Ford Ka 97 fläktproblem

Allt om Fords modeller B-MAX, Fiesta, Fusion, Ka, EcoSport & Puma.
effe

Ford Ka 97 fläktproblem

Inläggav effe » mån mar 02, 2009 1:41 pm

Hej!

Min Ford Ka's kupéfläkt har slutat fungera på läge 1,2,3 men funkar som den ska på 4'an.
Jag har plockat bort panelen och mätt på vridreglaget. Där är den hel, alltså gissar jag att fläktmotståndet har gått sönder... Men var sitter det någonstans?
Jag tänkte leta under handskfacket, men jag hittade ingen skruv för att lyfta bort det.

(Sökte i forumet, men inte hittat något bra tips mer än vridreglaget.)

Mvh
effe

Tags:

Karro

Inläggav Karro » mån mar 02, 2009 8:09 pm

Har tyvärr inget svar men funderar på hur du fick bort panelen
där fläktreglaget sitter ?? Kan ju vara bra att veta.:cool:

Användarvisningsbild
Baby blå
Legend
Namn: Martin R
Kör: Transit

Inläggav Baby blå » tis mar 03, 2009 8:16 am

Tjena

Hittar ingen bra beskrivning på vart det sitter mer än bakom instrumentbrädan, mittkonsol.
Oftast sitter resistorn i luftströmmen vilket ger den ganska begränsade patser att sitta på trots allt.

//

effe

Inläggav effe » tis mar 03, 2009 8:26 am

Karro skrev:Har tyvärr inget svar men funderar på hur du fick bort panelen
där fläktreglaget sitter ?? Kan ju vara bra att veta.:cool:

Jo, jag hittade en bild i forumet på en lös panel. Då såg jag att man var tvungen att plocka bort panelen ovanför först (stereon). Där innanför sitter två skruvar som håller fast nedre panelens överkant.
Stereopanelen (inklusive stereoklumpen) lossnar då man stoppar i 4st skruvmejslar i hålen. Tyvärr verkar låsclipsen fastna, så vicka och tryck inåt ifall den inte vill komma ut. Jag fick bryta mig in, det är bara två plastbitar som går att typ "laga" ifall man inte får loss clipsen.

Karro

Inläggav Karro » tis mar 03, 2009 3:23 pm

Tack för tipset effe :-)

effe

Inläggav effe » tor mar 05, 2009 12:09 pm

Sladden går iaf. åt vänster. Det ser ut som den leder in under instrumentbrädan på förarsidan. Konstigt... för fläkten sitter ju på passagerarsidan. Märklig konstruktion.

johanstr2

Samma fel på min KA

Inläggav johanstr2 » ons apr 15, 2009 4:54 am

Hej!
hade precis samma fel på min KA, det var ett stift i kontaktstycket som sitter på fläkten, det hade hoppat ur lite legat och glappat. Bort med den gamla kabelskon och dit med en ny sen har den funkat. det är bara att vika bort mattan på passagerar sidan så kommer du åt.
// Johan

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inläggav Peter H » ons apr 15, 2009 8:55 am

Jo med den funktionen är det till 99% detta fläktmotstånd som sagt upp sig då fläktarna i regel går med "fullström" på det högsta fläktläget, är med inte hundra på dess placering men ett tämligen säkert kort är på lufttrumman mellan fläktmotorn och värmepaketet bakom handsfacket.

Dess motstånd ser iaf ut så här: http://bilder.lagabasen.se/delar/1097/1097118907vy1.jpg och så här "innefrån": http://bilder.lagabasen.se/delar/1020/1020357627vy1.jpg

effe

Inläggav effe » fre apr 24, 2009 6:54 pm

Fint! Jag ska titta bakom mattan på passagerarsidan då. Nu vet jag ju dessutom hur det ser ut, som jag letar efter.

mardyk

Inläggav mardyk » fre jul 17, 2009 8:25 am

Hej,
Jag har ett liknande problem, fast på min bil så fungerar fläkten plötsligt inte alls. Säkringen är hel. Kan det ändå vara så att motståndet är trasigt?

svarvare
Nybörjare
Namn: stefan tångring
Kör: ka

Inläggav svarvare » fre jul 24, 2009 6:50 am

fläktmotståndet sitter nere vid golvet på passagerarsida med en skruv/stefan

fiesta1.25

Inläggav fiesta1.25 » ons jan 06, 2010 6:58 am

samma fel på min fiesta -97. antar att det är liknande konstruktion på denna bil.

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inläggav Peter H » ons jan 06, 2010 4:00 pm

Jo dessa motstånd brukar sitta lite av en "standard" där på lufttrumman strax efter fläktmotorn, som i dom flesta fall brukar vara hyfsatt åtkommliga om man väl dyker ner där under/bakom handskfacket.