de sannolikt inte att tända upp igen... Det bygger ju på att de faktiskt åtminstone ibland tänder upp när man öppnar vilket så långt gäller i just denna bil... Kanske ännu enklare att börja använda nyckel utan fjärrkontroll vilket säkert också är ett alternativ. Inget stort problem men man undrar ju vad medtrafikanterna tänkte när båda blinkers tände upp på motorvägen i 110 km/h...

Skriv svar