Värmestrul Ford Ka även här

Allt om Fords modeller B-MAX, Fiesta, Fusion, Ka, EcoSport & Puma.
najkee

Värmestrul Ford Ka även här

Inläggav najkee » fre okt 17, 2008 10:34 am

Hej, Nicke här och är ny på detta forum.

Tjejen har en Ford Ka som värmen ej funkar på.
Jag har sökt lite här på forumet och hittat info om den där elektriska värmeventilen som jag nu också demonterat och provat utan slangarna på plats - den verkar ej fungera (dvs ingenting rör sig inuti då den är inkopplad samt man vrider på värmereglaget med bilen igång).

Har nu provat att koppla på 2st rör tillfälligt där ventilen satt, men får fortfarande ingen värme i slangarna/kupe'n då motorn går och är varm.

Verkar som att det kan vara plugg någonstans alt vattenpumpen ej fungerar ok (bilen har gått lite varm på somrarna i samband med att den sakta förlorat kylvatten, har ej hittat någon läcka och inget vatten i oljan men nu är det givetvis fullt när jag testar).

Motorn blir varm och kylaren likaså efter en stund på tomgång, men ej slangarna till/från kupeelementet...

Bra ideer någon ?? Kan det vara vattenpumpen ? Plugg ? Annat ?

Jag förutsätter att vattenpumpen samt slangarna till/från kupeelementet sitter på "motorsidan" av termostaten, och kylaren blir ju som sagt varm med efter en stund vilket borde betyda att termostaten öppnar ok.

Kan motor och kylare bli varma efter ca 10-15 min på tomgång om vattenpumpen ej är ok ??

Klurar på om jag skall prova att öppna en slanganslutning i motorcirk då motorn är kall och sedan starta bilen för att se om flöde finns, samt prova att spola vatten/blåsa tryckluft lite försiktigt genom en av slangarna till kupeelementet för att se om cirkulationen är öppen...

Tags:

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4906
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Inläggav RickardEM » fre okt 17, 2008 4:49 pm

Prova att spola igenom det med vattenslangen, då ser du som säger om det är stopp eller inte.

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

najkee

Inläggav najkee » lör okt 18, 2008 10:42 am

Tack för ditt svar Rickard.

Var ute och provade idag igen, denna gången med en provtur med bilen och då fungerade värmen kanon !

Då jag provade sist lät jag den bara stå på tomgång i 20 min max så motor & kylare var stekheta, men då blev slangarna till kupe'n inte ens ljumna.

Kan det vara så att vattenpumpen behöver högre varvtal för att orka skicka runt varmvattnet genom kupeelementet också ??
Tycker det verkar ngt konstigt.

Kanske är det lite igensatt i cirkulationen så mer tryck behövs för riktig funktion och värme även på tomgångsvarv ?

Hur funkar detta i andra Ford Ka's ni som äger sådana, kommer värmen snabbt upp även efter bara en stund på tomgång eller måste ni köra för att det skall funka bra ?

najkee

Inläggav najkee » lör okt 18, 2008 2:29 pm

Har en annan fråga med, eftersom alla steg på kupefläktreglaget inte fungerar jämt (verkar vara glapp i kontakter eller liknande):

Hur får man loss själva panelen som fläktreglaget sitter fast i (utan att bända sönder något) ?

Antar att x antal skruvar måste lossas, men var ?
(På bild 2 ser det ut som om man måste lossa panelen ovanför denna för att komma åt skruvarna på högst upp ??)

Edit: kanske är bättre att börja med o kolla kontakterna osv på fläktmotorn som någon skrivit om här inne... får ta det nu i veckan.

Bild
Bild