Rengöra spjällhus och ev problem det kan medföra

Allt om Fords modeller B-MAX, Fiesta, Fusion, Ka, EcoSport & Puma.
findata
Nybörjare
Namn: findata
Kör: Fikus

Rengöra spjällhus och ev problem det kan medföra

Inlägg av findata »

Hej!

Har en Focus flexifuel -10.
Har haft lite problem med tomgången, den pendlade mellan 600-1000 varv när man kallstartade den. Vid några tillfällen dog motorn pga tomgången gick för långt ner.
I samband med ett verkstadsbesök bad jag dom titta på detta. Verkstaden bytte spjällhuset och sa att det var det som var orsaken. Dom ville dock ha ca 8 tusen för jobbet. Jag avböjde och det gamla huset monterades tillbaka.
Dumsnålt?

Jag gav mig på att rengöra spjällhuset istället och efter det fungerade den klockrent i ca 2 veckor.
Sedan dess har tomgången bettet sig lite märkligt. Inte som förut. Istället höjs tomgången tex när jag trycker ner kopplingen och ska byta växel. Mest märkbart vid lägre farter.
Bilen har även vid några tillfällen dött mer eller mindre direkt efter start. Fungerar dock bra direkt efter om jag startar den igen.

Bilen drar även lite mer soppa, men det vågar jag inte säga om det har med detta att göra eller sommardäcksbyte.

Ska jag rengöra mer, fick nog inte bort allt?
Annat att tänka på som kan påverka tomgången och ha med spjällhuset att göra.

Fordnörd
Erfaren
Namn: Raul P
Kör: Ford Focus 1.8 Flexifuel 2007

Re: Rengöra spjällhus och ev problem det kan medföra

Inlägg av Fordnörd »

Hej, löste du detta? Jag har exakt samma fel, samma motor.
Tänkte ge mig på spjällhuset och göra rent det. Om det inte hjälper så kanske jag byter spjällhus.
Det måste finnas andra med liknande problem, nån som har nåt annat tips/råd?

Skriv svar